ارزیابی مجریان ویژه برنامه نوروز 1402

متاسفیم که می‌گوییم نوروز ۱۴۰۲ تجربه‌ای ناخوشایند برای تلویزیون و مخاطبانش بود و آنچه بر تلویزیون در نوروز 1402 گذشت قابل پیش‌بینی بود؛ از لحظه‌ای که نام مجریان ویژه برنامه‌های سال تحویل در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت می‌شد ناکامی نوروزی تلویزیون را پیش‌بینی کرد... وقتی اسم برنامه‌ها را شنیدیم شستمان خبردار شد که آبی از شبکه‌ها در نوروز گرم نخواهد شد. آن هم در حالی که نوروز و رمضان مقارن شده بود و امیدها دو چندان. صف بازنده‌ها طولانی‌تر است؛ مثل دو به دو، دلبرونه، از مامان بگو و ... نوروز 1402 تنها سالی است که به سختی می‌توان برنامه، سریال و مجری برنده انتخاب کرد و لاجرم امسال فقط سراغ بازنده‌ها رفته‌ایم.  

المیرا شریفی‌مقدم

المیرا شریفی‌مقدم

سال پیش المیرا شریفی‌مقدم اجرای شبکه خبر را واگذاشت و به عنوان مجری برنامه صبحگاهی شبکه دو در صبحانه ایرانی فعالیتــش را پی گرفت. او همراه بــا دیگر همکارانش در صبحانه ایرانی، وحید رونقی و مجید یحیایی به عنوان مجریان ویژه برنامه سال تحویل شبکه دو یعنی «شب عیدی» انتخاب شد.  شب عیدی جدی‌ترین تجربه اجرای خانم شریفی‌مقدم در یک برنامه سرگرم کننده است. او حتی در صبحانه ایرانی بیشــتر بــه مــرور روزنامه‌ها می‌پــردازد و مصاحبه‌هایش با مهمان‌ها تک‌نفره اســت. شریفی‌مقدم در شبکه خبر نیز عمدتا با یک مهمان وارد گفت‌وگو می‌شد و آداب مصاحبه و به چالش کشیدن مســئولان را می‌دانست. در شب عیدی اما مشخص شد او مجری برنامه‌های شلوغ و سرگرم کننده نیست. در لحظاتی اجرای او به وضوح زیر سایه دیگر مجریان قرار می‌گرفت و خودش هم به این نتیجه می‌رســید که سکوت کند. شریفی‌مقدم در مصاحبه‌های سیاسی –اجتماعی همیشه دست بالا را داشت اما در شــب عیدی فاقد تسلط کافی بر مختصات مهمان بود و سوال‌های خوبی هم در اختیارش قرار نگرفت. برای مثال با حضور خاله نرگس خواســت با ماجرای مشهور فرنود شوخی کند اما به اشتباه ماجرای کریم که مربوط به مجری دیگری اســت را پیش کشــید.

یوسف تیموری

یوسف تیموری

شبکه سه در نوروز امسال از مسابقه قهرمان رونمایی کرد؛ با اجرای ایمان قیاسی و یوســف تیموری. تیموری سال‌هاست در ســریال‌ها و برنامه‌های مختلف در قامت بازیگر و مهمان حضور دارد و پیش طیفــی از مخاطبان صاحب محبوبیت است. او حالا اجرا را هم به تجربیات خود افزوده است. یکی از عوامل شکست قهرمان، به استفاده بد از یوسف تیموری برمی‌گردد. سازندگان پیش خود فکر کرده‌اند برای جذابیت برنامه، سراغ مسائل فرامتن بروند و به ایده اســتفاده از تیموری به عنوان یک کمدین خوش‌انرژی رسیده‌اند. احتمالا این فکر زمانی به ذهنشان خطور کرد که با شــوخی‌های تیموری در جوکر مواجه شدند. با این حال کسی به این فکر نکرد که او باید چگونه کنترل شود. به همین خاطر اســت که مسابقه قهرمان بیش از آنکه دارای فضایی مهیج به خاطر رقابت ورزشکاران باشد، تحت تاثیر شوخی‌های اغراق شده تیموری است. او در این برنامه مجاز اســت گاه و بی‌گاه سر به سر همکارش بگذارد.

مهران رجبی

مهران رجبی

شــبکه ســه ســال پیش بــه یکبــاره از خودمونی با اجرای مهران رجبی رونمایی کرد و در نوروز امسال فصل دوم آن را در کنداکتور قرار داد. در هر قسمت چند شرکت کننده در برنامه حاضر می‌شوند و توانایی خود را در چالش‌های مختلف محک می‌زنند. یکی از ایرادهایی که به ســری اول خودمونی وارد کردیم، ثابت بودن آیتم‌هایش بود که بعد از مدتی جذابیت خود را از دســت دادند. در نوروز فضای برنامه و نیــز آیتم‌ها عوض شــد اما با ایــن تغییرات هم خودمونی تبدیل به برنامه‌ای شاخص نشده است. حالا شــرکت کننده‌ها در قامت فوتبالیست‌های فوتبال دستی حاضر می‌شوند، سطل آب دست به دست می‌کنند، سوار بر اسبی می‌شوند که محبوب بچه‌ها در پارک‌هاست و.... قرار است افتادن و لیز خوردن و اتفاقاتی از این دست از مخاطب خنده بگیرد. برنامه ســرگرم‌کننده خوب است اما به چه قیمتی؟ با آیتم‌های نه چندان جذاب و تکرار یکسری اتفاق در هر قسمت؟ مهران رجبی از فرامتن لطمه خورده وگرنه همچنان همان بازیگر-مجری بذله‌گو است. فارغ از حواشی، ظرفیت او برای اجرای یک برنامه محدود است و پلاتوها و نیز شــوخی‌هایش قدرت همــراه کردن طیــف زیادی از مخاطبــان را ندارد. این ضعفی اســت کــه در فصل دوم خودمونی بیش از پیش به اجرای او لطمه زده است. 

حامد سلطانی

حامد سلطانی

یکی از چالش‌های مهم شــبکه سه برای ویژه‌برنامه ســال تحویل، انتخاب مجری بود. ســال‌های گذشته با حضور احســان علیخانی و رضا رشیدپور خیال مدیران این شبکه راحت بود اما امسال به گزینه‌هایی چون سیدبشیر حسینی و مهران رجبی فکر می‌کردند. در نهایت قرعه به نام حامد ســلطانی افتاد که جــزو مجریان پرکار سال‌های اخیر شبکه سه است. شبکه سه همیشه در سال تحویل یک گام جلوتر از رقبا بود؛ چه از نظر جنس برنامه و چه اجرای مجریان. امسال شرایط فرق می‌کرد و این شبکه از جاه‌طلبی همیشگی فاصله گرفت و به اجرای حامد سلطانی راضی شد. او نهایت تلاش خود را کرد تا ویژه‌برنامه سال نو جذاب شــود اما چه حیف که توان او محدود اســت و توقع تکرار موفقیت امثال علیخانی و رشیدپور انتظاری گزاف است. از قضا مهمان‌هایی مثل وحید شمسایی، مهران غفوریان، علی صادقی، خداداد عزیزی، داریوش ارجمند و... مقابلش قرار گرفتند اما نتوانست مصاحبه‌هایی جذاب انجام دهد. ضعف سلطانی وقتی بیش از پیش به چشم آمد که علی صادقی دل به شوخی نمی‌داد و مجری هم قادر به شکستن یخ او نبود. بر عکس وقتی غفوریان بذله می‌گفت، مجری با ورودهای نابجا جلوی او را می‌گرفت. شبکه ســه باید فکری اساسی برای مجریان ویژهبرنامه‌های خود بکند.

محمدرضا شهبازی

محمدرضا شهبازی

شبکه دو در آخرین لحظات روابط عمومی شبکه دو خبر از پخش برنامه‌ای به نام سید خندان با اجرای محمدرضا شهبازی داد و درباره‌اش نوشت: این برنامه یک طنز شبانگاهی است و با حضور هنرمندانی در حوزه‌های شعر، استندآپ کمدی، نمایش، دوبله، ترانه، سرود و... اجرا می‌شود. همچنین گفت‌وگویی پیرامون موضوع هر قسمت با چهره‌هایی ویژه انجام می‌شود که تجربه‌ای خاص در حوزه مورد نظر دارند. اگر سید خندان را ندیده‌اید یک بار دیگر توضیحات روابط عمومی شــبکه دو را بخوانید. یاد کدام برنامه می‌افتید؟ درست است: خندوانه. حتی حضور تماشاگران و قرار گرفتن مجری و مهمان‌ها میان آن‌ها، برنامه رامبد جوان را یادآور می‌شــود. تفاوت اما میان این دو برنامه از زمین تا آسمان است و حتی ضعیف‌ترین قسمت‌های خندوانه کیفیتی به مراتب بهتر از سیدخندان دارد. واقعیت این اســت دوست داشتیم نوروز امسال یک برنامه شاد می‌دیدیم ولی باور کنید با شوخی استندآپ کمدین‌های سید خندان درباره ســفرهای نوروزی نمی‌توان خندید. اجراهای تک نفره نمایشی خنده به لب نمی‌آورد. مجری حس همراهی مخاطبان را برنمی‌انگیزد. مهمان‌ها و مصاحبه‌ها جذابیت ندارند و شبکه دو مسابقه دو به دو را هم پخش می‌کند که جزو برنامه‌های ناکام نوروزی است.