عقب نشینی ژاپن از میزبانی رقابت‌های جام جهانی فوتبال زنان

امروز برخی از رسانه‌های ژاپنی ادعا کردند که این کشور تصمیم دارد پیشنهاد خود را برای میزبانی جام جهانی زنان ۲۰۲۳ پس بگیرد، این خبر دقایقی قبل از سوی فدراسیون فوتبال ژاپن تایید شد.

اخبار ورزشی- با کناره گیری ژاپن از میزبانی مسابقات جام جهانی زنان ۲۰۲۳، فقط ۲ درخواست میزبانی برای این رقابت‌ها باقی مانده است؛ پیشنهاد مشترک استرالیا و نیوزیلند و دیگری پیشنهاد کشور کلمبیا.

پیش از این برزیل هم به دلیل مشکلات مالی از رقابت برای کسب میزبانی این بازی‌ها کنار کشیده بود.

شورای فیفا در جلسه آنلاین خود، روز ۲۵ ژوئن (تیر) میزبان جام جهانی زنان در سال ۲۰۲۳ را انتخاب خواهد کرد.

کوزو تاشیما، رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن درباره انصراف از میزبانی جام جهانی زنان گفت: "این تصمیم پس از بررسی دقیق و کامل در کمیسیون پیشنهاد‌های ژاپن و همچنین کمیته اجرایی  فدراسیون فوتبال گرفته شد. "

به نظر می‌رسد پیامد‌های مالی بیماری همه گیر کووید ۱۹ علت اصلی انصراف ژاپن باشد.

در گزارش ارزشیابی منتشر شده توسط فیفا، امتیاز پیشنهاد مشترک استرالیا و نیوزیلند نسبت به کلمبیا تفاوت چشمگیری داشت. پیشنهاد مشترک این ۲ کشور از ۵ امتیاز ممکن، ۴.۱ امتیاز به دست آورد، در حالی که امتیاز کلمبیا ۲.۸ بود. امتیاز پیشنهاد ژاپن هم به طور متوسط ۳.۹ بود.

به این ترتیب به نظر می‌رسد شانس پیشنهاد مشترک استرالیا و ژاپن برای میزبانی جام جهانی زنان ۲۰۲۳ بیشتر از کلمبیا باشد.

گزارش ارزیابی فیفا موارد متعددی از جمله ورزشگاه ها، امکانات تیمی، اسکان، حمل و نقل، امنیت، زمان بندی رویداد‌ها و عوامل تجاری را در بر می‌گیرد.

جام جهانی زنان پیش از این هرگز به میزبانی مشترک ۲ کشور برگزار نشده است. همچنین هرگز آمریکای جنوبی یا اقیانوسیه میزبان این رویداد  معتبر نبوده اند .

اگر میزبانی این مسابقات به ۲ کشور قاره اقیانوسیه اعطا شود، بازی افتتاحیه در ورزشگاه ۵۰ هزار نفری "ادن پارک" اوکلند برگزار می‌شود، در حالی که استادیوم ۷۰ هزار نفری سیدنی استرالیا میزبان فینال بازی‌ها خواهد بود.

اگر پیشنهاد کلمبیا پذیرفته شود، ورزشگاه "استادیو ال کامپن" بوگوتا میزبان دیدار فینال خواهد بود.

مسابقات ۲۰۲۳ برای اولین بار شامل ۳۲ تیم خواهد بود.

دوره پیشین این بازی‌ها سال ۲۰۱۹ به میزبانی فرانسه برگزار شد که ایالات متحده برای چهارمین بار جام قهرمانی را بالای سر برد.