گیاه دارویی ماریتیغال برای نخستین بار در چهارمحال و بختیاری کشت شد

ابراهیم شیرانی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز، از کشت رقم ایرانی گیاه ماریتیغال برای نخستین بار در این استان خبر داد.

 

وی هدف از این طرح را، الگوی کشت، رعایت تناوب زراعی و مصرف بهینه آب عنوان و تصریح کرد: این گیاه به تناوب کشت گیاهان وجینی مناسب‌تر است و نه‌تنها خاک را فقیر نمی‌کند بلکه اگر بقایای گیاهی آن به خاک بازگردانده شود مقدار زیادی مواد آلی به خاک افزوده می‌شود.

 

شیرانی ادامه داد: کشت گیاه دارویی ماریتیغال در سه هکتار از اراضی آبی منطقه شهرستان اردل صورت گرفته است.

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: کشت این محصول توسط ماشین آلات‌کشاورزی و تمامی عملیات خاک‌ورزی قبل از کاشت به صورت مکانیزه انجام شده است.

 

وی با بیان اینکه کشت گیاه ماریتیغال در اردیبهشت سال جاری صورت گرفت اضافه کرد: برای آبیاری این گیاه در کل دوره رشد از بذر تا برداشت، تنها سه بار آبیاری غرقابی صورت گرفته است.

 

شیرانی برداشت این محصول را از نیمه دوم تیرماه تا دهه اول مردادماه و در سه چین برداشت دانست و خاطرنشان کرد:باتوجه به کیل‌گیری انجام شده از مزرعه ماریتیغال پنج تن دانه روغنی حاوی سیل مارین از سطح این سه هکتار برداشت شد.

 

وی با اشاره به درآمدزایی این محصول بیان داشت: باتوجه به قیمت پایه 16 هزار تومان برای بذر ماریتیغال، انتظار درآمد ۸۰ میلیون تومان برای بهره‌برداران وجود دارد.

 

وی ایجاد اشتغال کشت این محصول را به ازاء هر هکتار یک نفر به طور مستقیم عنوان و افزود: باید تلاش کنیم از ظرفیت‌های این‌چنینی در این استان بهره گرفته و زمینه اشتغال افراد را فراهم سازیم.