بهترین بازیگر زن فجر 39 را بهتر بشناسید

افشار با «شاید وقتی دیگر» ساخته بهرام بیضایی به سینما ورود کرد و در یک دوره ممنوع‌الکار و ممنوع‌التصویر بود و حالا در جشنواره فیلم فجر ۹۹ توانست سیمرغ ب هترین بازیگر زن برای بازی در فیلم «مامان» را از آن خود کند.​
جشنواره فیلم فجر ۹۹ به پایان رسید. جشنواره‌ای که در ایران اعتبار بسیاری دارد وعده‌ای نیز متقد جدی آن هستند. این جشنواره سال‌ها است که برگزار می‌شود و با انتخاب‌هایی که هیات داوران برای بهترین بازیگر یا کارگردان دارند، حرف وحدیث‌های بسیاری را ایجاد می‌کنند. امسال هیات داوران این جشنواره تصمیم گرفتند که سیمرغ بهترین بازیگر زن را به رویا اقشار تقدیم کنند. به همین بهانه مروری بر کارنامه رویا افشار داریم.
رویا افشار با نام کامل رویا افشاری‌نسب بازیگر و کارگردان تئاتر است. او متولد سال ۱۳۳۹ در شهر آبادان و دانش آموخته رشته معماری از دانشگاه تهران است. فعالیت خود را در سال ۱۳۵۵ وقتی ۱۶ ساله بود با حضور در پشت صحنه تئاتر و همکاری در ساخت دکور شروع کرد و تا قبل انقلاب در پشت صحنه حضور داشت.
با سریال آینه در سال ۱۳۶۴ به کارگردانی غلامحسین لطفی چهره اش شناخته شد و در ادامه با سریال در خانه سال ۶۶، راویان اخبار در ۶۷ به شهرت رسید. افشار با «شاید وقتی دیگر» ساخته بهرام بیضایی به سینما ورود کرد و در یک دوره ممنوع‌الکار و ممنوع‌التصویر بود و بعد از آن پرقدرت‌تر وارد عرصه هنر شد و حالا در جشنواره فیلم فجر ۹۹ توانست بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم «مامان» باشد.

 

سرکوب

P0124295.png
فیلم سرکوب داستان یک روز از یک خانواده است. مادر خانواده  که نقش آن را رویا افشار بازی می‌کند  به دلیل مشکل آلزایمر تحت مراقبت توسط یک پرستار است. پدر خانواده همواره به آزار اذیت جسمی و روحی مادر و سه دختر می‌پرداخته و مدتی است که از خانه رفته‌است. دختر بزرگتر یک فرزند مبتلا به اوتیسم دارد. دختر وسط مدتی است با یک مرد دوست شده‌است که بعد از چند هفته متوجه می‌شود که این مرد همانند پدرش به آزار و اذیت جسمی و روحی او می‌پردازد. دختر کوچکتر دانشجو است که کودکی پرتنشی را به همراه پدرش گذرانده‌است.

ایستگاه اتمسفر

L2542961.png
فیلم ایستگاه اتمسفر به کارگردانی و نویسندگی مهدی جعفری ساخته شده است. ایستگاه اتمسفر درباره زوج جوانی است که مدتی است از هم جدا شده‌اند، اما این موضوع را از خانواده‌هایشان پنهان کرده‌اند. در حالی که مخاطب هنوز مشغول تجزیه و تحلیل وضعیت موجود است، یک سانحه رانندگی و پیدا شدن سروکله یک طلبکار، دیگر گره افکنی فیلم را شکل می‌دهند. محسن کیایی بازیگر نقش اول این فیلم است و بخشی از این کیفیت را مدیون هنرپیشه مکمل خود است. رویا افشار در نقش مادر همسر وحید، کیفیت درخوری از خود به نمایش می‌گذارد. افشار که مدتی از سطح اول سینما دور بوده، با ایفای این نقش نشان می‌دهد که بازیگر قابل اعتمادی است.

کاکا
 

Q4239712.png
فیلم کاکا در مورد مرد شصت ساله ایست که زن دوم و جوانی، دور از چشم خانواده اش می‌گیرد. پسر حسام غافل از اینکه بداند او همسر پدرش است، از پدر و مادرش میخواهد او را برایش خواستگاری کنند. فیلم درگیری دو نسل را در مقابل زیاده خواهی نسل گذشته و مهجور ماندن نسل جدید را نشان می‌دهد. فیلم سینمایی کاکا به مدت سه سال اجازه نمایش نداشت تا ۱۹ شهریور ۹۹ که پروانه نمایش آن صادر شد.