درباره فیلمساز جوان آیدا پناهنده

آیدا پناهنده فیلمساز جوان و حرفه‌ای سینمای ایران است که نشان داده سینمای زنانه‌ را درست می‌شناسد و اسیر شعارهای گل درشت نشده، همچنین ثابت کرده است که قدرت و تبحر خاصی در روایت قصه کاراکترهای اصلی فیلم‌هایش و تبدیل کردن آنها به یک «شخصیت» دارد.

پناهنده در سال ۱۳۹۴ برای فیلم سینمایی ناهید موفق به دریافت جایزه « آینده نویدبخش » از جشنواره فیلم کن ۲۰۱۵ در بخش نوعی نگاه شد.وی همچنین توانست یکی از سه فیلمساز زن جوانی باشد که در سال ۲۰۱۶ جایزه Women In Motion را از جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ دریافت کند.آیدا پناهنده پس از ناهید،سه فیلم سینمایی اسرافیل (۱۳۹۵)،پاییز نیکایدوها (The Nikaidos' Fall, 2018) و تی تی (۱۳۹۹) را در کارنامه کاری خود دارد.وی در سال ۱۳۹۹ سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم سینمایی«زالاوا»از آن خود کرد.

درباره فیلمساز جوان آیدا پناهنده

ناهید

«ناهید»، زن جوانی است که از شوهرش «احمد» به خاطر اعتیادش جدا شده و خرج زندگی خود و پسر خردسالش را از طریق تایپ پایان‌نامه‌های دانشجویی درمی‌آورد. طبق توافق با همسر سابقش، او تنها در صورتی می‌تواند بچه را نزد خودش نگه دارد که ازدواج نکند. او دلباخته مرد ثروتمندی به نام «مسعود» می‌شود که به او پیشنهاد ازدواج هم داده، اما...

اسرافیل

درست در هنگامی که «ماهی» داغدار مرگ پسرش است، عشق دوران نوجوانی اش از سفری طولانی بازمی گردد و ماجرای رسوایی بیست سال پیش زنده می شود.

تی تی

فیزیکدانی که در حال کار بر روی فرضیه ای دربارۀ پایان جهان است، با زنی عجیب ملاقات می کند که می خواهد به بشریت خدمت کند و خانه ای از آن خود داشته باشد.