کارشناسی داوری بازی پرسپولیس - فولاد /حرکت کنعانی زادگان عمدی نبود

حیدر سلیمانی در مورد عملکرد داور مسابقه پرسپولیس مقابل فولاد خوزستان اظهار داشت: بیژن حیدری بعد از اینکه دوره مصدومیت را پشت سر گذاشت بازی سنگینی به او دادند. من نگران او بودم چون با پای چسب زده وارد زمین شد و بهتر بود که ابتدا به او یک بازی سبک‌تر که پخش زنده هم نداشت را می‌دادند. اودر کل قضاوت خوبی داشت اما سه صحنه مورد بحث دارد. 

اخبار ورزشیوی ادامه داد: در ابتدای بازی باید به خاطر بی‌احتیاطی به بشار رسن کارت زرد می‌داد اما داورمسابقه خطا را اعلام کرد و اخطاری نداد. 

کارشناس داوری فوتبال ایران در مورد صحنه بحث برانگیز این مسابقه گفت: بحث لگد کردن بازیکن فولاد توسط کنعانی‌زادگان ، داور در چنین صحنه‌هایی یا باید اخراج کند یا هیچ تصمیمی نگیرد. داور مسابقه تصمیمی نگرفت چون هیچ خطایی نبود. دو بازیکن در یک جدال تن به تن با هم برخورد کردند و بازیکن فولاد به زمین افتاد. در این صحنه کنعانی‌زادگان در حال گام برداشتن بود و ناخودآگاه پایش روی پای حریف رفت. این یک بی‌احتیاطی سهوی و غیر عمد بود اما اگر داور می‌خواست آن را عمد بداند باید کارت قرمز می‌داد و اخراج می‌کرد. بعضی دوستان به کارت زرد اشاره کرده بودند که در این صحنه معنایی ندارد.

سلیمانی در مورد صحنه گل پرسپولیس گفت: در این صحنه بعضی معتقد به آفساید هستند اما در وهله اول مهاجم پرسپولیس از اول در آن منطقه قرار داشت، جا به جا نشد و حرکتی نکرد که مزاحم دید دروازه‌بان شود. دوم اینکه توپ به پای مدافع فولاد برخورد کرد و به درون دروازه رفت، بنابراین آفساید محسوب نمی‌شود.

وی در مورد اینکه آیا داور مسابقه شب گذشته به نفع تیم خاصی سوت زده، گفت: من پیش‌بینی کرده بودم که در دوره پساکرونا یک اتفاق ناگوار برای داوری فوتبال ایران بیفتد. ما می‌بینم بازیکنان نا آماده هستند پس طبیعتا داوران هم این شرایط را دارند. اگر دقت کنیم بیشتر اشتباهات داوران مربوط به دقیقه 70 به بعد است. آنجا که قوای بدنیشان کاهش پیدا می‌کند. خیلی از داوران و کمک‌ها تمرکز لازم را برای بازی‌ها ندارند. در بازی ذوب آهن و ماشین‌سازی اشتباهات داور ناشی از عدم تمرکز کمک داور است که گل واضح را آفساید و مردود اعلام می‌کند. 

کارشناس داوری فوتبال ایران با اشاره به نقش کمک داوران در اشتباهات داوری عنوان کرد: در بازی ذوب‌آهن و ماشین سازی دخالت کمک در کار داور کاملا واضح بود. داور گل اعلام می‌کند اما کمک در بیسیم گل را مردود اعلام می‌کند. چون هفته قبل کمک داوری به نام ایلدروم به وحید کاظمی کمک می‌کند که پنالتی پرسپولیس اشتباه بود و این تصمیم برمی‌گردد. من به کمک‌ها توصیه می‌کنم که تا صد در صد اطمینان پیدا نکرده‌اند به داور مشاوره ندهند. با تصمیم 50-50 نباید در کار داور دخالت کنند. 

سلیمانی در مورد داوری‌های مسابقات لیگ برتر پس از تعطیلات کرونا اظهار داشت: داوری‌ها تا اینجا خوب نبوده و انتظارات ما را برآورده نکرده است. چون داوران تمرکز لازم راندارند اما این دلیل نمی‌شود که بگوییم پس پرده مساله‌ای وجود دارد. کمیته داوران باید یک جلسه مشاوره فی‌الفور به خاطر هفته‌های پایانی لیگ و به خصوص مسابقات تیم‌هایی که بر سر سهمیه گرفتن رقابت دارند، برگزار و حتی در مورد توان فیزیکی داوران هم در آن صحبت کند.