جهانبخش؛ از آقای گلی و فتح کفش طلای لیگ هلند تا انتقال با مبلغ نجومی به برایتون

 علیرضا جهانبخش یکی از دیگر از ستاره‌های فوتبال ایران است که در لیگ برتر کشورمان به تیم های مطرح دنیا  منتقل نشد و ماجرا جویی اش را از اروپا آغاز کرد.

*استارت با داماش

اخبار ورزشی جهانبخش با تیم زادگاهش داماش پا به عرضه فوتبال حرفه ای گذاشت. او از سال 2009 تا 2013 برای تیم گیلانی بازی کرد و در مدت 4سال برای این تیم 56 بازی انجام داد و 10 گل به ثمر رساند.

*گام اول انتقال به لیگ هلند

وینگر جوان ماجراجویی اش برای لژیونر شدن را با رفتن به سرزمین لاله های نارنجی آغاز کرد. نایمخن تیمی بود که پذیرای هافبک جوان و آینده دار ایرانی شد. علیرضا برای این تیم در لیگ برتر هلند 2 فصل بازی کرد و نشان داد استعداد خوبی دارد. او 55 بازی برای اف سی نایمخن در اردویزه انجام داد و 17 گل به ثمر رساند.

نمایش های خوب بازیکن گیلانی در ترکیب نایمخن شاخک های استعدادیاب های باشگاه آلکمار هلند را تحرک وا داشت. علیرضا می خواست به باشگاه بهتری برود و آلکمار می توانست سکوی خوبی برای این پدیده فوتبالی باشد. به همین قرار در سال 2015 راهی آلکمار شد تا به آزوری برای بازی در 5 لیگ معتبر اروپا از طریق این تیم برسد.

* آلکمار سکوی پرتاب جهانبخش

می توان این طور گفت روزهای خوب جهانبخش در فوتبال اروپا با آلکمار استارت خورد. وینگر ایرانی روز به روز عملکردش بهتر شد و اوج قدرت نمایی اش در لیگ هلند مقابل غول های فوتبال این کشور مثل آژاکس و فاینفورد نشان داد، استعدادی ناب است و توانایی ترنسفر شدن به یکی از 5 لیگ معتبر اروپا را دارد.

جهانبخش در سومین فصل حضورش در آلکمار یعنی فصل 2017-2018 به یک ماشین گلزنی تمام عیار تبدیل شده بود و تقریبا در هر بازی برای تیمش گلزنی می کرد و دربیل های نمایشی این بازیکن ملی پوش، فوتبال دوستان هلندی و ایرانی را به وجد می آورد. در پایان فصل جهانبخش مزد تلاش های خود را گرفت موفق شد جایزه کفش طلا و عنوان آقای گلی لیگ برتر هلند را کسب کند.

*آقای گلی و فتح کفش طلای لیگ هلند

جهانبخش در رده دوم بهترین بازیکنان فصل لیگ برتر هلند قرار گرفت و خود را برای رفتن به یکی از 5 لیگ معتبر دنیا آماده کرد. پیشنهادهای اسپانیایی، آلمانی و انگلیسی در آن زمان به دست مدیر برنامه علیرضا رسید. گمانه زنی های زیادی درباره آقای گل فصل لیگ برتر هلند در رسانه ها مطرح می شد و دیگر علیرضا به یک بازیکن شناخته شده در قاره سبز تبدیل شده بود.

البته جهانبخش با کسب عنوان آقای گلی اردویزه به اولین بازیکن آسیایی تاریخ تبدیل شد که در یک لیگ معتبر اروپایی این جایزه را فتح کرده است. وینگر ملی پوش ایرانی بعد از بررسی پیشنهادهای متعدد اروپایی مقصد بعدی اش را انتخاب کرد. باشگاه برایتون که به تازگی به لیگ برتر انگلیس صعود کرده بود پیشنهاد 17 میلیون پوندی به ستاره ایرانی داد تا قراردادی 5 ساله با او امضا کند.

* انتقال با مبلغ نجومی به برایتون و آغاز حضور در لیگ جزیره

ماجراجویی های جهانبخش در لیگ هلند در نهایت به لیگ برتر انگلیس ختم شد که در رده بندی بهترین لیگ ها جایگاه نخست را داشت.  جهانبخش با مبلغ نجومی 17 میلیون پوند در سال 2018 راهی برایتون شد تا گران ترین خرید تاریخ این باشگاه انگلیسی در آن زمان تبدیل شود.

فصل 2018-2019 لیگ جزیره با حضور علیرضا جهانبخش ستاره بلامنازع لیگ هلند استارت خورد. همه منتظر تکرار نمایش های خوب وینگر ایرانی در لیگ جزیره بودند اما این اتفاق رخ نداد. جهانبخش در ابتدای فصل در ترکیب اصلی برایتون بازی می کرد ولی چندان تاثیرگذار عمل نمی کرد و این بازی‌های متوسط بازیکن ایرانی باعث شده تا کریس هیوتن، سرمربی وقت تیم انگلیسی کم کم اعتمادش را به بازیکن ایرانی از دست دهد و علیرضا به یک بازیکن ذخیره تبدیل شد.

* آغاز افت ستاره ایرانی و نیمکت نشین شدن دائمی

هافبک ایرانی در 38 بازیکن برایتون در فصل 2018-2019 تنها 19 بار برای تیمش بازی کرد و نیمی از بازی های فصل را نیمکت نشین بود. روند نیمکت نشینی جهانبخش با برکناری هیوتن تداوم پیدا کرد و در فصل 2019-2020 با آمدن گراهام پاتر جهانبخش دیگر جایگاهی در برایتون داشت.

هافبک ایرانی در فصل گذشته لیگ برتر انگلیس تا هفته شانزدهم نیمکت نشین بود و حتی یک دقیقه هم برای تیم انگلیسی بازی نکرد. بالاخره در بازی ولورهمپتون در هفته شانزدهم پاتر به هافبک ایرانی میدان داد و در نیمه دوم به عنوان یار تعویضی وارد بازی شد.

هافبک ایرانی بعد از آن بازی به صورت جسته گریخته برای برایتون به میدان می رفت. ستاره ایرانی بالاخره در هفته بیستم لیگ جزیره مقابل بورنموث اولین گل خود را بعد از 20 ماه حضور در تیم انگلیسی به ثمر رساند. جهانبخش امیدی دوباره گرفت و موفق شد در بازی هفته بعد یعنی بیست و یکم مقابل چلسی عملکرد خوبی داشت و یکی از زیباترین گل های فصل را در درون دروازه کپه با یک حرکت آکروباتیک جای داد.

*فصل ناکامی و آغاز پروژه بازگشت به هلند

با اتمام فصل 2019-2020 لیگ جزیره جهانبخش در این فصل تنها 10 بازی برای برایتون انجام داد و 7 بار آن به عنوان یار ذخیره به میدان رفته بود. آمار بسیار ضعیف هافبک ایرانی در فصل گذشته باعث شده تا اخباری مبنی بر جدایی جهانبخش از برایتون مطرح شود. ماجراجویی هافبک ایرانی که در لیگ هلند درخشش بی نظیری داشت در برایتون به در بسته خورد و این هافبک ملی پوش کشورمان بعد از 2 فصل ناکام در لیگ جزیره آماده بازگشت به لیگ هلند است.

*آمار جهانبخش در فصل 2019-2020 به شرح زیر است:

تعداد گل: 2

تعداد بازی: 10

پاس گل: صفر

آژاکس و فاینورد دو مشتری اصلی جهانبخش هستند و می خواهند این بازیکن ایرانی را به خدمت بگیرند. با نگاه به آمار فصل 2019-2020 جهانبخش در برایتون به عملکرد ضعیف این لژیونر ایرانی پی می برید.