تغییر سیستم در استقلال نشانه درس گرفتن از اشتباهات است/ پرسپولیس فقط به پیروزی فکر می‌کند

محسن بیاتی نیا کارشناس فوتبال، هفته بیست و پنجم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران را مورد بررسی قرار داد.

پرسپولیس تهران یک - فولاد خوزستان صفر

اخبار ورزشی - بیاتی نیا درباره برد پرسپولیس مقابل فولاد، عنوان کرد: تیم فولاد خوزستان در سخت‌ترین شرایط، بهترین نتایج را کسب کرد. در بازی مقابل پرسپولیس دست جواد نکونام خالی بود و حتی در یکی از پست‌ها مجبور به انجام ۳ تعویض شد. گذشت زمان مشخص می‌کند کدام مربی کیفیت فنی مناسبی دارد. مربیانی که از نظر فنی قوی نباشند پس از مدتی کنار گذاشته می‌شوند، زیرا فوتبال ابتدا تنبیه می‌کند و سپس به افراد درس می‌دهد.

او افزود: پرسپولیس به نحوی بازی می‌کند که هر طور شده برنده از زمین خارج شود. این تیم فاصله اش را با سایر مدعیان زیاد کرده است و باید هم اینگونه بازی کند. پرسپولیس در آستانه چهارمین قهرمانی متوالی خود در لیگ برتر است که این موضوع به ثبات باشگاه و بازیکنان مربوط می‌شود. تیم یحیی گل محمدی با سبکی متفاوت نسبت به برانکو بازی می‌کند، البته گل محمدی هنگام ورود به پرسپولیس سعی کرد با روش برانکو بازی کند. این مربی جوان از هوش خود استفاده کرد و در سیستم تیمی که به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده بود تغییراتی ایجاد نکرد. او در ادامه راه با توجه به مصدومیت برخی از مهره‌های اصلی، تغییراتی را در ترکیب ایجاد کرد.

صنعت نفت آبادان صفر - استقلال تهران ۲

بازیکن سابق استقلال در مورد برد این باشگاه مقابل صنعت نفت آبادان، بیان کرد: استقلال روز به روز در حال بهتر شدن است، البته همچنان با آن تیم منظم سابق فاصله دارد. این برد به فرهاد مجیدی کمک خواهد کرد تا خودش را از شرایط نسبتا بحرانی قبل خارج کند. از پیشکسوت‌ها و بزرگان باشگاه‌ها می‌خواهم که از مربیان جوان حمایت کنند تا تفکرات جدیدی وارد فوتبال ایران شود.

او درباره تغییر سیستم استقلال در این مسابقه، گفت: باید از اشتباهات قبل درس گرفت. انسان باهوش کسی است که از اشتباهات خود درس بگیرد. فرهاد مجیدی و کادر فنی این تیم متوجه شده اند که شاید نفرات لازم برای بازی کردن با سیستم ۳ دفاعه را نداشته باشند. مهم این است که تغییرات به نتیجه مثبت ختم شود و فرهاد مجیدی با انجام تغییراتی در ترکیب، مقابل صنعت نفت به پیروزی رسید.

بیاتی نیا ادامه داد: گرمای هوا، مشکلات مالی و شرایط زندگی کرونایی روی بازی‌های صنعت نفت آبادان تاثیر منفی گداشته است. بهنام سراج مربی جوانی است که جای اسکوچیچ را روی نیمکت صنعت نفت گرفته و می‌تواند شرایط باشگاه را سامان دهد. صنعت نفت شاید بعد از تعطیلات نتایج قابل قبولی نگرفته باشد، اما بازی ها‌ی خوبی انجام داده است. در شرایط فعلی تنها تیم‌هایی که دارای بازیکنان باتجربه هستند می‌توانند زودتر به شرایط آرمانی قبل برگردند.

گل گهر سیرجان ۴ - شاهین شهرداری بوشهر ۲

بیاتی نیا در خصوص برد گل گهر سیرجان مقابل شاهین شهرداری بوشهر، اظهار داشت: هر ۲ تیم قبل از مسابقه روی نیمکت خود با رفت و آمد‌هایی رو به رو بودند. آن‌ها از لحاظ شرایط مالی، داشتن بازیکن با کیفیت و استحکام در کادر فنی مشکلاتی دارند. گل گهر در این بازی برنده شد، زیرا زمان می‌برد تا پاشازاده در تیم شاهین شهرداری بوشهر جا بیفتد. به هر حال مجید جلالی از قبل زمان کافی را داشته است تا تفکرات خود را در تیم گل گهر پیاده کند.

ذوب آهن یک - ماشین سازی ۲

بیاتی نیا در مورد بازی ذوب آهن و ماشین سازی، اظهار داشت: ماشین سازی در این فصل شرایط متفاوتی را تجربه کرده است. آن‌ها تغییرات زیادی روی نیمکت خود داشته اند. ذوب آهن هم با لوکا بوناچیچ در بازی قبل شرایط بهتری را نسبت به قبل از خود نشان داد. مسابقات تیم‌های پایین جدولی همیشه حساسیت خاصی دارد. هر تیمی که از موقعیت‌ها بهتر استفاده کند، با پیروزی از زمین خارج می‌شود.

او افزود: هومن افاضلی قبل از حضور در ماشین سازی سرمربی پارس جنوبی جم بود و چند مرحله با تیم‌های مختلف در لیگ برتر مربیگری کرده است. او می‌تواند شرایط ماشین سازی را سامان دهد، البته ابزار لازم هم تاثیرگذار خواهد بود.

تراکتور ۲ - سپاهان یک

بیاتی نیا بیان کرد: بازی سپاهان کیفیت خوبی دارد و این تیم از بازیکنان خوبی هم برخوردار است. آن‌ها موقعیت‌های زیادی را از دست می‌دهند، اما از نظر بار فنی شرایط خوبی دارند. سپاهان از لحاظ ایجاد موقعیت یکی از بهترین تیم‌های لیگ برتر طی چند هفته اخیر است.

او اضافه کرد: تراکتور مهره‌های قابل اتکایی دارد و ۳ کاپیتان تیم ملی در این باشگاه بازی می‌کنند. با توجه به این نکته آن‌ها باید نتایج بهتری را طی این فصل کسب می‌کردند. بازی‌ها در شرایط متفاوتی برگزار می‌شوند و اینکه بگوییم، چون تراکتور مقابل استقلال خوب کار نکرده و سپاهان را برده است، بنابراین استقلال بهتر از سپاهان بوده به هیچ وجه نتیجه گیری قشنگی نیست. انجام مسابقات در داخل یا خارج از خانه هم تاثیرگذار است. بازی رو در رو مهم نیست بلکه نتیجه گیری در کل فصل در اولویت قرار دارد.

پارس جنوبی جم ۲ - شهر خودروی خراسان یک

مربی سابق راه آهن در خصوص دیدار پارس جنوبی جم و شهر خودرو، گفت: سهراب بختیاری زاده مربی جوانی است. شهر خورو باید به این مربی زمان لازم را بدهد. این باشگاه بازیکنان جوان خوبی دارد و در آینده شهرخورو نتیج بهتری را با بختیاری زاده کسب خواهد کرد.

او افزود: سیروس پورموسوی سابقه مربیگری در تیم استقلال خوزستان را داشته است. نمی‌توان اینگونه برداشت کرد که چون ۲ مربی تازه وارد مقابل یکدیگر قرار گرفته اند، مربی تیم برنده کیفیت فنی بهتری دارد. باید دید در ادامه راه شرایط این ۲ تیم چگونه پیش می‌رود. فوتبال یک بازی دسته جمعی است و نباید سرمربی شهرخورو مقصر این باخت معرفی شود. بختیاری زاده تایم زیادی در کنار بازیکنان نبوده است. به نظرم باید زمان بیشتری به مربی‌های جوان داد.

سایپا صفر - پیکان صفر

او در زمینه تساوی پیکان و سایپا، تصریح کرد: برخی از مربیان با کسب حداقل امتیاز در هر بازی سعی دارند جایگاه خود را در جدول با خطر مواجه نکنند. پیکان طی هفته‌های اخیر سعی کرده است تا رقبای خود در انتهای جدول را شکست دهد. در سوی دیگر، ابراهیم صادقی نسل جدیدی از بازیکنان را به سایپا معرفی کرده است که برای نتیجه گیری زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل ابراهیم صادقی سعی می‌کند با ریسک کمتری مقابل حریفان قرار گیرد. همین که از هزینه‌های زیاد در باشگاه‌ها جلوگیری کند، کار بزرگی را انجام داده است.

بیاتی نیا در مورد تساوی نساجی و نفت مسجدسلیمان، اظهار داشت: تیم‌های مهدی تارتار بسیار خوب از ضد حمله استفاده می‌کنند و نفت مسجدسلیمان هم از این قائده مستثنی نیست. نساجی هم با حضور محمود فکری روی نیمکت، شرایط بهتری پیدا کرده است. این تیم می‌توانست با حضور تماشاگرانش رتبه بهتری در جدول داشته باشد، اما شرایط کرونایی مانع از انجام این کار شد. این نکته هم نباید فراموش شود که نساجی تیم پر مهره‌ای دارد.