مبارزه با مشروبات الکلی در کشور متولی ندارد

حمید صرامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: با هماهنگی‌هایی که با سازمان فنی و حرفه‌ای، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی خیرین صورت گرفت شرایطی برای اشتغال معتادان ایجاد شده از جمله اعطای گواهی اشتغال و ایجاد شرایطی تا دستگاه‌های دولتی و غیردولتی بتوانند به این افراد اعتماد پیدا کنند.

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه نباید مسئله جوانان بیکار با معتادان بهبودیافته با هم خلت داده شود گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها 15 تا 20 درصد از معتادان پاک می‌مانند و بقیه به دلایلی چون ضعف در درمان، مداخلات روانی و اجتماعی، عدم جامعه‌پذیری و عدم اشتغال موفق به دست‌یابی به یک زندگی سالم نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه 26.23 درصد معتادان افرادی هستند که از مواد محرک استفاده می‌کنند خاطرنشان کرد: کشور ایران حدود 2 هزار کیلومتر مرز شرقی با افغانستان و پاکستان دارد، همچنین 34 درصد تولید مواد مخدر افغانستان نیز وارد ایران می‌شود و این در حالی است که کشور یک‌تنه و بدون کمک سازمان‌های بین‌المللی اقدام به احداث خاک‌ریز، کشیدن سیم‌خاردار و ... کرده و در این راه به گونه‌ایی عمل کرده که به عنوان پرچم‌دار مبارزه با مواد مخدر در جهان شناخته شده است.

صرامی افزود: کشور سالانه بالغ‌بر 100 میلیارد تومان در حوزه احداثات مرزی هزینه می‌کند، از طرف دیگر سالانه 600 تا 700 تن انواع مواد مخدر مکشوفه در کشور داریم، لازم است این نکته را نیز مدنظر داشته باشیم که از منظر دینی و مطابق با فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران همه افراد بشری برای ما مهم هستند و وقتی جلوی ترانزیت مواد از ایران به کشورهای دیگر گرفته می‌شود ناخودآگاه نشتی مواد در کشور نیز خواهیم داشت.

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و رئیس اتاق فکر شورای مبارزه با مواد مخدر کشور میزان مصرف شیشه در کشور در سال 86 را 3 درصد و در سال 90 برابر با 26.22 درصد دانست و تأکید کرد: متأسفانه در حال حاضر با تغییر چرخه الگوی مصرف مواجه هستیم که این امر به‌واسطه لذت طلبی افراطی، سودهای بادآورده و ضربه زدن به جمعیت سالم کشور بوجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون کشور با پیش سازها و مواد مخدری چون شیشه که از آن‌سوی مرزها وارد ایران می‌شود مواجه است تصریح کرد: نیروی انتظامی باید با قدرت از ورود پیش‌سازهای مواد مخدر به کشور جلوگیری کند چراکه در حال حاضر افغانستان تنها تریاک به ایران صادر نمی‌کند بلکه حشیش نیز در زمره صادرات این کشور قرار گرفته است.

رئیس اتاق فکر شورای مبارزه با مواد مخدر کشور به ناآگاهی 5.5 درصد از والدین از اعتیاد فرزندانشان در سه تا پنج سال ابتدایی اشاره و خاطرنشان کرد: بیشتر فروشندگان مواد در رنج سنی 24 تا 34 سال هستند که این امر نشان‌دهنده آن است که بحث اشتغال و رفع بیکاری می‌تواند یکی از زمینه‌های پیشگیری باشد.

صرامی 61 درصد از موارد ابتلا به بیماری ایدز را ناشی از اعتیاد و مابقی را ناشی از رفتارهای پرخطر جنسی عنوان و ادامه داد: برای مقابله با این موضوع باید مراقب باشیم که قبح مسائل جنسی نزد جوانان شکسته نشود همچنین آگاهی‌های لازم باید به زنان و دختران داده شود.

وی در ادامه بیان داشت: از سال 91 مصرف مواد مخدر در برخی از آرایشگاه‌های زنانه و ورزشگاه‌ها رواج پیدا کرد لذا بعد از مذاکراتی که با صنف آرایشگران صورت گرفت، اطلاع‎‌رسانی‌های لازم به زنان و آرایشگران انجام شد و برخی از آرایشگاه‌های متخلف پلمپ شدند، اکنون نگرانی‌ها در این زمینه تا حدودی کاهش پیدا کرده است اما مسئله‌ای که در حال حاضر وجود دارد کاهش مصرف شیشه و افزایش مصرف ماده مخدر گل در جامعه است.

رئیس اتاق فکر شورای مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به اینکه کماکان اولین ماده مصرفی در کشور تریاک است و شیشه، هروئین و اخیراً گل، ماری‌جوانا، گرس و علف در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند تأکید کرد: دستگاه‌های فرهنگی نباید تنها یک ماده مخدر را بزرگنمایی کنند و همانقدر که درزمینهٔ شیشه فرهنگ‌سازی شده است ماده گل یا ماری‌جوانا نیز که 4 تا 6 برابر توهم‌زایی بیشتری دارد باید مدنظر قرار بگیرد.

وی افزود: نرخ شیوع اعتیاد در جامعه 2.65 درصد است که این موضوع همچنان در شهرها بیشتر از روستاها است ولی این دلیلی بر نگرانی شیوع اعتیاد در روستاها نیست، مصرف در روستاها از همان الگوی شهری پیروی می‌کند اما اقدامات دستگاه‌ها متولی فرهنگی در روستاها ضعیف است.

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مشروبات الکلی در زمره مواد مخدر به حساب نمی‌آیند ازاین‌رو این ستاد هیچ‌گونه اقدامی نمی‌تواند در این خصوص انجام دهد ولی در حوزه پیشگیری یا درمان این مشروبات در حال حاضر هیچ متولی در کشور وجود ندارد و این امر نگران کننده است چراکه اگر نسبت به آن حساسیت نشان داده نشود قطعاً در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.