چه خبر از اسماعیل سلطانیان؟

اسماعیل سلطانیان بازیگر سینما و تلویزیون این روزها حالِ خوبی ندارد. گهگاه در کنارِ پرداختن به اتفاقات روز و برنامه‌های جاری رادیو و تلویزیون، به سراغ قدیمی‌های این عرصه می‌رویم. وقتی پایِ نوستالژی‌های تلویزیونی بنشینیم حتماً نام این بازیگر نجیب سینمای ایران به چشم می‌خورد. کسی که مدت‌هاست از او خبری نیست و خانه‌نشین است.

بازیگری که کارنامه‌ای از سریال‌های ماندگارِ تلویزیونی دیده می‌شود؛ از "یوسف پیامبر"، "ستایش" و "وضعیت سفید" گرفته تا "مرد هزار چهره" و "معراجی‌ها"؛ البته که خودش می‌گوید هر سریال و یا فیلمی بازپخش می‌شود مردم به آن نام صدایش می‌زنند اما بیشتر با سریال "یوسف پیامبر" به یادش می‌آورند.

همان‌طور که در رسانه‌های دیگر هم مطرح شد اسماعیل سلطانیان در منزلِ فرزندش، دوران نقاهت و مراحل درمان را می‌گذراند. اما گوش او شنوایی خوبی ندارد، بهتر از قبل می‌تواند صحبت کند؛ اما منتظر است بیماری‌ها کنار بروند و دوباره جلوی دوربین حاضر شود. 

چه خبر از اسماعیل سلطانیان؟

مردمی که او را در کوچه و خیابان می‌بینند و به تعبیرِِ خودش هنوز به عنوان بازیگر سریال «یوسف پیامبر» او را به یاد می‌آورند این روزها برای سلامتی «اسماعیل سلطانیان» دعا کنند. 

 

اسماعیل سلطانیان متولد 1333 در کرمانشاه هنرپیشه، کارگردان فیلم، کارگردان تئاتر، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده ایرانی است. وی فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک است.

فعالیت هنری را از سال 1349 با تئاتر به عنوان نویسنده، بازیگر و کارگردان آغاز کرد. همزمان در سال 1349 در مرکز آموزش هنرهای دراماتیک کرمانشاه یک دورهٔ شش‌ماهه را زیر نظر آتش تقی‌پور گذراند. در سال 1350 دو فیلمنامه نوشت که تصویب شد اما نتوانست بسازد. در سال 1357 به تهران آمد و در حوزهٔ هنری سازمان تبلیغات اسلامی مشغول به کار شد و مدرس چند کلاس بازیگری و کارگردانی نیز بود.

فعالیت در سینما را از سال 1364 با بازی در فیلم شکار شکارچی آغاز کرد. همچنین در طول جنگ نیز چند تئاتر در جبهه‌ها به روی صحنه برد. اما هنوز هم به بازیگری در سریال «یوسف پیامبر» و «وضعیت سفید» بیشتر شناخته می‌شود.