وقتی ساعت خوشی‌ها هم جدی می‌شوند!

کمدین‌های دیگری از جمله ‌مهران غفوریان‌ ، مجید صالحی و … هم سال‌های اخیر به جمع بازیگران نقش‌های جدی پیوسته‌اند. اتفاقا مجید صالحی در جشنواره چهل‌ویکم با فیلم «شماره ده» یکی از جدی‌ترین بازی‌هایش را به نمایش گذاشته. در این پرونده صرفا روی کمدین‌های «ساعت خوش» که ابتدای دهه هفتاد با همراهی مهران مدیری به میدان آمدند دست گذاشته‌ایم.

مهران مدیری
 «دیدار» یکی از اولین تجربه‌های نقش جدی مهران مدیری در عرصه بازیگری است.
بازیگری بعد از ساعت خوش: مهران مدیری بعد از «ساعت خوش» به عنوان مهمترین کمدین ایرانی فعالیتش را ادامه داد. او برای تلویزیون 16 اثر کمدی تولید کرد و خودش بازیگر اصلی همه آنها بود. در شبکه نمایش خانگی هم 6 سریال ساخت که در آنها هم به عنوان بازیگر حضورش را حفظ کرد. او در تنها فیلم سینمایی‌اش «ساعت پنج عصر» هم به عنوان بازیگر حضوری کوتاه داشت. مدیری علاوه بر کارهای خودش در فیلم‌های مختلف هم بازی کرد و البته اکثر این آثار هم کمدی بوده‌اند.
آثار جدی: ابتدای دهه هفتاد در سریال «باغ گیلاس» نقشی جدی بازی کرد و بعد از در فیلم سینمایی «دیدار» به کارگردانی محمدرضا هنرمند بازهم ایفاگر نقشی جدی شد. «پل چوبی»، ما همه باهم هستیم»، «درخت گردو»، «خائن‌کشی» و سریال «خاتون» از جمله آثاری بودند که مدیری در انها نقشی جدی بازی کرد.
موفقیت در نقش جدی: مدیری در سینما یکبار برای «همیشه پای یک زن در میان است» به کارگردانی کمال تبریزی نامزد سیمرغ شد اما نقش‌های جدی‌اش موفقیتی به دست نیاوردند. بازی او در فیلم «درخت گردو» یکی از نقاط ضعف این فیلم محسوب شد. او در سریال «خاتون» نقشی متفاوت بازی کرد و اینبار تا حدی بازی‌اش به چشم آمد.

رضا عطاران
 عطاران برای بازی در فیلم «روشن» برنده سیمرغ بلورین شد
بازیگری بعد از ساعت خوش: عطاران جزو بازیگرانی بود که سال 1372 توسط مدیری در مجموعه آیتمی «پرواز 57 » به مخاطبان معرفی شد. او پیش از این همکاری، در سال 1369 نقش کوتاهی هم در مجموعه «بیداران» به کارگردانی اصغر عبداللهی داشت. با این حال به واسطه «ساعت خوش» به شهرت رسید. عطاران در 9 اثر تلویزیونی به عنوان بازیگر حضور داشت و در تمام آثار خودش هم بازی کرد. عطاران از سال 76 به سینما وارد شد و تا الان بیش از 40 فیلم بازی کرده. او یکی از پرکارترین بازیگران سینماست که چندسالی است به عنوان پول‌سازترین بازیگر‌سینما هم شناخته می‌شود.
آثار جدی: عطاران اولین بار سال 1386 در فیلم «قرنطینه» به کارگردانی منوچهر هادی در نقشی نسبتا جدی ظاهر شد. نقش یک بیمار سرطانی را داشت که باوجود اینکه شخصیتش کلیدی نبود و ارتباط زیادی با محور اصلی داستان فیلم پیدا نمی‌کرد اما حضورش در کل به نفع بار عاطفی فیلم بود. او در همان سال در تله‌فیلم «نشانی» فریدون حسن‌پور هم نقشی جدی بازی کرد. در «دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی با نقشی کاملا متفاوت از آنچه پیشتر دیده بودیم به میدان آمد. همکاری میان عطاران و عبدالرضا کاهانی در چند مورد منجر به شکل‌گیری نقش‌هایی نسبتا جدی شد. عطاران در «اسب حیوان نجیبی است»، «بی‌خود و بی‌جهت»، «استراحت مطلق» و «خانم یایا» نقش‌هایی جدید و در عین حال جذابی را تجربه کرد؛ نقش‌هایی ظاهرا جدی با رگه‌هایی از طنز سیاه. در فیلم «آب‌نبات‌چوبی» محمدحسین فرح‌بخش هم نقشی جدی به عهده گرفت. «روشن» به کارگردانی روح‌الله حجازی در مقایسه با سایر نقش‌های جدی که از عطاران دیده‌ایم، حال‌وهوای متفاوت‌تری دارد. فیلم شخصیت‌محور است و همه‌چیز روی ویژگی‌های شخصیتی روشن پیش می‌رود.

وقتی ساعت خوشی‌ها هم جدی می‌شوند!


موفقیت در نقش جدی: «دهلیز» یکی از فیلم‌هایی است که عطاران در آن نقش جدی بازی کرد. او برای این فیلم نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول شد. عطاران برای بازی در نقش جدی فیلم «روشن» هم سیمرغ گرفت.

سعید آقاخانی
 سعید آقاخانی برای بازی در فیلم«خداحافظی طولانی» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد
بازیگری بعد از ساعت خوش: آقاخانی هم مثل رضا عطاران، یکی از اعضای تیمی بود که مهران مدیری برای مجموعه کمدی «پرواز 57 » انتخاب کرد و بعدتر با «ساعت خوش» به شهرت رسید. از ابتدای دهه 70 تا همین حالا نزدیک به 30 سریال و تله‌فیلم بازی کرد. تا سال 88 حضور فعالی در سینما نداشت اما بعد از «بعدظهر سگی سگی» مصطفی کیایی به سینما بازگشت و تا الان 17 فیلم سینمایی بازی کرده.
آثار جدی: کارنامه بازیگری سعید آقاخانی در سینما به قبل و بعد از بازی در فیلم سینمایی »خداحافظی طولانی» به کارگردانی فرزاد مؤتمن تقسیم می‌شود. او که تا پیش از این فیلم به عنوان کمدین شناخته می‌شد، وجه‌های جدید و جذاب از بازی‌اش را به نمایش گذاشت و مورد توجه کارگردان‌های فراوانی قرار گرفت. از آن به‌بعد بود که در نقش‌های جدی، از جمله «کامیون»، «بنفشه آفریقایی»، «قسم»، «خون شد» و … قدرت بازیگری‌اش را به نمایش گذاشت. او این روزها مشغول تولید «نون.خ» برای نوروز است.
موفقیت در نقش جدی: آقاخانی در سال 1393 برای بازی متفاوتش در فیلم «خداحافظی طولانی» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را گرفت. سه سال بعد برای بازی در فیلم «کامیون» مجددا نامزد سیمرغ شد.

نادر سلیمانی
 سلیمانی بعد از بازی در فیلم«ضد» و تصاحب سیمرغ بلورین ، در «گل‌های باوارده» بازهم در یک نقش جدی ظاهر شد.
بازیگری بعد از ساعت خوش: نادر سلیمانی به واسطه آیتم سعید و خان‌دایی در «ساعت خوش» به شهرت رسید و بعد از آن به عنوان کمدین در «نود شب»، «باغ مظفر»، «مرد هزارچهره» و … با مهران مدیری همکاری کرد و در سریال‌های کمدی دیگری هم نقش داشت. این اواخر مدت زیادی یکی از بازیگران برنامه عموپورنگ بود.
آثار جدی: سلیمانی در طول سال‌های فعالیتش نقش‌های جدی مختلفی در آثاری مثل «سنتوری»، «یه بوس کوچولو» و …  بازی کرده بود اما تا قبل از اینکه در جشنواره سال گذشته با فیلم «ضد» به میدان بیاید آنطور که باید نتوانسته بود توجه‌ها را جلب کند. او در فیلم «ضد» در نقش سرحلقه منافقان به میدان آمد و با گریم و لباسی کاملا متفاوت شمایلی کاملا جدید از خودش به نمایش گذاشت. او در جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر با  فیلم «گل‌های باوارده» بار دیگر تجربه جدیدی را تکرار کرده است.
موفقیت در نقش جدی: سلیمانی برای نقش‌آفرینی در فیلم «ضد» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره چهلم فیلم فجر گرفت.

حمید لولایی
 حمید لولایی یکی از «ساعت خوشی ها» ست که در طول فعالیت بازیگری‌اش به خاطر ایفای نقش در فیلم«چندمی‌گیری گریه کنی» برنده سیمرغ بلورین شد.
بازیگری بعد از ساعت خوش: حمید لولایی هم جزو بازیگرانی بود که به واسطه همکاری با مهران مدیری و با «ساعت خوش» به مخاطبان معرفی شد. او بعدها در سریال‌های کمدی مختلفی بازی کرد و با «زیر آسمان شهر» به شهرتی فراوان رسید. بعد از آن بیش از پیش در پروژه‌های مختلف حضور پیدا کرد. گرچه بازی‌اش تفاوت چندانی باهم ندارد اما هنوز هم پرکار است و پای ثابت بخش مهمی از آثار کمدی است.
آثار جدی: در کارنامه حمید لولایی نمی‌توانیم آنطور که باید اثر جدی پیدا کنیم. با این حال نامش را با اغماض در این پرونده آورده‌ایم. او سال 1384 در فیلم «چند می‌گیری گریه کنی» به کارگردانی شاهد احمدلو نقشی به نسبت جدی بازی کرد. این فیلم کمدی نبود اما جدی و تلخ هم به حساب نمی‌آمد.
موفقیت در نقش جدی: بازی لولایی در «چند می‌گیری گریه کنی» مورد توجه داوران جشنواره سی‌وچهارم قرار گرفت و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نصیبش شد.