آموزش رایگان طراحی وب در برنامه تلویزیونی «شبکه ماه»

برنامه تلویزیونی «شبکه ماه» آموزش سیما با همکاری صداوسیما ، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی حرفه‌ای کشور اقدام به راه‌اندازی برنامه‌ای مهارت‌ محور کرده، که در آن کودکان، نوجوانان و جوانان مهارت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بخصوص طراحی وب و پایتون را فرا می‌گیرند و در انتها از آن‌ها آزمون گرفته می‌شود، که به گفته تهیه‌کننده «شبکه ماه»، قول بستن قرارداد با نوجوانانی که آزمون را با موفقیت پشت سر بگذرانند، داده شده است.

 

شبکه ماه

بنابر اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، طرح ملی آموزش برنامه نویسی و مهارت‌های دیجیتال با هدف افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی بر اساس برنامه هفتم توسعه برای جامعه هدف کودک و نوجوان طراحی و اجرا شده است.

در کنار پخش محتوای آموزشی از سوی شبکه آموزش، برنامه ماه به آدرس https://www.maah7.ir/ هم دوره‌های مختلفی را به‌طور رایگان در اختیار نوجوانان و جوانان قرار داده، که لازم است برای برخورداری از کلاس‌ها ثبت‌نام اولیه انجام شود.

آموزش رایگان طراحی وب در برنامه تلویزیونی «شبکه ماه»

علی عبدالعالی، مدیر شبکه آموزش درباره برنامه «شبکه ماه» گفت: تعدادی دختر و پسر نوجوان و جوانِ باهوش در شبکه آموزش این سوال را مطرح می‌کنند، که آنچه در سیستم آموزشی ما از جمله شبکه آموزش به مردم گفته می‌شود، چقدر فایده دارد. آن‌ها بررسی می‌کنند می‌بینند بخشی از آموزش‌ها فایده‌ای ندارد.

عبدالعالی ادامه داد: بچه‌ها تصمیم می‌گیرند جست‌وجو کنند، تا ببینند در دنیا چه موضوعات جذابی وجود دارد. مثلاً می‌بینند هوش مصنوعی در دنیا خیلی مهم است و برای یادگیری آن باید پایتون و ... آموزش ببینند. جست‌وجو می‌کنند، تا ببینند استاد درجه یک پایتون کیست. آقای دکتر جلالی‌منش را پیدا می‌کنند و ایشان در قالب طنز موقعیت مفاهیم این حوزه را در ۸۰ قسمت آموزش می‌دهد.

مدیر شبکه آموزش افزود: نه‌تنها به حوزه هوش مصنوعی می‌پردازیم، بلکه موضوعات جذاب مهارتی هم داریم. یعنی ۸۰ قسمت ۹۰ دقیقه‌ای جذاب و پر از طنز برای بچه‌ها درنظر گرفته شده، که در دل این برنامه مهارت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هم آموزش می‌دهیم. دو بخش ۴۵ دقیقه‌ای در قالب عروسکی داریم، که مخاطب آن کودکان هستند. در آنجا هم مهارت‌های مخصوص کودکان دبستانی آموزش داده می‌شود.

آموزش رایگان طراحی وب در برنامه تلویزیونی «شبکه ماه»

مسعود ساکت‌اف، تهیه‌کننده درباره مخاطبان هدف این برنامه توضیح داد: مخاطب هدف «شبکه ماه» بچه‌های کلاس هفتم تا دوازدهم هستند. شبکه آموزش در ایام سال برنامه‌ای به نام «مدرسه تلویزیونی» دارد، که در قالب‌های مفرح، نمایشی و آموزشی مفاهیم درسی کتاب‌ها را آموزش می‌دهد. از آنجایی که در ایام تابستان مدارس تعطیل است، برنامه «شبکه ماه» جایگزین «مدرسه تلویزیونی» می‌شود. یعنی بجای اینکه محتوای درسی آموزش داده شود، بچه‌ها با یکسری مهارت آشنا می‌شوند.

ساکت‌اف ادامه داد: دو موضوع را به آن‌ها آموزش می‌دهیم، که یکی طراحی وب و دیگری استفاده از پایتون است. این مفاهیم را در حدود ۷۰ تا ۸۰ جلسه در آیتم‌های ۱۵ دقیقه‌ای بیان می‌کنیم. در واقع بازی تعاملی هم هست؛ چراکه بچه‌ها کارهایشان را بارگذاری می‌کنند و به آن‌ها تکلیف داده می‌شود. حتی نوجوانانی که با موفقیت آزمون‌های این دوره را پشت سر بگذرانند، قول بستن قرارداد از سوی اسپانسرها داده شده است.

«شبکه ماه» هر روز ساعت 19:00 روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.