پردرآمدترین لژونرهای ایرانی را بشناسید

دو سال قبل علیرضا جهانبخش با انتقال به برایتون این رکورد را مال خود کرد. او با ۱۹ میلیون یورو از آلکمار جدا شد و به این تیم رفت. در این بین جهانبخش هم رقمی دریافت کرد تا گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران شود. حالا، اما با انتقال احتمالی سردار، رکورد به او می‌رسد. به همین بهانه نگاهی به قرارداد‌های کلان بازیکنان ایران در خارج از ایران می‌اندازیم. البته اکثر بازیکنان ایران در حالی گران‌ترین شدند که پول اصلی به باشگاه قبلی‌شان رسید؛ مثلاً در ماجرای انتقال جهانبخش به برایتون یا انتقال قدوس به آمیان. ناگفته نماند که طبیعتاً حاصل این انتقال‌ها درآمد‌های سنگین هم برای همین بازیکنان بود.

اخبار ورزشیعلیرضا جهانبخش بی‌شک گران‌ترین بازیکن فعلی ایران است. آلکمار از انتقال این بازیکن ۱۹ میلیون دلار به جیب زد. نکته جالب‌تر، اما دستمزد هفتگی علیرضا در برایتون است. او هر هفته ۵۰ هزار پوند (بالای یک میلیارد تومان) درآمد دارد. درآمد ماهانه جهانبخش در برایتون ۲۰۰ هزار پوند (حدود ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون) تومان است که برای ۱۰ ماه فوتبالی حدود ۴۲ میلیارد تومان می‌شود. تازه علاوه بر این‌ها آپشن‌هایی هم در قرارداد جهانبخش است که رقم را بالا و بالاتر می‌برد. پربیراه نبود که برایتون در تابستان تلاش زیادی کرد تا او را به باشگاه دیگری بفروشد.

سردار آزمون مهاجم تیم ملی با انتقال به باشگاه زنیت سن‌پترزبورگ عنوان دومین بازیکن گران تاریخ ایران را مال خود کرد. رقم انتقال او به این باشگاه ۱۲ میلیون دلار بود. البته در فصل دوم حضورش این رقم افزایش پیدا کرد. انتقال به زنیت کلاً زندگی سردار را از نظر مالی متحول کرد به شکلی که همین حالا دو مدل لامبورگینی اوروس و آونتادور را زیر پای خود انداخته. سردار با رفتن به ناپولی می‌تواند رکورد جهانبخش را هم بشکند.

جواد نکونام عنوان سومین بازیکن گران تاریخ ایران را یدک می‌کشد. رقم قرارداد او در اوساسونا به ۸ میلیون یورو هم رسید. نکونام در فصلی که در اوج بود و با پیشنهاداتی از باشگاه‌های مایورکا، بتس، المپیاکوس، فنرباغچه و... روبه‌رو شد، سرانجام تصمیم گرفت با امضای قرارداد ۸ میلیون یورویی در اوساسونا بماند.

شاید باور نکنید، ولی کاوه رضایی چهارمین انتقال گران فوتبال ایران را به نام خود سند زده. رقم انتقال او سال گذشته از شارلروا به باشگاه بروژ ۷ میلیون یورو بود. بیات مالک شارلروا در مصاحبه‌ای رسمی این موضوع را فاش کرد. کاوه با این انتقال دومین بازیکن گرانقیمت فصل قبل لیگ بلژیک شد.

اشکان دژاگه پنجمین بازیکن گران‌قیمت تاریخ ایران را یدک می‌کشد. او با انتقال ۲/۵ میلیون یورویی از وولفسبورگ به فولام، در آن زمان گران‌ترین بازیکن تاریخ ایران شد. بعد‌ها وقتی از فولام به العربی قطر ملحق شد، دوباره رکورد زد. رقم انتقال او ۶/۳ میلیون یورو بود و با این درآمد هر روز در نمایشگاه‌های قطر می‌چرخید و یک ماشین لاکچری برای خود می‌خرید! دژاگه در طول سه فصل رقم هنگفتی از قطر به جیب زد.

در رده بعدی سامان قدوس قرار دارد. رقم انتقال او از استرسوندس سوئد به باشگاه آمیان فرانسه ۴ میلیون یورو بود. البته این قرارداد با شکایت باشگاه اوئسکا اسپانیا همراه شد و حالا این بازیکن باید سه میلیون یورو غرامت بدهد! البته در این جایگاه سامان تنها نیست. باشگاه ناتینگهام فارست هم برای خرید کریم انصاری‌فرد از باشگاه المپیاکوس ۴ میلیون یورو در سال ۹۷ هزینه کرد. دستمزد کریم در باشگاه یونانی به قدری بالا بود که ترجیح دادند او را بفروشند.

مهدی مهدوی‌کیا هم در لیست گران‌ترین بازیکنان تاریخ ایران هست. او در اوجش، در هامبورگ قراردادی به ارزش ۳/۵ میلیون یورو امضا کرد تا جزو گران‌ترین بازیکنان آن روز‌های تیمش شود. او در هامبورگ قرارداد‌های مالی خوبی بست.

مسعود شجاعی هافبک تراکتور هم هفتمین بازیکن گران‌قیمت تاریخ فوتبال ایران است. او در اوساسونا قراردادی سه ساله به ارزش ۹ میلیون یورو بست؛ یعنی سه میلیون یورو به ازای هر سال. مسعود البته در اوساسونا با مصدومیت شدیدی هم روبه‌رو شد. او با انتقال به قطر هم توانست قراردادی نزدیک به دو میلیون دلار امضا کند. مسعود همین حالا هم جزو گران‌ترین بازیکنان تاریخ لیگ برتر است؛ با قراردادی به ارزش ۷۰۰ هزار دلار.

علی دایی با انتقال از آرمینیا بیله‌‎فلد به بایرن‌مونیخ در دوره خود، گران‌ترین بازیکن تاریخ ایران شد. دایی بابت آن انتقال در سال ۱۹۹۹ حدود ۲/۵ میلیون یورو دریافت کرد. دایی بعد از جدایی از بایرن هم با قراردادی به ارزش ۲/۷ میلیون یورو به باشگاه هرتابرلین ملحق شد. دایی و علی کریمی کلاً رکورد‌های مالی نزدیک به هم داشتند. علی کریمی هم برای دو فصل ۵ میلیون یورو با باشگاه بایرن‌مونیخ قرارداد بست. البته جادوگر در زمان حضور در الاهلی هم برای سال آخر ۲/۵ میلیون دلار دریافت کرد و گران‌ترین بازیکن خارجی تاریخ الاهلی شد. حالا، اما این رقم‌ها در فوتبال امروز رقم خاصی نیست.

هر چند رقم قرارداد مجیدی با الغرافه یک میلیون یورو بود، اما فراموش نکنید این قرارداد تنها برای ۴ ماه بسته شده بود! بنابراین اگر مجیدی یک ساله با این باشگاه قرارداد می‌بست رقمش تا دو میلیون یورو افزایش پیدا می‌کرد، بنابراین فرهاد هم رکورددار است.

وحید هاشمیان هم در رده بعدی قرار دارد. او بعد از درخشش در بوخوم، به بایرن‌مونیخ ملحق شد. رقم قرارداد وحید با این باشگاه ۲ میلیون یورو بود و در زمان خود یک رکورد عجیب و غریب برای بازیکنان ایرانی به حساب می‌آمد.

مجتبی جباری هم از جمله گران‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران است. او در دوره‌ای که در الاهلی خوش درخشید و ستاره شد، برای دو فصل قراردادش را تمدید کرد که رقم آن ۳/۵ میلیون دلار بود. یعنی جباری برای هر فصل یک میلیون و ۷۵۰ هزار دلار (بدون آپشن‌های قرارداد) دریافت می‌کرد.

رضا قوچان‌نژاد هم با حضور در الکویت کویت و امضای قراردادی به ارزش ۱/۵ میلیون دلار در لیست گران‌ترین‌های تاریخ ایران قرار دارد. رضا در چارلتون انگلیس هم برای ۶ ماه ۵۰۰ هزار دلار دریافت کرد. مرتضی پورعلی‌گنجی هم در سال دوم حضورش در باشگاه السد قراردادی نسبتاً خوب حول و حوش همین رقم امضا کرد.

مهدی طارمی هم از جمله بازیکنان ایرانی است که می‌تواند رکورددار نقل و انتقالات شود. او پیشرفت محسوسی در این سال‌ها کرده. مثلاً مهدی برای قرارداد نیم‌فصل با الغرافه رقم ۹۰۰ هزار دلار را امضا کرد که در آن زمان برای خود رکورد خوبی بود. همین حالا هم قرارداد او با ریوآوه بالای یک میلیون یورو است.

اللهیار صیادمنش هم از جمله بازیکنانی است که با انتقال یک میلیون دلاری به فنرباغچه رکورد نسبتاً خوبی در نقل و انتقالات زد. همین حالا رامین رضاییان و امید ابراهیمی هم از جمله بازیکنانی هستند که بالای یک میلیون دلار قرارداد می‌بندند. البته رقم قرارداد خداداد هم با کلن آلمان حدود یک میلیون دلار بود.