هفته های آخر اسفند کابوس تلخ خانواده ها

گروه اجتماعی – چندسالی است که هفته های آخر اسفند تبدیل به کابوس تلخ بسیاری از خانواده ها می شود، کابوس تلخی که طعم قطع عضو، مجروحیت، سوختگی شدید و... دارد.

به گزارش افکارنیوز، چند سالی است که برگزاری جشن چهارشنبه سوری از شیوه سنتی خود فاصله گرفته و متاسفانه جوانان و نوجوانان به جای پریدن از روی آتش و سپردن زردی خود به سرخی آتش و قاشق زنی و پخش آجیل دست به تولیدترقه ها و بمب های دست ساز و ... زده و جان و سلامت خود و دیگران را به خطر می اندازند و از هیچ حادثه ای نیز درس  عبرت نمی گیرند.

معمولا هر سال در آستانه فرارسیدن چهارشنبه سوری بسیاری از مسوولان نیروی انتظامی، وزارت بهداشت،رسانه ها و به ویژه صدا و سیما با پوشش اخبار حوادث ناشی از انفجار مواد محترقه و ... هشدارهای متعدد برای پیشگیری از حوادث دلخراش مرتبط با این روز را می دهند اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد و هر روز اخبار ناگوار از سوختگی و مصدومیت ناشی از انفجار مواد محترقه منتشر می شود.

حوادث چهارشنبه سوری امسال از بهمن ماه آغاز شد و در نخستین حادثه یک خانه به دلیل انفجار شدید آسیب فراوان دید و هفت نفر در این حادثه به علت سوختگی شدید مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

دومین حادثه نیز مربوط به انفجار یک منزل مسکونی بود و به دلیل شدت انفجار ساختمان های مجاور نیز خسارت دیدند در این حادثه یک پسر هشت ساله و زنی 43 ساله آسیب دیدند و مرد 50 ساله ای نیز زیر آوار فوت کرد.

و در چند روز اخیر انفجار مواد محترقه در جوادیه تهران منجر به سوختگی شدید دست و صورت یک نوجوان 15ساله و مردی 30 ساله شد.

اخبار ناگوار حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری در گوشه و کنار کشور نیز موجب مصدومیت شدید برخی از هموطنان شده است و به نظر می رسد تا پایان هفته و اتمام این مراسم بر تعداد مجروحان و کشته شدگان نیز افزوده شود.

متاسفانه بیشتر مجروحان حوادث چهارشنبه سوری زیر 30 سال قرار دارند و نمی دانند که ساخت بمب ها و ترقه های دست ساز و انفجار این مواد چه تاثیراتی منفی می تواند بر سلامتشان بگذارد.

اکثر کسانی که در انفجار مواد محترقه آسیب می بینند دچار سوختگی های خطرناک می شوند که عوارض آنها می تواند زودرس و یا دراز مدت باشد برای نمونه قطع عضو بدن، عفونت ثانویه ازعوارض زودرس سوختگی ها محسوب می شود و مشکلات روحی و عصبی از عوارضی است که فرد دچار سوختگی در طولانی مدت به آن مبتلا می شود.

در بسیاری از حوادث چهارشنبه سوری افراد دچار سوختگی درجه یک و سطحی شده و پس از آن سوختگی درجه ۲، پارگی، زخم و خراشیدگی و سوختگی درجه ۳ که شدیدترین نوع سوختگی است، قرار دارد.

 

چهارشنبه سوری در آیینه آمار

نگاهی به آمار حوادث چهارشنبه سوری در سال 91 نشان می دهد که 716 نفردر سراسر کشور مجروح شده اند و در سال 92 تعداد مجروحان چهارشنبه پایان سال کشور براساس آمار اورژانس به 425 نفر رسید که نسبت به سال پیش از آن شاهد کاهش 170 مجروح بودیم.

همچنین به گفته مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور در حوادث چهارشنبه سوری سال 93 نیز   407 نفر مجروح شدند و 3 نفر جان خود را از دست دادند.

 

استان های ایمن در چهارشنبه سوری

به گفته معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در سال 93 در برخی استان‌ها مانند گیلان،‌ اردبیل،‌ آذربایجان شرقی،‌ کهگیلویه وبویراحمد، ایلام،‌ سمنان،‌ چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان شمالی و جنوبی، یزد، قزوین و لرستان هیچ‌گونه سانحه ‌ای مبنی بر حوادث چهارشنبه سوری گزارش نشده این در حالی است که تهران و شیراز بیشترین آمار حوادث این مراسم را به خود اختصاص دادند.

 

کمپین نه به خشونت در چهارشنبه سوری

امسال کمپین «کمپین تحریم ترقه و فشفشه در چهارشنبه‌سوری» در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است و کاربران در حرکتی خودجوش پیام «دیگر پولمان را حرام ترقه‌ها و جنس‌های گوناگون شما نمی‌کنیم. چهارشنبه‌سوری جشن ما است. از امسال آتش درست می‌کنیم، از روی آن می‌پریم و شادی می‌کنیم. از امسال قاشق‌زنی می‌کنیم و به هم شیرینی می‌دهیم. از امسال جشنی واقعی می‌گیریم. از امسال در آستانه ‌سال نو خیابان‌ها را رنگارنگ می‌کنیم. به هم عشق می‌ورزیم. از امسال چهارشنبه‌سوری را ایرانی برگزار می‌کنیم. از امسال به کودکانمان خواهیم آموخت که چهارشنبه‌سوری جشن شادی است، جشن سپاس از خدای یگانه است، نه ترس و وحشت. چهارشنبه‌سوری جشن ما است. تک‌تک ما حتی در برابر جشن‌های سرزمینمان مسئولیم، چون بخشی از تاریخ و فرهنگ ما است. آن‌قدر به اشتراک بگذارید تا سراسر ایرانمان را پوشش دهد.» را برای هم می فرستند و در گروه های مختلف قرار می دهند.

با توجه به بالا بودن میزان حوادث چهارشنبه سوری در تهران و برخی شهرهای بزرگ مانند شیراز امیدواریم به دلیل ضریب نفوذ تلفن همراه و اقبال گسترده شبکه های اجتماعی این کمپین مورد توجه نوجوانان و جوانان قرار گیرد و شاهد کاهش چشمگیر آمار حوادث باشیم.