«سیامک انصاری» تصمیم به مهاجرت گرفته بود!

سیامک انصاری دوازدهم مرداد ۱۳۴۷ خورشیدی در خیابان بهار تهران دیده به جهان گشود. ۱۲ مردادی که زادروز محمد قاضی، نویسنده کردتبار ایرانی است که چند دهه پس ازتولدش، «دن کیشوت» یا همان دن کیخوت به قلم «سروانتس» را به فارسی برگرداند و ما را با پهلوان پنبه فرنگی‌ها آشنا کرد. روزی که حدود ۷۰۰ سال پیش شاهد افتادن«بابک خرم‌الدین» در دام ماموران معتصم عباسی، خلیفه وقت بنی‌عباس بود. روزی مصادف با ۳ اوت ۱۹۱۴ میلادی که آلمان به فرانسه اعلان جنگ داد و «بیسمارک» بود که قبل از هیتلر وسوسه شد تا روی سنگفرش‌های پاریس راه برود.

سیامک انصاری، بازیگر موفق تلویزیون ایران که بیشتر او را با نقش‌های در کارهای «مهران مدیری» می‌شناسند، درست مثل وقایع تاریخی روز تولدش داستان زندگی پرتلاطمی دارد. شاید کمتر کسی بداند که انصاری پیش از حضور در پاورچین که او را به شهرتی درخور توجه رساند، بار سفر بسته بود و قصد مهاجرت از ایران را داشت اما یک تلفن از « جواد رضویان » مسیر زندگی او را تغییر داد. رضویان، انصاری را مجاب کرد که برای بازی در مجموعه پاورچین ایران بماند و همکاری با مهران مدیری را تجربه کند.

«سیامک انصاری» تصمیم به مهاجرت گرفته بود!

انصاری که آن روزها در غم از دست دادن برادر کوچکترش، عزادار بود، حضور در ژانر کمدی را شاید برای فرار از خویشتن خویش برگزید اما نمی‌دانست روزگار پس از این فقدان بزرگ و خسران جبران‌ناپذیر انگار که دلش رحم آمده باشد، جاده موفقیت را برای او خط‌کشی کرده است. پاورچین با حضور سیامک انصاری و بازی او در نقش «سپهر مهتابی» کنار بازیگرانی مانند مهران مدیری، جواد رضویان، سحر زکریا، سحر ولدبیگی و شقایق دهقان تجربه‌ای موفق برای انصاری محسوب می‌شد و شاید به دلیل همین موفقیت بود که بازی در سری دوم این مجموعه با عنوان «نقطه‌چین» را هم پذیرفت.

«شب‌های برره» نقطه عطف کارنامه حرفه‌ای انصاری است. داستانی که زمان آن به دوران پهلوی اول برمی‌گردد. کیانوش استقرارزاده با بازی سیامک انصاری پس از انتشار مطلبی انتقادی در روزنامه‌ای که کار می‌کرد، مغضوب حکومت وقت شده و به روستایی دورافتاده و خیالی تبعید می‌شود. جایی که مدیری زیرکانه شخصیت کیانوش را مقابل باورهای فولکلور و گاه خرافی مردم می‌گذارد. حضور او کنار مدیری، گذشته از عنصر شهرتی که همواره با مدیری همراه بود و بعد به انصاری تسری پیدا کرد، زوج کمدی مدیری و انصاری را بیش از پیش به مردم شناساند. او درباره همکاری‌اش با مدیری و اینکه چه اتفاقی افتاده که این همکاری همواره تداوم دارد؟ توضیح می‌دهد:«اگر رابطه همکاری من با مهران مدیری تا امروز دوام داشته فقط به این دلیل است که وقتی سرکاریم، به هردوی ما خوش می‌گذرد.» سریال موفق شب‌های برره از ۲ مهر تا ۱۸ بهمن ۱۳۸۴ روی آنتن شبکه سوم سیما رفت. چند سال بعد انصاری در مجموعه تلویزیونی «قهوه تلخ» که در قالب سی.دی سر از شبکه نمایش خانگی درآورد، شخصیت «کیانوش استقرارزاده» را که انگار در گوشه‌ای از وجودش حفظ کرده بود برای خلق شخصیت «نیما زند کریمی» دوباره زنده کرد.

سریالی که با خواهش و تمنای مهران مدیری برای تاثیرگذاشتن روی مردم و پرهیز از قرض دادن سی‌.دی‎‌های این سریال به هم و کپی نکردن آن آغاز شد اما در ادامه مشخص شد این سریال اصولا بر اساس برخی سفرنامه‎‌های «مظفرالدین شاه» ساخته شده و خود مدیری هرگز قانون کپی‌رایت را رعایت نکرده است. به هرحال زوج مدیری-انصاری هرچند دومی نقشی تکراری بازی می‌کرد اما با بازی بی‎بدیل مهران مدیری تیم دونفره بسیاری موفقی خلق شد. اصولا سینمای کمدی همواره از زوج‌های طناز استقبال کرده است. زوج  استن لورل و اولیور هاردی نمونه مشخص زوج‌های کمدین موفق در تاریخ سینمای جهان محسوب می‌شوند که حدود ۲۸ سال به نقش‌آفرینی در فیلم‌های کمدی پرداختند.

این دو بازیگر برجسته تاریخ سینمای جهان ۱۰۷ فیلم از جمله ۳۲ فیلم کوتاه صامت، ۴۰ فیلم کوتاه ناطق و ۲۳ فیلم بلند ناطق را کنار هم بازی کردند و سال ۲۰۰۵، طی یک نظرسنجی از کمدین‌های حرفه ای در بریتانیا، این زوج هنری در رتبه هفتم برترین کمدین‌های تمام دوران قرار گرفتند. چیچو و فرانکو نمونه دیگری از زوج‌های موفق کمدی بودند که در سرزمین چکمه ظهور کردند. سینمای کمدی ایتالیا هرگز نمی‌تواند خاطرات این دو بازیگر بزرگ، چیچو اینگراسیو و فرانکو فراتزی را فراموش کند. اگر ماشین زمان را به دهه ۷۰ میلادی ببریم، آنجا هم به زوج هنری باد اسپنسر و ترنس هیل (نام واقعی‌اش ماریو جیروتی بود) برمی‌خوریم که ژانر کمدی-وسترن وام‌دار اسپنسر فقید و ترنس هیل است.

در ایران هم زوج انصاری و مهران مدیری از آنجا که هردو بازیگرانی با تجربه‌اند و ذات کمدی در ضمیرشان جریان دارد، بسیار موفق بود. حتی همین امروز هم اگر آن‌ها در فیلمی کنار یکدیگر قرار بگیرند، بدون شک مخاطبان پرشماری خواهند داشت و این یعنی مردم زوج هنری مدیری و انصاری را پذیرفته‌اند.

انصاری اما زندگی شخصی کم‌نوسانی نداشته است. او که اوایل دهه ۸۰  برادر کوچترش را به دلیل ابتلا به سرطان از دست داده بود، سال ۱۳۹۱ درحالی که ۴۲ سال داشت با «طناز هادیان» ازدواج کرد. ازدواجی که ۷ سال دوام داشت و بدون آنکه ثمری داشته باشد برای طرفین به پایان رسید. البته که اتفاقی مهم در زندگی انصاری افتاد. او پس از ازدواج با طناز هادیان توجهش به معماری داخلی و طراحی دکوراسیون جلب شد و بعدهم عتیقه‌جات و لوازم قدیمی نظر او را جلب کرد تا انصاری با پیگیری و پشتکار همسرش، موفق به افتتاح گالری لوازم عتیقه و قدیمی شود. انصاری که در مدرسه «روش نو» همکلاسی پیمان معادی و علیرضا عصار بود، پاییز ۱۳۹۹ کارگردانی مشترک سریال ۰۲۱ را همراه جواد رضویان آغاز کرد تا نخستین تجربه‌اش در هیبت کارگردان را هم پشت سر بگذارد.

انصاری نگاه ویژه‌ای به زندگی دارد و البته گاه آن را خیلی جدی نمی‌گیرد. وقتی درباره این موضوع از او سوال شد، پاسخ داد:« زمانی فکر می کردم که بازیگری بیشتر از اینکه شغلم باشد تفریحم بود، خاصیت گذشت زمان این بود که بازیگری را تبدیل به حرفه من کرد. گذشت زمان و نگاه جدی اطرافیانم نتوانست لحظات شاد و مفرح دوران بازیگری ام را به یک حرفه سست و بی روح تبدیل کند ولی اگر عشق به بازی موجودیت پیدا می کند فقط بخاطر وجود همان لحظات است . یعنی درست همان لحظاتی که در آن احساس بی وزنی می کنم» حال باید دید سیامک انصاری که حضور در کسوت کارگردانی را پذیرفته آیا می‌تواند مانند دوران بازیگری‌اش عملکردی ستودنی داشته باشد یا انصاری را فقط باید با حضورش کنار مهران مدیری و مجموعه‌هایی که او تولید می‌کند، ببینیم؟