تبعات بی تفاوتی ثروتمندان به جامعه آسیب می رساند

گروه اجتماعی – رییس انجمن علمی مددکاری ایران گفت: شکاف گسترده طبقاتی در جامعه و به ویژه در پایتخت سبب نگرانی در زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی شده است.

 

به گزارش افکارخبر، مصطفی اقلیما با بیان این مطلب اظهار کرد: فاصله طبقاتی می تواند زمینه ساز بستر آسیب های اجتماعی شده و اثرات نامطلوب یدر جا برجای گذارد.

وی افزود: در چند سال گذشته فاصله میان فقیر و غنی در جامعه بسیار زیاد شده در حالی که اکنون شاهد بروز پدیده دور دور کردن جوانان پولدار با ماشین های چند صد میلیونی و میلیاردی و یا خانه های مجلل میلیاردی در تهران هستیم.

وی تصریح کرد: فاصله و شکاف عیق طبقاتی موجب رکود و انزوای اقشار ضعیف جامعه می شود زیرا این افراد خود را با طبقه مرفه مقایسه کرده و می بینند هرچه تلاش کنند نمی توانند به خواسته های خود و داشته های این افراد دست یابند در نتیجه دست از تلاش برداشته و منفعل می شوند.

اقلیما بیان کرد: بر اساس بررسی های علمی اختلافات طبقاتی را می توان به موارد زیر دسته بندی کرد؛ *اختلافات طبقاتی از نظر اقتصادی که شامل سطح مالی و میزان قدرت اقتصادی افراد می شود؛ *اختلافات طبقاتی از جهت بینشی و فکری که شامل تفاوت در ارزشها، هنجارها و بایدها و نبایدهاست؛ * اختلافات طبقاتی از نظر جایگاه اجتماعی که مشمول رتبه و جایگاهی است که افراد جامعه در آن قرار دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه اکنون بسیاری از افراد جامعه شاهد رواج اختلافات و فاصله های طبقاتی عمیق اقتصادی در جامعه هستند به طوری که قدرت اقتصادی میان افراد غنی و فقیر به طرز شگفت انگیزی از یکدیگر فاصله دارد.

این آسیب شناس اجتماعی تاکید کرد: در چند سال گذشته دولت ها نتوانسته اند نسبت به فقرزدایی در جامعه اقدام کنند و این مساله سبب ایجاد تعارض و تنش های فراوان بین دو گروه فقیر و غنی در جامعه شده است در حالی که با فقر زدایی می تواند زمینه های تقویت ارتباط گروه های مختلف اجتماعی با یکدیگر را فراهم ساخت.

اقلیما گفت: بسیاری از جوانان اکنون خود را با قشر مرفه جامعه مقایسه کرده و با اطلاع از وضعیت زندگی و داشته های این افراد بیش از پیش دچار سردرگمی و انزوا می شوند.

وی خاطر نشان کرد: قیمت خانه های 30-40 میلیاردی در جامعه در مقابل خانه های 150 تا 200 میلیونی نشان دهنده شکاف اقتصادی و فاصله معنا دار طبقاتی است زیرا افادنیازمند تنها به فکر تامین سرپناه برای محافظت از خانواده خود هستند در حالی که افراد پولدار با صرف هزینه های فراوان تجملات خانه های خود را افزایش می دهند.

وی بیان کرد: رواج برخی سبک های زندگی با رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه ساده زیستی مغایرت دارد و این مساله اصلا زیبنده جامعه اسلامی نیست.

وی اظهار کرد: اینکه شیرآلات یک خانه و روکش وسایل طلا باشد تا چد می تواند متضمن خوشبختی افراد خانواده باشد؟

این استاد دانشگاه گفت: افراد پولدار می توانند در کنار خرید خانه های لوکس به حمایت از افراد نیازمند نیز بپردازند زیرا همه ما در قبال یکدیگر دارای مسوولیت اجتماعی هستیم و نباید به صرف کسب سود بیشتر و افزودن بر دارایی های خود از این وظیفه مهم شانه خالی کنیم.

وی تاکید کرد: صرف داشتن خانه های لوکس بد نیست اما اینکه در جامعه کسانی زندگی کنند که به نان شب خود محتاج باشند اصلا پسندیده نیست.

وی ادامه داد: تنها نمی توان از دولت انتظار داشت که به حمایت از نیازمندان بپردازد زیرا وظیفه انسانی به ما کمک می کند که از این افراد حمایت کنیم.

اقلیما در پایان تاکید کرد: ادامه وضعیت فعلی و بی تفاوتی اقشار ثروتمند نسبت به وضعیت جامعه به حتم موجب بروز آسیب های فراوان اجتماعی می شود که تبعات آن تمام جامعه را درگیر خواهد کرد.