ستاره‌ های تکراری سینما!

امیر جعفری، نازنین بیاتی ، جواد عزتی، پردیس احمدیه و بهروز شعیبی از جمله بازیگرانی هستند که همزمان بیش از یک فیلم روی پرده سینما دارند

اگر به پوستر فیلم‌های روی پرده سینما نگاهی بیندازید، به شماری بازیگر برمی‌خورید که بیش از یک فیلم در حال اکران دارند و در سالن‌های مختلف پردیس‌های سینمایی، همزمان روی پرده‌اند! این چهره‌ها نه فقط در نقش‌های فرعی و کوتاه بلکه گاه در نقش‌های اصلی تکرار می‌شوند. گزارش امروز مروری دارد به چهره‌هایی که با بیش از یک فیلم روی پرده سینما دیده می‌شوند؛ فیلم‌هایی که بعضی از ابتدای سال 1401 و بعضی به تازگی اکران شده‌اند.

پای ثابت کمدی

نازنین بیاتی از موارد جالب توجه سینمای سال‌های اخیر است؛ چون اگرچه بازیگر پول سازی به نظر نمی‌آید که مخاطبان را به سینما بکشاند اما یکی از بازیگران ثابت کمدی‌های پرفروش سال‌های اخیر بوده است. او پس از دو کمدی «آینه بغل» و «ژن خوک» که در نیمه دوم دهه 90 اکران شدند، سال گذشته کمدی رکوردشکن «دینامیت» را روی پرده سینما داشت و در اکران نوروزی 1401 نیز با دو کمدی دیگر روی پرده آمد: «سگ‌بند» و «شادروان». بیاتی اگرچه در هیچ‌کدام از این آثار بازیگر اصلی نبوده اما به نظر می‌رسد محبوب فیلم‌سازان سینمای کمدی رایج ایران است.

کم‌کارهای بدشانس

بین بازیگرانی که بیش از یک فیلم روی پرده سینماها دارند، دو نفر را می‌توان هنرپیشه‌های گزیده‌کاری دانست که از بخت بد، اکران دو فیلمشان همزمان شده است: مصطفی زمانی و نوید پورفرج. زمانی در نیمه دوم دهه 90، تنها در دو فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» و «روز ششم» ایفای نقش کرد که هردو هم‌اکنون روی پرده است! پورفرج هم در کل کارنامه بازیگری‌اش فقط سه نقش جدی در فیلم‌های سینمایی دارد که به جز «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، آن دو فیلم دیگر الان روی پرده سینماهاست! «مغز استخوان» که از اردیبهشت به سینماها آمد و «زالاوا» که دیروز به نمایش درآمد.

پرکاری به وقت جوانی

پردیس احمدیه بازیگر 29 ساله سینما که با وجود سن نسبتا پایین، نقش‌های اصلی زیادی را بازی کرده، این روزها دو فیلم پرستاره را روی پرده سینما دارد که در هردو، نقش اصلی را ایفا می‌کند: «مجبوریم» و «لامینور». جالب آن که رضا درمیشیان، تهیه‌کننده هردوی این آثار است. احمدیه که این روزها به نظر حسابی پرکار می‌رسد، سریال «نوبت لیلی» را هم در حال انتشار در نمایش خانگی دارد و در دیگر سریال خانگی با عنوان «پوست شیر» نیز بازی می‌کند که هنوز به انتشار نرسیده است.

ستاره‌ های تکراری سینما!

یک مورد خاص

از میان بازیگرانی که ذکر آن‌ها آمد، دو مورد از بقیه خاص‌ترند: امیر جعفری و مهران احمدی. این دو بازیگر در دو فیلم «سگ‌بند» و «روز ششم» که اتفاقا به نسبت هم فضای کاملا متفاوتی دارند، جلوی دوربین رفته‌اند و با یکدیگر همبازی‌اند. حال هردوی این آثار روی پرده سینماهاست. البته مهران احمدی در فیلم «بی‌صدا حلزون» هم نقش دارد که عناوین در حال اکران او را به سه فیلم می‌رساند؛ اگرچه نقش او در هر سه چندان بلند و محوری نیست. در مقابل امیر جعفری همزمان دو سریال را هم در نمایش خانگی در حال انتشار دارد که نشان از پرکاری ویژه این بازیگر دارد.

3 بازیگر با نقش‌های کوتاه

همزمان با هنرپیشه‌هایی که در این فهرست خواندید، بهروز شعیبی، جواد عزتی و مهدی زمین‌پرداز هم هستند که با نقش‌های فرعی و مکمل روی پرده‌اند. شعیبی اگرچه «هناس» و «مغز استخوان» را در حال اکران دارد  اما نقش او در «مغز استخوان» بسیار کوتاه است و شاید بعضی که آن را در جشنواره فیلم فجر 98 دیده باشند، اصلا او را در نقش وکیل به خاطر نیاورند؛ اگرچه نقش او در «هناس» هم چندان بلند و اصلی نیست. جواد عزتی در «مرد بازنده» نقش اصلی را ایفا کرده اما در «مغز استخوان» تنها در چند سکانس دیده می‌شود. مهدی زمین‌پرداز هم که اساساً در کارنامه بازیگری‌اش بیشتر نقش‌های مکمل را دارد، در «علف‌زار» و «مرد بازنده» نقش‌هایی مکمل را ایفا کرده است.

نویسنده : مصطفی قاسمیان