باران ذخایر برف را آب کرد

استان چهارمحال و بختیاری از استان های کوهستانی و پر بارش کشور است که سرچشمه دو رودخانه مهم کشور یعنی زاینده رود و کارون محسوب می شود.

شهرستان کوهرنگ مهمترین شهرستان پر بارش این استان است که این دو رودخانه مهم کشور از این شهرستان سرچشمه می گیرند. آب شدن برف در ارتفاعات این شهرستان، که گاه ارتفاع آن به چندین متر می رسد در طول سال، آب اصلی این دو رودخانه را تأمین می کند.

اما امسال در حالی که باید مطابق سال های پیش در این ماه ارتفاع برف در کوهرنگ حداقل ۷۰ سانتیمتر باشد با بارش شدید باران در این منطقه طی روز های گذشته تمام ذخایر برفی منطقه آب شد.

بارش باران برای اولین بار در این منطقه در فصل زمستان گزارش شده است که پدید بسیار عجیب و شگفت انگیزی به شمار می رود.

 هم اکنون با بارش شدید باران برف های منطقه آب شدند و زاینده رود که سال های گذشته با مشکلات مختلفی همچون کم آبی و خشک شدن در پایین دست رو به رو بوده است در صورت نبارید برف طی روز های  زمستان در این استان، وضعیت نگران کننده ای در سال آینده خواهد داشت.

در کوهرنگ ۲۱۵ میلیمتر باران باریده است که متاسفانه تمام برف ۵۰ سانتی متری این منطقه را آب کرده استمدیر کل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: با اشاره به اینکه برف با ارتفاع ۵۰ سانتی متری ارتفاعات کوهرنگ در پی بارش باران هفته جاری آب شده است، گفت: بارش شدید باران در دی ماه در شهرستان کوهرنگ که پدیده ای جدید بوده است موجب آب شدن تمام ذخایر برفی این منطقه شده است.

شاهرخ پارسا عنوان کرد: در کوهرنگ ۲۱۵ میلیمتر باران باریده است که متاسفانه تمام برف ۵۰ سانتی متری این منطقه را آب کرده است.

وی تاکید کرد: شهرستان کوهرنگ مهمترین شهرستان تامین کننده آب رودخانه های زاینده رود، کارون و دز است و ذخیره گاه برفی این رودخانه ها در شهرستان کوهرنگ واقع شده است.

مدیر کل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: متاسفانه با بارش شدید باران ذخایر برفی این رودخانه ها از بین رفته است.

وی عنوان کرد: برای جبران خشکسالی ها نیازمند بارش برف در این منطقه هستیم چرا که بارش باران موجب خروج منابع آبی از استان می شود.

مدیر کل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: در حال حاضر شاهد تغییر الگوی بارش از برف به باران در چهارمحال و بختیاری هستیم که این مهم موجب تشدید خشکسالی و کم آبی برای رودخانه های استان می شود.

کارشناس ارشد منابع آب در استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری تامین کننده حدود ۱۰ درصد آب کشور است و سرچشمه رودخانه های مهم کشور نظیر زاینده رود، کارون و دز است.

افشین مقدس عنوان کرد: شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری به خاطر اینکه مهمترین منطقه پر بارش برف جنوب غربی کشور است تامین کننده آب رودخانه های بزرگ کشور از جمله کارون و زاینده رود به شمار می رود.

شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری به خاطر اینکه مهمترین منطقه پر بارش برف جنوب غربی کشور است تامین کننده آب رودخانه های بزرگ کشور از جمله کارون و زاینده رود به شمار می رودوی عنوان کرد: بارش برف در ان منطقه بسیار حائز اهمیت است چرا که در طول سال با آب شدن برف ها، آب این رودخانه ها تامین می شود.

این کارشناس ادامه داد: نباریدن برف در کوهرنگ موجب تشدید خشکسالی و کم آبی برای مناطق مختلف کشور از جمله چهارمحال و بختیاری، خوزستان واصفهان می شود.

وی بیان کرد: ذخیره آب در منابع آب زیرزمینی نیز در پی بارش برف تحقق پیدا می کند چراکه آب شدن آرام آرام برف موجب نفوذ آب در منابع زیر زمینی می شود.

وی ادامه داد: بارش شدید باران در فصل زمستان در سطح استان موجب می شود که بخش قابل توجهی ازآن به صورت روان آب از دسترس خارج شود و عملا ذخیره نشود.

مقدس تاکید کرد: سرچشمه رودخانه های مهم استان مانند زاینده رود و کارون دارای برف قابل توجه نیستند که در صورت ادامه این وضعیت در سال آینده این دو رودخانه با کم آبی و وضعیتی وخیم تر از گذشته مواجه می شوند.

وی بیان کرد: زاینده رود در صورت ادامه این روند در یک قدمی خشک شدن در سال آینده قرار می گیرد و وضعیت آن نسبت به سال های گذشته وخیم تر می شود.