بهمن دان: به وصایای حضرت امام (ره) گوش کنید

این بازیگر با تاکید بر اینکه علیرغم اینکه پیشنهادهای زیادی در این سال‌ها برای حضور در سینما و تلویزیون داشته، معتقد است: فضای هنر، مافیا شده است و من هم جزو آن دسته‌ام که باید بنشینم و نگاه کنم تا مزاحم بقیه نباشم.

بعد از «گاندو» کار نکردم

بهمن دان   ابتدا به آخرین همکاری‌اش با تلویزیون اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «سریال گاندو ۲» آخرین کارم برای تلویزیون بود که مربوط به سه سال قبل می‌شد. بعد از آن دیگر کار نکردم و به دلیل کارهای شخصی‌ام خودم تمایلی نداشتم که حضور داشته باشم. اما در نظر دارم از پایان سال کارم را شروع کنم. پیشنهادها طی این مدت زیاد بوده اما خودم نخواستم چه در تلویزیون و چه در سینما. اگر پیشنهاد خوبی شود چرا نباشم، چه چیزی از این بهتر؛ منتهی متاسفانه الان ما پیشنهادهای خوبی در سینما و تلویزیون نداریم.

دان تاکید می‌کند: بیشتر کارهایمان در سینما و تلویزیون درگیر مافیا شده است. یک عده کار می‌کنند و یک عده هم نشسته‌اند و نگاه می‌کنند. ما هم جزو آن عده‌ای هستیم که باید بنشینیم و نگاه کنیم. من با خودم فکر کردم حداقل بهتر است دنبال کارهای شخصی‌ام باشم و کمی به خودم برسم. ما که از سینما و تلویزیون درآمدی نداریم پس حداقل کارهای خودمان را انجام بدهیم؛ بنابراین فعلاً ترجیح می‌دهم با این پیشنهادها حضور نداشته باشم و مزاحم آنهایی که کار می‌کنند نباشیم تا کارشان را انجام بدهند.

بهمن دان در «گاندو۲»

دوست دارم کاری انجام دهم که پیام داشته باشد

این بازیگر با بیان این مطلب که بیکار بمانم بهتر است تا نگاه مخاطبانمان تغییر کند ادامه می‌دهد: الان برخی دوستان در سینما و تلویزیون به دنبال پول هستند و با پرداخت به موضوعاتی چون مثلث‌های عشقی، کارهای لوده‌بازی و یا کپی از کارهای ترکی و اشاعه سینمای امریکای لاتین و ترکی تلاش می‌کنند به این امر دست پیدا کنند. آیا این درست است؟ من حاضرم کنار بروم اما کار خرابی را وارد پرونده‌ام نکنم.

بازیگر سریال‌های «عشق سال‌های جنگ»، «معمای شاه»، «زیر تیغ»، «زیرزمین»، «کمکم کن» و «گاندو۲» در پاسخ به اینکه چه درخواستی از مدیران تلویزیون دارد؟ می‌گوید: با مسوولان که صحبت می‌کنیم اغلب خودشان را بی‌نیاز از هرگونه مشاوره می‌دانند. اما واقعیت این است اگر با همان فرمان سیاست‌های قدیم پیش بروند، باید منتظر یک اتفاق ناخوشایند در فیلم و سریال‌هایمان باشیم. البته مسئولان ما این‌ها را بلدند و نیازی به هشدار ما نیست اما نمی‌دانم چرا کاری نمی‌کنند.

 بهمن دان در سریال «معمای شاه»

منفی شیک ایتالیایی را وارد سینمای ایران کردم

دان در بخشی دیگر از صحبت‌هایش در توضیح اینکه شما خودتان علاقه‌تان بیشتر به ایفای نقش‌های منفی است یا به خاطر چهره خاصی که دارید همیشه به شما چنین نقش‌هایی پیشنهاد شده است؟ خاطرنشان می‌کند: سینما و تلویزیون ایران همیشه منفی‌هایش یا کچل بودند یا پاشنه کفش‌هایشان را خوابانده بودند و یا تیغی به صورتشان زده بودند و جای چاقو داشتند و یا کتشان را روی شانه‌هایشان می‌گذاشتند. زمانی هم که من وارد سینما شدم منفی شیک ایتالیایی را وارد سینمای ایران کردم یعنی از سال‌های دهه ۶۰، منفی‌ها در سینمای ایران، منفی ایتالیایی شدند نه منفی لات و لوت و لمپن‌هایی که تیغ انداخته بودند به کله‌شان. همیشه دوست داشتم کار درست برای مردم انجام بدهم که دوستش داشته باشند. به نظرم پول گرفتن بابت کارهایی که مردم دوست ندارند، افتخاری ندارد.

به وصایای حضرت امام (ره) گوش کنید

دان پیرو همین سخنانش به صحبتی از امام خمینی (ره) اشاره می‌کند: به قول حضرت امام (ره) تلویزیون یک دانشگاه بسیار بزرگی است اما در حال حاضر این دانشگاه را آنچنان که باید نمی‌بینیم. ان‌شاءالله مدیران تلویزیون بتوانند به وصایای حضرت امام(ره) گوش کنند. تلویزیون ما اگر دانشگاه بود و سیاست درستی اعمال می‌کرد، ما اغتشاشات ۱۴۰۱ را نباید می‌داشتیم.

این هنرمند در پایان صحبت‌هایش درباره‌ی حضور در تلویزیون می‌گوید: تا الان پیشنهادی که مرا جذب کند هنوز ارائه نشده است ولی دنبال آن هستیم که بتوانیم یکسری کارهای هشداردهنده در رابطه با پلیس برای تلویزیون انجام بدهیم اما قبلش باید مذاکراتی با پلیس داشته باشیم که اگر به توافق رسیدیم تازه به خان بزرگ تلویزیون می‌رسیم و باید با آنها هم صحبت و مذاکره کنیم. اکنون پیام من به مخاطبانم فقط این است، من همیشه مردم کشورم را دوست داشتم اما اگر نیستم به خاطر خودشان است. اگر پیامی داشته باشم حتماً به کارهای تصویری برمی‌گردم.