چهره ها و افراد مشهور متولد 13 دی

سیزده دی سالروز تولد سه هنرمند سرشناس کشورمان، در عرصه‌های بازیگری و خوانندگی است. ماهایا پطروسیان، نیما مسیحا و زنده یاد کیومرث ملک مطیعی سه چهره‌ای هستند که در ۱۳ دی به دنیا آمده‌اند.

در این بخش خلاصه‌ای از زندگی این ۳ چهره شناخته‌شده کشورمان می‌خوانیم و با دنیای شخصی و حرفه‌ای آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

کیومرث ملک مطیعی

مرحوم کیومرث ملک مطیعی در روز ۱۳ دی ماه سال ۱۳۱۵ در بندر انزلی متولد شد. او تحصیلاتش را در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر در دانشگاه تهران ادامه داد و سپس وارد دنیای بازیگری شد. ملک مطیعی در سال ۱۳۳۰ وارد تئاتر شد و در سال ۱۳۵۰ با فیلم چمدان اسکناس، اولین تجربه خود را در پرده نقره‌ای سینما بدست آورد. معروف‌ترین اثر او پیش از انقلاب را می‌توان سریال دایی جان ناپلئون دانست.

با این حال، ملک مطیعی پس از انقلاب در آثار مشهوری از جمله روزگار جوانی و مدار صفر درجه بازی کرد. شاید بتوان سریال زیر آسمان شهر به کارگردانی مهران غفوریان را یک نقطه عطف در دوران بازیگری کیومرث ملک مطیعی دانست که از این طریق به اوج شهرت رسید. او دو فرزند با نام‌های کامران و کیوان داشت که با کامران در سریال زیر آسمان شهر همبازی بود. کیوان اکنون در آمریکا زندگی می‌کند. کیومرث ملک مطیعی سرانجام در سال ۱۳۸۹ به دلیل مشکلات گوارشی درگذشت.

ماهایا پطروسیان

ماهایا پطروسیان متولد ۱۳ دی‌ماه ۱۳۴۸ در تهران، فارغ‌التحصیل رشته تئاتر از دانشکده هنر‌های زیبا است. او در دوران تحصیل، در تئاتر‌های تجربی و دانشجویی بازی می‌کرد و به تدریج وارد حیطه تئاتر‌های حرفه‌ای شد. اولین فعالیت هنری وی با بازی در فیلم سینمایی «عشق و مرگ» به کارگردانی محمدرضا اعلامی اتفاق افتاد و پا به عرصه هنر بازیگری نهاد. بازی در این فیلم به خاطر نقش‌آفرینی کوتاهش جای کار چندانی برای وی نداشت؛ اما با بازی در فیلم پرده آخر او توانست توانایی‌های خود را به نمایش بگذارد. در واقع او با بازی در فیلم پرده آخر، دیگه چه خبر، کمکم کن و نابخشوده در عرصه سینما مشهور شد.

دیگه چه خبر فیلمی به کارگردانی و نویسندگی تهمینه میلانی بود که در سال ۱۳۷۰ ساخته و در سال ۱۳۷۱ اکران شد و از ماهایا پطروسیان برای بهترین نقش اول زن در دهمین دوره جشنواره فیلم فجر تقدیر شد. آخرین فیلمی که با بازی ماهایا پطروسیان روی پرده سینما رفت «خفگی» بود. خفه‌گی فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی فریدون جیرانی است که در سال ۱۳۹۵ به‌صورت سیاه‌وسفید ساخته شد است. جالب است بدانید که ماهایا پطروسیان در پی ازدواج با مردی مسلمان دین خود را تغییر داد و به گفته خودش همچنان به هر دو دین عشق ورزیده و پیرو هر دو آیین یعنی اسلام و مسیحیت است.

نیما مسیحا

نیما مسیحا خواننده محبوب کشورمان در ۱۳ دی ماه سال ۱۳۵۳ در تهران به دنیا آمد. نیما برای ادامه تحصیل در دانشگاه رشته ادبیات را انتخاب کرد و تا مقطع کارشناسی این رشته را ادامه داد. او که از دوران کودکی به خواندن علاقه داشت در پی فراخوانی در روزنامه همشهری برای جذب هنرجو در گروه کر تالار وحدت در آزمون شرکت کرد و قبول شد.

نیما به عنوان وکالیست تنوز شروع به فعالیت کرد. او نزد مرحوم سرشار آواز کلاسیک، نزد گرگی موسیسان تئوری موسیقی و نزد مرحوم بابک بیات موسیقی پاپ را آموخت. نیما مسیحا با آهنگ پروانگی تیتراژ پایانی فیلم دست‌های آلوده در سال ۸۷ به‌طور رسمی فعالیت خود را به‌عنوان خواننده آغاز کرد. این آهنگ سبب شناخته شدن و شهرت او شد.