74ضربه شلاق در انتظار مخلان آسایش مردم/چهارشنبه سوری و قانون

گروه اجتماعی – تنها چند روزی به چهارشنبه سوری و آتش بازی های ویژه این مراسم باقی مانده است، مراسمی که اگر بنا بر سنت سال های دور برگزار شود به حتم هیچ حادثه ناگواری برای کسی پیش نمی آید.

به گزارش افکارنیوز، با توجه به افزایش میزان تمایل جوانان و نوجوانان به استفاده از مواد محترقه برای این مراسم باید گفت به استناد قانون مجازات اسلامی هرگونه قاچاق، خرید و فروش و ... مواد منفجره و محترقه بطور غیر مجاز جرم محسوب شده و مرتکب آن به مجازات مندرج در قانون محکوم می شود.

و بر اساس ماده 618 قانون مجازات اسلامی؛ هرکسی با هیاهو، جنجال، حرکات غیر متعارف یا با تعرض با افراد، مخل نظم و آرامش عمومی شود یا مردم را از فعالیت باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و 74 ضربه شلاق محکوم می شود.

 

دستگیری متخلفان چهارشنبه سوری

با توجه به اهمیت این موضوع فرمانده نیروی انتظامی با هشدار به متخلفان چهارشنبه سوری تاکید کرده؛ خودروهای مزاحم تا پایان تعطیلات در پارکینگ می مانند و افراد متخلف نیز تا پایان تعطیلات نزد پلیس خواهند ماند زیرا نباید کاری کنند که باعث سلب آسایش مردم شود. به گفته سردار حسین اشتری؛ البته افرادی که تخلفی انجام می دهند طبق قانون عملشان باید جرم تشخیص داده شود.

وی اظهار کرد:امیدواریم در روزهای پایانی سال با همت همکارانم و مردم روزهای خوبی را رقم بزنیم و شاهد حوادث تلخ مربوط به چهارشنبه سوری نباشیم.

همچنین در اطلاعیه که ناجا به مناسبت این مراسم منتشر کرده، آمده است؛ اهتمام نیروی انتظامی بر تأمین امنیت فرد فرد جامعه است و پلیس با هنجارشکنان و تمامی کسانی که مترصد ایجاد ناامنی برای هموطنان هستند، برخورد جدی می کند.

همچنین در این اطلاعیه تاکید شده است؛ قانون‌شکنی و ایجاد مزاحمت در هیچ آیین و فرهنگی پذیرفته نیست و پلیس از طریق سامانه ۱۱۰ آماده دریافت گزارشات مردمی است. 

 

توصیه های ایمنی 120 برای چهارشنبه سوری

سازمان آتش نشانی نیز برای برگزاری مراسم چهارشنبه سوری ایمن و بدون خطر، توصیه هایی به شهروندان دارد که در زیر می آید:

*از آتش بازی کودکان جلوگیری کنید.

*از آتش زدن بوته و هیزم درکنارخودروها و مواد قابل اشتعال خودداری کنید.

*از پارک خودرو درگذرگاها و کوچه های کم عرض بپرهیزید.

*مایعات و مواد آتش زا از جمله نفت، بنزین و کبریت را در اختیار و یا در دسترس کودکان قرار ندهید.

*انباری و زیر زمین و هر نقطه ای از منزل را که احتمال می دهید فرزندانتان از آن به عنوان محل اختفا و نگهداری مواد محترقه استفاده کنند، مورد بازرسی مکرر قرار داده و در صورت امکان از رفت آمد کودکان و نوجوانان به این محل ها جلوگیری کنید.

*هیچ گاه برای سرگرمی آتش روشن نکنید.

*هنگام آتش زدن بوته و هیزم باید توجه داشت زمین محل مسطح و هموار باشد و بهتر است روی زمبن خاکی یا سطح بتونی باشد.

*در صورتی که لباس گشاد بر تن دارید از نزدیک شدن به آتش یا پریدن از روی آن خودداری کنید.

*از بازی با وسایل و مواد محترقه خودداری کنید.

*خوب است بدانیم انفجار فقط 250 گرم مواد ساخت ترقه می تواند یک آپارتمان را به شدت تخریب کند این در حالی است که شیشه های ساختمانهای مجاور نیز در اثر این انفجار شکسته خواهد شد.

*نگهداری مواد محترقه نیاز به مراقبت و شرایط خاصی دارد و قرارگرفتن آنها درکنار حرارت و یا در هوای گرم و در جیب یا دست افراد ایجاد انفجار و اشتعال می کند.

*برای پیشگیری از پرتاب موشک، فشفشه و سایر مواد آتش زا به داخل منازل از باز گذاشتن پنجره ها درچهارشنبه سوری خودداری کنید.

*از خرید، نگهداری و استفاده مواد محترقه توسط فرزندان خود ممانعت کنید.

*درچهارشنبه سوری از قراردادن کالا و لوازم قابل اشتعال در فضای باز (بالکن و پشت بام ) خودداری کنید زیرا سقوط مواد آتشزای پرتاب شده مثل فشفشه، بالن، دارت و.... بر روی آنها موجب آتش سوزی خواهد شد.

*در این ایام پنجره های منازل و اماکن مختلف نیز باید بسته باشد تا مانع از ورود مواد آتش زا و لوازم آتش بازی پرتاب شده به اطراف شود.

*همواره سیلندرهای گاز سفری، اسپری های حشره کش و سایر ظروف مواد تحت فشار را از دسترس کودکان دور و آنها را در کمد یا کابینت قفل دار نگهداری کنید.

*والدین گرامی در روزهای آخر سال مراقبت بیشتری دررفت و آمد، بازی و سرگرمی های فرزندان خود داشته باشید و لوازم شخصی آنها را کنترل کنید و در صورت مشاهده مواد محترقه و یا مشکوک در لوازم فرزندان این مواد را از منزل خارج و به مسئولان انتظامی تحویل دهید.

*با توجه به ممنوعیت قانونی تولید و خرید و فروش مواد محترقه و منفجره والدین محترم باید با گوشزد کردن خطرات جانی و مالی ناشی از انفجار این مواد و ارائه توصیه های ایمنی لازم فرزندان خود را به پرهیز از دست زدن به این بازی های خطرناک ترغیب کنند.

*به والدین عزیز جدا توصیه می شود به ویژه در شب چهارشنبه سوری از خروج کودکان و نوجوانان خود از منزل جلوگیری کنند زیرا هرچند که آنها دست به این بازی خطرناک نزنند اما حضور آنها در محوطه ای که دیگران در آن با آتش و مواد محترقه بازی می کنند عمدا و ناخواسته سلامتی آنها را نیز در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

*در صورت بروز آتش سوزی و هر گونه حادثه دیگر مراتب را سریعا به سامانه 125 اطلاع دهید.

*از انداختن قوطی های دربسته مخازن کوچک گاز و ظروف تحت فشار به درون آتشی که منجر به انفجار می شود خودداری کنید.

*از شکستن یا بریدن شاخه های درخت برای برافروختن آتش و ایجاد آتش در کنار درختان یا درون بوستان ها خودداری کنید.

*خاموش کننده های دستی را در این ایام در منزل، محل کار و.. . به صورت کاملا آماده در دسترس قرار داده و استفاده از خاموش کننده های دستی را برای مهار آتش فرا بگیرید و به دیگران آموزش دهید. همچنین تجهیزات ایمنی و خاموش کننده ساختمان محل سکونت خود را شناسایی کنید و کاربرد آنها را بیاموزید.

 

*در صورت بروز آتش سوزی و هرگونه حادثه دیگر با حفظ خونسردی بی درنگ کودکان و افراد مسن را از محل حادثه دور کنید و با سامانه 125 تماس بگیرید.

*با آتش نشانان در اجرای ماموریتشان برای خاموش کردن آتش همکاری کنید.

*مواد محترقه در کنار وسایل گرمازا، در هوای گرم، در دست یا جیب افراد انفجار ایجاد می کنند.

*هنگام برافروختن آتش باید توجه داشت که زمین هموار و مسطح محل مناسبی است و بهتر است آتش روی زمین خاکی یا بتونی ایجاد شود.

*پس از خاموش شدن آتش، خاکستر باقیمانده را با آب کاملا خیس و پس از خاموش کردن کامل محل را ترک کنید.

*در صورت بروز هرگونه آتش سوزی و حادثه دیگری بی درنگ با سامانه 125 تماس بگیرید.

*در تماس با سامانه 125 با حفظ خونسردی نشانی دقیق محل و نوع حادثه را اعلام کنید.

*پس از اعلام شماره تلفن محل حادثه از اشغال کردن تلفن خودداری کنید.

*از اجتماع در اطراف محل آتش سوزی یا هرحادثه دیگری خودداری کنید.

*در خیابان اصلی نزدیک محل حادثه فردی را به عنوان راهنما قرار دهید تا رسیدن آتش نشانان به محل با سرعت و آسانی بیشتری انجام گیرد.

*همکاری با آتش نشانان و نجاتگران در محل حادثه می تواند از افزایش خسارت های جانی و مالی پیشگیری کند.

*توصیه های ایمنی را جدی بگیرید و برای حفظ جان خود و افراد خانواده آنها را رعایت کنید.

*اصول اولیه ایمنی در برابر آتش سوزی را بیاموزید زیرا آشنایی با کمک های اولیه در بسیاری از مواقع موجب جان افراد شده است، پس در یادگیری آن بکوشید.

امیدواریم با رعایت نکات ایمنی از سوی شما هموطنان عزیز مراسم چهارشنبه سوری بدون هیچ گونه حادثه و به صورت کاملا ایمن برگزار شود.