حمایت از مدیران پراشتباه!

معاون وزیر ورزش و جوانان دستور داد دو باشگاه سرخابی تا اطلاع ثانوی حق خرید بازیکن خارجی ندارند تا تکلیف بدهی‌های قبلی‌شان روشن شود! دلیل این مهم، بدهی انباشته شده از گذشته و در راه بودن احکام ارزی جدید برای پرداخت طلب خارجی‌هایی است که در این سال‌ها به این دو تیم رفت‌وآمد داشته‌اند!

مقاومت وزارتخانه یا...؟
اخبار ورزشی- شاید بتوان این حکم را نوعی مقاومت وزارت ورزش و جوانان تلقی کرد که به‌جای برخورد با عوامل اصلی این اتفاقات طی ۳، ۴ سال گذشته، به شکل غیرمستقیم دست به حمایت از انتخاب‌های مدیریتی‌شان در این دو باشگاه زده‌اند! مدیرانی که بدهی ارزی ایجاد کردند همگی منصوبان وزارتخانه‌ای بودند که متولی اصلی این دو تیم است.

تضعیف سرخابی‌ها برای پوشش اشتباه!
نکته نهفته در این تصمیم بی‌تدبیر، تبعیض قایل شدن بین سرخابی‌ها با بقیه تیم‌هاست که همگی تا گردن در بدهی فرو رفته‌اند ولی دایره ممنوعیت، تنها شامل این دو تیم و هواداران میلیونی‌شان شده است! اگر قرار است تصمیمی قاطع در توجه به نیرو‌های وطنی صورت بگیرد این دستورالعمل باید همه تیم‌ها را در بر بگیرد. ولی اگر قرار است دلواپسی وزارت ورزش برای دو تیمی که مدیرانش را خود بر مسند کار گذاشته‌اند نمود پیدا کند، این روش تنها نوعی پوشش گذاشتن روی اشتباهات است! دو روز بعد که سپاهان، تراکتور و هر تیم دیگری برای تقویت خود، سراغ خارجی‌ها بروند تکلیف چیست؟

دنبال اثبات توانایی مالی باشگاه‌ها باشید!
یکی از راهکار‌ها ارائه ضمانت‌نامه مالی از سوی باشگاه‌هاست. هر مدیری قصد ایجاد بار مالی ریالی یا ارزی برای باشگاهش را دارد باید ابتدا منابع مالی اش را برای سازمان لیگ به اثبات برساند، بعد سراغ خرید برود. این روش اتفاقی بازدارنده از اقدامات ناگهانی بسیاری از مدیران دو روزه است که بدون آینده‌نگری و نگرانی از مؤاخذه شدن هر قراردادی با هر شرایطی را می‌بندند و چند صباح بعد باشگاه را با انبوهی از بدهی تحویل نفر بعدی داده و خود در جایگاهی رفیع‎تر می‌نشینند!

بدهکاران کسر امتیاز شوند!
از دیگر روش‌های بازدارنده می‌تواند جریمه کسر امتیاز برای باشگاه‌ها باشد. به این ترتیب هر باشگاهی بی‌تدبیر اقدام به استخدام خارجی‌ها کند و از پس مطالبات مالی‌شان برنیاید، محکوم به کسر امتیاز یا جریمه ریالی شود.

کاهش توان خرید باشگاه‌ها!
ایجاد محدودیت در خرید و فروش بازیکن در فصل بعدی نقل و انتقالات هم راهکاری دیگر است تا هر تیمی بی‌رویه خرید کرد محدودیت‌هایی برای فصل بعدی نقل و انتقالاتی اش ایجاد شود. قطعاً با کارشناسی‌تر شدن این طرح‌ها و موارد مشابه آن می‌توان روش‌های بهتری از ممنوعیت خرید بازیکن توسط سرخابی‎ها ایجاد کرد.