بیوگرافی کامل «کامبوزیا پرتوی»/ تصاویر

کامبوزیا پرتوی متولد 19 آبان 1334 در رشت، کارگردان است.

کامبوزیا پرتوی دانشجوی انصرافی دانشکده هنر دراماتیک دانشگاه هنر است، بجز کارگردانی فیلمنامه نویس و بازیگر نیز می باشد وتابحال فیلمهایش چندین جایزه معتبر نیز گرفته است

شروع فعالیت

فعالیت خود را در زمان دانشجویی با ساخت چند فیلم کوتاه داستانی برای صدا و سیما شروع شد سپس بصورت حرفه ای شروع به ساخت فیلم های کوتاه در سینمای آزاد دماوند کرد

اولین فیلم بلند

در همان اوایل شروع کار اولین فیلم بلند داستانی خود را به نام عینک برای شبکه دو ساخت و کارگردانی در سینما را با فیلم ماهی در سال 1366 را تجربه کرد

عکس کامبوزیا پرتوی و همسرش

کامبوزیا پرتوی و همسرش نسیم مرادی + بیوگرافی کامل

 

اولین افتخار

در سال 1366 برای فیلم ماهی جایزه های معتبری چون بهترین فیلم جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا، جایزه یونیسف جشنواره برلیم و بهترین فیلم آدلاید استرالیا را بدست آورد.

جایزه بهترین فیلمنامه را برای فیلم من ترانه 15 ساله دارم به کارگردانی رسول صدرعاملی را از جشنواره فجر سال 1380 گرفت.

افتخارات جهانی

برای کارگردانی کافه ترانزیت جایزه جشنواره بین‌ المللی فیلم ماردل پلاتا و جایزه فیپرشی جشنواره بین‌ المللی فیلم داکا و همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را از جشنواره فیلم فجر و تندیس زرین جشن خانه سینما را کسب کرد.

نامزد هوگو طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو، نامزد جایزه بالن طلایی جشنواره سه قاره در سال ۲۰۰۵ شد. وی همچنین برای کارگردانی این فیلم در بخش بهترین کارگردان کاندیدا شد.

عکس بیوگرافی کامبوزیا پرتوی

بیوگرافی کامبوزیا پرتوی کارگردان

 

ازدواج اول + طلاق

کامبوزیا پرتوی در اولین ازدواج خود با فرشته صدرعرفایی بازیگر و عروسک گردان شناخته شده ازدواج کرد اما طلاق آنها در سکوت خبری و با انتشار عکس های دونفر با همسر جدید رسانه ای شد.

ازدواج دوم

در بهمن 1396 نسرین مرادی با انتشار عکسی از خود و کامبوزیا پرتوی در اینستاگرام با متن عاشقانه برای همسرش این خبر را رسانه ای کرد، خانوم مرادی بازیگر فیلم کامیون به کارگردانی همسرش در سال 96 بود.

نسرین مرادی همسر کامبوزیا پرتوی

نسرین مرادی همسر کامبوزیا پرتوی

 

نویسندگی

آقای پرتوی همچنین نویسنده سریال پامچال به کارگردانی محمدعلی طالبی در سال 1370 بود که یکی از محبوب ترین سریال های شناخته شده است که هنوزم در زهن بینندگان بجا مانده است

علاوه بر گل پامچال، نویسندگی فیلم گروهبان در سال 1369 به کارگردانی  مسعود کیمیایی  از دیگر اثر موفق و بیاد ماندی او می باشد.

کامبوزیا پرتوی فیلمنامه نویس، تهیه کننده و کارگردان سینمای ایران به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت.