جذاب بداخلاق؛ آنالیز تیپ و رفتار هادی حجازی فر

هادی حجازی‌فر حالا دیگر یکی از موفق‌ترین بازیگران سینما و شبکه نمایش خانگی به حساب می‌آید. گرچه در کارنامه‌اش آثاری ناموفق هم دیده می‌شود اما در اکثر مواقع انتخاب‌های درستی دارد و در انتقال احساسات نقش دقیق عمل می‌کند. حجازی‌فر این روزها به یکی از ستاره‌های شبکه نمایش خانگی تبدیل شده. بازی هم‌زمانش در دو سریال « پوست شیر » و «سرگیجه» و ایفای نقش درجه یک نعیم، او را بیش از پیش در مرکز توجه‌ها قرار داده است.
هادی حجازی‌فر هفت سال پیش با «ایستاده در غبار» به شهرت رسید و در این مدت توانست خودش را علاوه بر بازیگری در فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی هم ثابت کند. او را در این مدت نقش‌های متفاوتی ایفا کرده اما در برخی از آنها موفق شده امضای خوبی از خودش به جا بگذارد. هشت نقش مهم او را بررسی می‌کنیم.

ایستاده در غبار| محمدحسین مهدویان| 1394
نام شخصیت: احمد متوسلیان
ویژگی ظاهری: «ایستاده در غبار» درباره زندگی شهید احمد متوسلیان ساخته شده بود و هادی حجازی‌فر هم از این جهت انتخاب شده بود که چهره‌اش تا حدی به او نزدیک بود. البته خودش گفته بود هیچ شباهتی وجود نداشته و به همین دلیل هم ترجیح می‌داده بازی نکند اما بعدا با معجزه گریم، مصمم به بازی در این نقش شده است.
ویژگی رفتاری: محمدحسین مهدویان برای ایستاده در غبار از شیوه جدید مستند درام استفاده کرد و از تلفیق تصاویر جدید در کنار صداهای واقعی شخصیت‌ها که در آرشیو موجود بودند بهره گرفت. بنابراین حجازی‌فر در این فیلم دیالوگی نداشت و باید فقط روی نگاه و زبان بدن متمرکز می‌شد. گرچه سعی کرده بود براساس ژست‌ها و عکس‌های برجا مانده از متوسلیان به این شخصیت نزدیک شود اما تخیل خودش هم به پیشبرد نقش کمک زیادی می‌کرد. مجموعه تلاش‌هایش به جایی رسید که کاملا در این نقش پذیرفته شد و از همان نقطه توانست توجه مخاطبانش را جلب کند. حجازی‌فر در جشن خانه سینما نامزد تندیس شد.

ماجرای نیمروز| محمدحسین مهدویان| 1395
نام شخصیت: کمال
ویژگی ظاهری: کمال شمایل یک مأمور متعصب و تندرو را داشت. ریش‌هایش پرپشت بود و به ظاهرش توجهی نشان نمی‌داد. مدام اخم‌هایش توی هم بود و معمولا او درحال تخمه شکستن می‌دیدیم.
ویژگی‌های رفتاری: کمال «ماجرای نیمروز»، با وجود قرار گرفتن در جایگاه یک مامور امنیتی، یک آدم واقعی بود. غر می‌زد، انتقاد می‌کرد، احساساتی می‌شد و حتی بارها اشتباه عمل می‌کرد. مدافع عملیات‌های ضربتی بود. مدام تخمه می‌شکست و با وجود جدیتی که داشت، شیرینی بامزه‌ای در شخصیتش بود که فضای جدی فیلم را تلطیف می‌کرد. نکته قابل توجه اینکه کمال اصلا در فیلمنامه نقش پررنگی نداشته و حجازی‌فر چنان به آن بال‌وپر داده و عصبی بودن و قاطی کردن و تخمه شکستن را به آن افزوده که مهدویان تصمیم گرفته حجم نقش را بیشتر کند. این نقش یکی از مهمترین برگ‌های برنده «ماجرای نیمروز» است و حجازی‌فر بابت بازی در آن نامزد سیمرغ مکمل شد. حجازی‌فر در «ماجرای نیمروز: رد خون» کماکان همان شخصیت را داشت. ضمن اینکه اینبار مجبور بود احساساتش را در قبال خواهر مجاهدش کنترل کند و نهایتا هم نمی‌توانست به وظیفه‌اش پایبند بماند.

جذاب بداخلاق؛ آنالیز تیپ و رفتار هادی حجازی فر


لاتاری | محمدحسین مهدویان | 1396
نام شخصیت: موسی
ویژگی ظاهری: حجازی‌فر در فیلم «لاتاری» در نقش مردی بزرگتر از سن خودش بازی می‌کند و اینبار موها و محاسنش سفید هستند. او را معمولا با کت‌وشلوار یا لباس ورزشی می‌بینیم و باز هم سعی می‌کند جدیت چهره‌اش را مدام حفظ کند.
ویژگی رفتاری: موسی در «لاتاری» یک جورهایی ادامه‌ی کاراکتر کمال در «ماجرای نیمروز» است. او اینبار هم احساساتی و درعین‌حال عمل‌گراست و مثل یک قیصر وارد می‌شود و ضربتی عمل می‌کند. اهل مسامحه نیست و ترجیح می‌دهد بدون زمینه‌چینی و برنامه‌ریزی که نیازمند گذشت زمان است، به شیوه‌ی خودش به میان بیاید و از شیخ عرب انتقام بگیرد. حجازی‌فر در نقش موسی هم با اینکه نقشی کاملا جدی دارد اما باز هم شیرینی خاص خودش را دارد که در جهت تلطیف فضای تلخ فیلم به کار می‌گیرد.

آتابای | نیکی کریمی‌| 1398
نام شخصیت: کاظم / آتابای
ویژگی‌های ظاهری: مردم روستا کاظم را آتابای به معنای شخصی بزرگ و والا صدا می‌زنند اما این مسئله نمود بیرونی در ظاهر این شخصیت ندارد. او لباس‌هایی ساده به تن می‌کند. معمولا پیراهنی روی تی‌شرت تن می‌کند و دکمه‌هایش را باز می‌گذارد. موهایش ریخته و در قیدوبند تراشیدن ریش‌هایش نیست.
ویژگی‌های رفتاری: کاظم مردی زخم‌خورده است و کینه‌ای قدیمی را مدام با خودش همراه می‌کند و این مسئله روی خلق‌وخو و رفتارش هم اثر گذاشته است. در طول فیلم با تحولی در شخصیت آتابای روبه‌رو هستیم. او به تدریج از این خشم و کینه فاصله می‌گیرد و تحت تاثیر احساسات عاشقانه‌، به انسانی لطیف‌تر و آرام‌تر تبدیل می‌شود. تسلط هادی حجازی‌فر روی فرهنگ و زبان و گویش این منطقه به باورپذیری این شخصیت کمک زیادی کرده است. به طور کلی حجازی‌فر با درک دقیق احساسات آتابای و گذشته‌ای که از سر گذرانده، تصویری دقیق از او به نمایش گذاشته است. «آتابای» در جشنواره سی‌وهشتم در چند رشته نامزد سیمرغ شد اما برخلاف انتظار، بازی حجازی‌فر در این نقش دیده نشد.

بی‌همه‌چیز| محسن قرایی| 1399
نام شخصیت: دهدار
ویژگی‌های ظاهری: حجازی‌فر در «بی‌همه‌چیز» نقش دهدار را در بازی می‌کند که معادل نقش شهردار است در نمایشنامه «ملاقات بانوی سالخورده». اینبار با ظاهری متفاوت نسبت به قبل ظاهر می‌شود. موهای پرپشت جوگندمی دارد با سبیل مشکی که ظاهرش با کت‌وشلواری که به تن دارد شباهت زیادی به دهدار پیدا می‌کند.
ویژگی‌های رفتاری: دهدار یکی از شخصیت‌هایی است که ابتدای فیلم به شدت پشت امیر (شخصیت اصلی فیلم) می‌ایستد و طرفداری‌اش را می‌کند اما خیلی زود تحت تاثیر جایگاه و قدرت لی‌لی قرار می‌گیرد و تغییر رویه می‌دهد، اما با این حال ظاهر را حفظ می‌کند و اجازه نمی‌دهد امیر بفهمد که تغییر کرده است. او از یک جایی به بعد ملازم لی‌لی می‌شود و به اسم تلاش برای ساختن روستا مدام دنبال او می‌رود. حجازی‌فر این‌بار هم شوخ طبعی خاص خود دار دارد و به شیرینی فیلم کمک می‌کند. با اینکه بازی متفاوتی از خودش به نمایش گذاشت اما  توسط داوران جشنواره دیده نشد و نامش در فهرست نامزدها هم نبود.

موقعیت مهدی| هادی حجازی‌فر| 1400
نام شخصیت: مهدی باکری
ویژگی‌های ظاهری: طبیعتا هیچ‌کس جز خود هادی حجازی‌فر نمی‌توانست از پس ایفای نقش شهید مهدی باکری بربیاید. او تسلط زیادی روی زبان آذری دارد و با گریمی روی صورت، توانسته است تا حدودی شمایی از چهره آن شهید را به تصویر بکشد.
ویژگی‌های رفتاری: حجازی‌فر هم در جایگاه کارگردان و فیلمنامه‌نویس و هم بازیگر نقش مهدی باکری بسیار هوشمندانه عمل کرد و به جای اسطوره‌سازی، شمایی ملموس از او در رابطه با همسر، برادر و اطرافیانش به نمایش گذاشت؛ موقعیتی جذاب که خیلی‌ها معتقد بودند از بخش‌های مرتبط با عملیات‌ها بیشتر از این بخش‌ها لذت برده‌اند. نکته قابل توجه درباره بازی حجازی‌فر این بود که تا حدی از حال‌وهوای آثار قبلی‌اش فاصله گرفت. اینبار کم‌حرف‌تر بود و سعی می‌کرد بیشتر روی رفتار و نگاه‌ها تمرکز کند. با این حال سرسختی و جدیت همیشگی را داشت. حجازی‌فر برای این فیلم برنده سیمرغ بهترین کارگردان فیلم اول شد.

پوست شیر| جمشید محمودی| 1401
نام شخصیت: نعیم
ویژگی‌های ظاهری: حجازی‌فر در «پوست شیر» شمایل مردی زخم‌‌خورده به میدان آمده. جز قسمت اول و لحظاتی خوش که همراه دخترش می‌گذراند، همیشه او را با پالتویی بلند می‌بینیم. موهایش کوتاه است و ریش‌هایش جوگندمی و رد زخمی هم روی صورتش دیده می‌شود. او را معمولا درحال سیگار کشیدن می‌بینیم.
ویژگی‌های رفتاری: نعیم با بازی هادی حجازی‌فر در «پوست شیر» از ابتدا به عنوان شخصیتی آرام و کم‌حرف معرفی می‌شود. مردی که سال‌های مهم عمرش را پشت میله‌های زندان سپری کرده و تمام فکرش دیدار مجدد با دخترش بوده است. او برخلاف ظاهر ساده و مظلومش، در زندان جایگاه والایی داشته و خیلی‌ از خلاف‌کارها و لات‌ولوت‌های تهران، به او مدیونند. با اینکه برای قتل دخترش در آگاهی پرونده دارد و روال قانونی یافتن معمای قتل توسط پلیس جنایی در جریان است اما حس می‌کند از راه قانون به این سادگی‌ها نمی‌تواند به قاتل دخترش برسد. او بعد از دریافت فیلم آزار و اذیت دخترش، طغیان می‌کند و دیگر حاضر نیست یک لحظه هم برای انتقام تردید کند. حجازی‌فر این‌بار برخلاف همیشه شرینی و طنازی ویژه خودش را به نقش وارد نکرده و کاراکتری تماما تلخ و زخم‌خورده به نمایش گذاشته است.

سرگیجه | بهرنگ توفیقی | 1401
نام شخصیت: کامران
ویژگی‌های ظاهری: حجازی‌فر اینبار در نقش مردی ثروتمند به میدان آمده که به لحاظ ظاهری هم قبل تفاوت دارد. موهایش به نسبت بلند است اما کماکان ریش‌هایش را حفظ کرده. البته اینبار مرتب‌تر است. یقه پیرهنش را باز می‌گذارد و باز هم مدام سیگار می‌کشد.
ویژگی‌های رفتاری: کامران با بازی هادی حجازی‌فر در قسمت اول سریال تا حدی ناشناخته و مرموز باقی می‌ماند. از او در این حد می‌دانیم که شخصیتی مرموز است که از جایی تهدید شده و حالا هم سایتش حک شده است. او با همسر پیمان قراری مخفی می‌گذارد و درست سربزنگاه و موقعی که مخاطبان منتظر فاش شدن این راز هستند ضربه‌ای به سرش می‌خورد و از هوش می‌رود. همین هم یکی از معماهای سریال را می‌سازد.