گفت‌وگو با سید جواد هاشمی درباره فیلم «منصور»

سیدجواد هاشمی را بیشتر به عنوان بازیگر ی می‌شناسیم که نقش‌های مثبت ایفا می‌کند و در تجربه‌های بسیاری نیز به شهادت رسیده است. او که این روز‌ها فیلم سینمایی شهر گربه‌ها را روی پرده سینما‌ها دارد، هم زمان بازیگر فیلم منصور نیز هست و در این فیلم ایفاگر یک نقش منفی است!

آقای هاشمی در صحبت‌های اولیه‌ای که با سیاوش سرمدی و کیومرث مرادی داشتید، روی چه نکاتی به عنوان دلیل انتخاب شما برای این نقش تأکید داشتند؟ این شخصیت چگونه برای شما تعریف شده بود؟

-کیومرث مرادی با من درباره نقش صحبت کرد و به من توضیح داد تنها شخصیتی که در داستان بر خلاف جهت آب شنا می‌کند همانی است که من قرار است بازی کنم. پاسخ دادم بازی کردن در این نقش قدری خطرناک است، مگر اینکه سناریو را بخوانم و ببینم شخصیت تا چه حد روی کلیت درام اثرگذار است و من چقدر توانایی ایفای این نقش نزدیک به منفی را دارم؛ خدایی نکرده طوری نباشد که مورد انتقاد شدید قرار بگیرم. فیلمنامه را خواندم و به شدت کل فیلم را دوست داشتم. متوجه شدم او شخصیت دلسوزی است که خطا می‌کند. این وجهی است که در مدیریت کشور ما فراوان دیده می‌شود، بسیاری از مدیران ما از روی دلسوزی دچار خطا و اشتباه می‌شوند. به همین دلیل کار را پذیرفتم و با اینکه مجموعا سه چهار سکانس هم بازی نداشتم، نقش ام پررنگ و جذاب بود و سایه آن در تمام فیلمنامه دیده می‌شد.

گفت‌وگو با سید جواد هاشمی درباره فیلم «منصور»

یک تجربه جدید و البته مقبول در بازی در نقش‌های منفی یا خاکستری؛ آیا این به معنای تغییر مسیر بازیگری سید جواد هاشمی است و یا تک‌مضراب‌هایی مقطعی برای نشان دادن توانایی‌های دیده نشده او؟

-اگر قرار باشد گاهی اوقات در جذابیت‌های حرفه بازیگری خودی نشان بدهم، باید نقش‌های متنوع بازی کنم. البته مسلما کماکان اگر قرار باشد بین نقش مثبت و منفی دست به انتخاب بزنم، باز هم مثبت را انتخاب خواهم کرد، چون دیدگاه مردم نسبت به من اینگونه است و نقش‌های منفی که تار و پود شخصیت سیدجواد هاشمی را بهم بریزد، قبول نمی‌کنم، اما نقش‌های این چنینی آن چنان منفی نیستند که بازی شان نکنم. حرف شما درست است، من تک مضراب‌های مقطعی را در جنس انتخاب در نقش‌های مختلف می‌نوازم.

تا پیش از پیوستن به این پروژه، با فضای کلی فیلم (دورانی که جنگ تحمیلی به روز‌های سخت تحریم ادوات و تجهیزات رسیده بود) و شخصیت شهید ستاری چقدر آشنایی داشتید؟

-من کاملا درباره دوره سختی‌های دفاع مقدس مطالعه داشتم، آدم‌های بزرگی مثل شهید تهرانی مقدم، به علت شرایط خیلی سخت و پیچیده و تحریم هایی، چون ممنوعیت خرید سلاح آن هم فقط برای کشور ما در دنیا، راه‌های پرپیچ و خمی طی می‌کردند که یک موشک بخرند. شهدا آن موقع کار‌های زیادی انجام دادند تا ما بتوانیم روی پای خودمان بایستیم و شرایط را به نفع خودمان در دفاع مقدس تغییر بدهیم. اما اطلاعاتم درباره شهید ستاری کم بود و با خواندن فیلمنامه نه به عنوان بازیگر این فیلم بلکه به عنوان تماشاگر «منصور» جذابیت عجیبی برای من ایجاد شد و تمایل داشتم این شخصیت را بشناسم، اتفاقی که برایم جذاب و به یاد ماندنی بود.

با شرایط فعلی، میزان استقبال از فیلم «منصور» را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

-این فیلم زمان بدی اکران شده، اما چاره‌ای هم نیست. فیلم «شهر گربه ها»‌ی من هم در همین زمان اکران شده و باید با شرایط سخت پیش برویم. شاید فیلم‌هایی که اکنون اکران می‌شود قربانی بازگشت عادت سینما رفتن مردم می‌شوند. با این حال فیلم فروش خوبی داشته و مردم از آن استقبال کرده اند و یکی از دلایل این موفقیت تبلیغات تلویزیونی است که من از تلویزیون بابت این همه تیزری که برای «منصور» رفته تشکر می‌کنم. درباره فیلم خودم هم منتقدم! بضاعت «منصور» از نظر داشتن سلبریتی اندک است، اما محتوای جذابی دارد و همین الان اگر کسی به من زنگ بزند و بگوید بین «منصور» و «شهر گربه ها» می‌خواهم یکی را برای تماشا در سینما انتخاب کنم، قطعا به او منصور را توصیه می‌کنم، با اینکه فیلم خودم به فروش احتیاج دارد، اما منصور فیلم بسیار شریفی است و مردم باید حتما آن را ببینند.