جنگ آب در بُلداجی چگونه آغاز شد

 هومان خاکپور فعال محیط‌زیست درباره وقایع امروز بُلداجی در چهارمحال‌وبختیاری به گُلوَنی گفت: «تونل سبزکوه قرار بود آب سبزکوه را که به پشت سد کارون چهار می‌رفت، وارد تالاب چغاخور کند و بعد از آنجا به فولاد در منطقه فَرادونده و سپیددشت ببرد. فولاد سپیددشت در منطقه بروجن با مشارکت ۶۵ درصدی شرکت فولاد مبارکه ساخته شده است و سرمایه‌گذاران آن بومی استان چهارمحال‌وبختیاری نیستند.

 این مجتمع فولاد جانمایی بدی دارد. ابتدا قرار بود از منابع آب زیرزمینی برای این مجتمع استفاده شود اما بعدا به علت جانمایی بد به فکر انتقال آب افتادند. بعد از توقف ساخت تونل سبزکوه، مسئولان تصمیم می‌گیرند آب را از تالاب چغاخور به فولاد منتقل کنند. مردم منطقه و کشاورزان از آب تالاب چغاخور حق‌آبه دارند و دو ماهی بود که جلوی لوله‌گذاری را گرفته بودند.

در ساعات اولیه صبح روز سه‌شنبه ۲۹ تیر مسئولان با حضور یگان‌ویژه لوله‌گذاری را شروع می‌کنند. وقتی مردم متوجه می‌شوند ابتدا اعتراض‌ها و درگیری در ۵ کیلومتری شهر شروع می‌شود و بعد به داخل شهر کشیده می‌شود.

 این فعال‌ محیط زیست ادامه داد: همه شهرها و روستاهای شهرستان بروجن با بارش سالانه ۳۶۰ ملی‌متر مشکل آب آشامیدنی دارند و باید فکری به حال این منطقه کرد.»

 به گزارش ایلنا نماینده پیشین مردم بروجن در مجلس گفت: هدف از انتقال آب، استفاده در کارخانه فولاد دو میلیون تنی به‌عنوان یکی از هفت کارخانه اصلی فولاد کشور بود که گویا با مخالفت مردم بلداجی روبرو شده است.

 او گفت: بنابر اطلاعاتی که تا ساعت ۱۴ امروز به دست بنده رسیده، این درگیری‌ها هیچ کشته‌ای به همراه نداشته است، اما گویا تعدادی از خودروها در جریان این درگیری‌ها به آتش کشیده شده‌اند/گلونی