درخشش پیوسته «طناز طباطبایی» در گذر زمان

  طناز طباطبایی جزو آن دسته از بازیگران سینماست که در طول فعالیت حرفه‌ای خود، انتخاب‌های خوبی داشته و آثار قابل دفاع و مهمی در کارنامه‌اش دارد. او سال‌های 87، 93 و 94 در سه دوره جشنواره فجر، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول و مکمل زن شد اما این جایزه را دریافت نکرد. طناز طباطبایی در جشنواره سی‌وهشتم فجر، بالاخره موفق شد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای بازی در فیلم «شنای پروانه» از آن خود کند.

انتخاب‌های خوب و متنوع

اخبار چهره ها - طناز طباطبایی سال 92 با بازی در فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند!» حسابی درخشید و بسیار بیش از پیش شناخته شد. بازی خوب او در این فیلم در نقش دختری که در دوران کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته، مورد تحسین منتقدان و مخاطبان قرار گرفت و این فیلم جایگاه ویژه‌ای در کارنامه او پیدا کرد. این بازیگر پس از «هیس دخترها...» نقش‌هایی بسیار متفاوت با کاراکتر مظلوم «شیرین» را بازی کرد و کاملا از آن نقش فاصله گرفت. او در «آرایش غلیظ» نقش یک شخصیت نه چندان زرنگ و باهوش با رگه‌هایی از بامزگی را ایفا کرد و در «رخ دیوانه» نقش دختر معتاد، ثروتمند و خوشگذران را برعهده داشت. این بازیگر در فیلم «خشم و هیاهو» که یکی از بهترین آثار کارنامه‌اش است نقش دختر عاشقی را بازی کرد که علاقه زیاد و دیوانه‌واری به یک خواننده مشهور داشت. او بعدها در فیلم «ویلایی‌ها» در نقش یک مادر و همسر دیده می‌شود که با رفتن همسرش به جبهه مخالف است و عقاید و افکاری متفاوت با همسران دیگر رزمنده‌ها دارد. کاراکتر «مرجان» در فیلم «روسی» هم نقش پیچیده و عجیبی بود که دچار مشکلات روحی بود و تعادل روانی نداشت.

حضور کوتاه و تاثیرگذار

آخرین فیلمی که با بازی طناز طباطبایی اکران شده، « شنای پروانه » است که اکنون روی پرده سینماست. او در این فیلم حضور بسیار کوتاهی دارد، اما نقش «پروانه» نقش مهم و تاثیرگذاری است. این بازیگر با بازی باورپذیر خود ذهن مخاطب را به خوبی درگیر آن شخصیت کرده و باعث شده نمود جنگی را که در درونش برای حرف زدن و دفاع از خود یا پذیرفتن ظلم و سکوت درگرفته است، در ظاهر و چهره‌اش ببینیم. هرچند که «پروانه» در بخش زیادی از فیلم حضور فیزیکی ندارد، اما طناز طباطبایی با اجرای خوب این نقش باعث می‌شود که کاراکترش فراموش نشود. به این ترتیب حضور کوتاهش در «شنای پروانه»، جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای او به ارمغان آورده است.