بهزاد فراهانی: ترجیح می‌دهم ریسک نکنم

بهزاد فراهانی گرچه معمولا تئاترهای پرجمیعت روی صحنه می‌برد ولی در دوران کرونایی ترجیح می‌دهد ریسک نکند و به همین دلیل برای اولین بار نمایشنامه‌ای تک نفره نوشته است. 

این هنرمند درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود خبرهایی می‌دهد؛ از جمع‌آوری آثار نوشتاری تا ایده‌هایی برای ساخت فیلم و اجرای تئاتر.

او که پیش از این عموما نمایش‌هایی پر پرسوناژ مانند «گل و قداره»، «مریم و مرداویج» و ... را با گروه تئاتر «کوچ» اجرا کرده است، درباره فعالیت‌های تازه خود در حوزه تئاتر می‌گوید: برای اولین بار نمایشنامه‌ای تک نفره نوشته‌ام که به نوعی برآمده از شرایط فعلی است و باید کمی جلو برویم و ببینیم برای اجرایش چه می‌توان کرد.

فراهانی البته بهتر می‌داند درباره ماجراهای این نمایش توضیحی ندهد و فقط به بیان این نکته بسنده می‌کند که شخصیت این نمایشنامه یک زن حدودا هفتاد هشتاد ساله است.

او درباره اجرای احتمالی این اثر می‌گوید: فعلا که نمی‌توان برنامه‌ای قطعی داشت ولی شاید این نمایش را در یکی از فستیوال‌های خارج از کشور اجرا کنم. هرچند که شرایط آن فستیوال هم مشخص نیست و آنها هم منتظرند ببینند کرونا ما را به کجا می‌کشاند.

این کارگردان که از مدت‌ها پیش قصد داشته فیلم «مهمانی از کاراییب» را با فیلمنامه‌ای از نوشته‌های خودش بسازد، درباره این پروژه هم می‌گوید: همه چیز برای ساخت فیلم آماده است  ولی فعلا ترجیح می‌دهم در این دوران کرونایی دست به کار نشویم و منتظر بمانیم.

فراهانی درباره تامین بودجه برای ساخت این فیلم هم توضیح می‌دهد: سرمایه‌ای که در نظر گرفته بودیم، در دوران پیش از کرونا، کافی بود ولی حالا با بالا رفتن هزینه‌ها، مطممئن نیستم کفاف بدهد و شاید ناچار شویم این سرمایه را ارتقاء بدهیم.

او البته ترجیح می‌دهد اطلاعات بیشتر درباره گروه بازیگران این فیلم را به زمانی دیگر موکول کند .

این نویسنده در مقطع کرونایی آثار نوشتاری‌اش را هم سر و سامانی داده است. پیش از این داستان‌های کوتاهش از سوی انتشارات «گویا» به چاپ رسید و در بازار هم عرضه شد. این کتاب شامل 55 داستان کوتاه بین 2 تا 5 صفحه است و همه این داستان‌ها برآمده از تجربیات زندگی این هنرمند در فاصله 6 تا 75 سالگی اوست.

بهزاد فراهانی ادامه می‌دهد: علاوه بر این، 30، 40 نمایشنامه داشتم، چند سناریو و چند داستان شب که همه اینها را برای چاپ آماده می‌کنم و تا یکی دو ماه دیگر منتشر خواهند شد.

او توضیح می‌دهد: مجموعه اینها در قالب چهار مجلد منتشر می‌شود؛ نمایشنامه‌های صحنه‌ای و تلویزیونی هر یک جداگانه، داستان‌های شب در مجلدی دیگر و فیلمنامه‌ها هم در یک کتاب مستقل که در مجموع چهار کتاب را در بر می‌گیرد. علاوه بر این، نمایشنامه‌ها به صورت مجزا هم به چاپ می‌رسند تا دانشجویان و بچه‌های جوانی که قدرت خرید مجموعه نمایشنامه‌ها را ندارند، بتوانند نمایشنامه‌های مورد نظر خود را به صورت مجزا تهیه کنند.

قرار است همه این آثار از سوی نشر«گویا» به چاپ برسند.