بازیگر سریال «زمین گرم»: نمی‌خواهم فقط نقش منفی بازی کنم

 «استوار» که یک عمر به همه دستور می‌داد، قدرت داشت، کار خلاف می‌کرد و عروسش را آزار می‌داد حالا تاوان پس می‌دهد، تاوان اعمالش را. او دیگر کمتر کسی را به یاد می‌آورد و مجنون شده.... بازیگر شخصیت منفی قصه جدید نعمت ا... در سریال « زمین گرم » نادر فلاح است، او در سریال دو شخصیت متفاوت از «استوار» را به نمایش گذاشته؛ قبل و بعد از جنون. با نادر فلاح که در جشنواره سی‌وپنجم فجر برای دو فیلم «انزوا» و «سد معبر» نامزد سیمرغ شده، گفت وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

جذابیت‌ها و چالش‌های نقش «استوار» سریال «زمین گرم» چه بود؟

«استوار» مسئله خیلی بزرگی دارد که برای بازیگر جذاب است، او مردی قدرتمند و دیکتاتور است و فکر می‌کند فقط افکار خودش باید جاری شود، خانواده اش و فرزندانش را خیلی دوست دارد و ناگهان دچار تاوان می‌شود و در عین حال خلافکار هم هست. «استوار» تاوان پس می‌دهد و نظام روانی اش به هم می‌ریزد و گرفتار تیمارستان می‌شود، از لحاظ فیزیکی آسیب می‌بیند که این سقوط یا تغییر و شکستن این مرد قدرتمند خیلی دراماتیک و برای بازیگر هم کار خیلی سختی است. او پیچیدگی‌های دیگری هم دارد یعنی دوست داشتن فرزند خودش یک خصلت خوب است و در مقابل زورگویی و تعیین تکلیف کردن برای فرزندش در کنار هم ترکیب خیلی ویژه‌ای از شخصیت «استوار» است.

«استوار» شخصیت پیچیده، خاص و متفاوتی دارد، برای رسیدن به این اکت‌ها و ری اکشن‌ها و تغییر و تحول در خصوصیات رفتاری چقدر تحقیق کردید؟

در گذشته به فضای تیمارستان برای بازی در نقشی مراجعه کرده بودم و از نزدیک دیده بودم و در ذهنم بود. بعد در تحلیلی که از این شخصیت داشتم دو ویژگی را در نظر گرفتم، یکی شکستن یعنی تغییر زاویه‌های بدن، خرد شدن و خمیدگی و دیگری بی قراری که این دو خصلت را در فیزیک «استوار» آوردم و سعی کردم بدن خیلی محکمی داشته باشد و مثل اسمش در کلام، رفتار و همه چیز قاطع باشد، ولی بعد از جنون و آن شلیکی که به سرش شد، بدنش کمی دچار شکستگی، خمیدگی و بی قراری شد که این دو عامل این دو شخصیت را از هم جدا کرد.

این تحول در دوران قدرت و بعد در هنگام جنون برای بیننده قابل باور است و هر لحظه دلشوره این را دارد که نکند به گذشته بازگردد و دیگران را آزار دهد.

این خوب است که مخاطب درگیر یک شخصیت می‌شود؛ اولاً برایش سوال است که آن چه اتفاق می‌افتد، آیا واقعی است یا این جنون هم یک بازی جدید از سوی «استوار» است و این موضوع خودش یک تعلیق خوب برای تماشاگر ایجاد می‌کند. دیگر این که تماشاگر به این شخصیت حس‌های متفاوتی دارد. وقتی سالم است و به عروسش زور می‌گوید از او نفرت پیدا می‌کند و بعد که دچار حالت‌های روانی و ذلت می‌شود و مورد مهر و محبت پسرش قرار می‌گیرد، برایش دلسوزی می‌کند، گاهی از پسرش می‌ترسد و این‌ها حس‌های انسانی است که اگر من موفق شده باشم در مخاطب ایجاد کنم کار مفیدی در  بازیگری  در این سریال انجام داده ام.

گفته شده گاهی بازیگرانی همچون شما که کاربلد و توانا هستید نادیده گرفته می‌شوند، با باند بازی‌های حاکم بر سینما حق شان خورده می‌شود، مثل نامزدی دریافت سیمرغ برای دو فیلم «انزوا» و «سد معبر» که جایزه را به شما ندادند.

درست است. این هم ماجرایی است که در کار‌های هنری حاکم است. دلیل اش را هم نمی‌دانم. بار‌ها با من مصاحبه شده و گفته ام که دلایل زیادی دارد و تکرار مکررات است. بخش عمده اش مناسبات پشت پرده است، یک بخش دیگر را هم نمی‌دانم که چرا من را برای نقش‌های اصلی انتخاب نمی‌کنند یا این که اساساً به بازی ام توجه نمی‌کنند. خودم هم گیج هستم، ولی قطعاً من اهل ورود به مناسبات غیرکاری نیستم. تعریفم این است که یک بازیگر هستم و مثل یک کارمند استخدام می‌شوم و کارم را انجام می‌دهم و به خانه باز می‌گردم. اگر قرار باشد فراتر از این باشد آن موقع باید انتخاب کنم که آیا می‌خواهم با کسی دوستی داشته باشم یا نه؟ یک بخش هم این است که آدم‌هایی که به شکل گسترده و در خارج از محیط کار با هم ارتباط دارند بیشتر برای انتخاب‌ها به هم توجه دارند.

با توجه به این که اغلب در نقش‌های منفی حضور دارید، به دنبال قالب شکنی و تغییر به سمت نقش‌های متفاوت‌تر از جمله طنز نیستید؟

تمایل دارم و بار‌ها گفته ام که نمی‌خواهم دیگر در یک قالب بمانم، البته تا حالا هم نمانده ام. من هم در نقش‌های طنز بازی کرده ام و هم در نقش‌های خیلی جدی. هم نقش شخصیت منفور را بازی کرده ام و هم شخصیتی را که بیننده به او حس ترحم دارد، ولی بیشتر پیشنهادهایم نقش‌های منفی است و البته سعی می‌کنم این نقش‌ها را گزینشی و با نگاه به فیلم نامه و شخصیت انتخاب کنم، ولی تمایل ندارم که به عنوان بازیگر نقش منفی تعریف شوم.

فکر می‌کنید اکران آنلاین چه سود یا ضرری برای وضعیت سینما داشته و دارد؟

بیماری کرونا یک وضعیت جهانی است و همه ناگزیر گرفتارش خواهند شد و به نظر می‌آید فیلم‌هایی که در این مدت قرعه اکران به نام شان افتاده، متضرر شده اند.

نظرتان درباره ورود افراد از حوزه‌های مختلف مثل موسیقی، فوتبال و... به عرصه بازی چیست؟

بعضی‌ها خیلی موفق نبوده اند، چون برای رسیدن به موفقیت یک عمر تلاش نیاز است. بعضی‌ها با تبلیغات خیلی بزرگ شده اند و مردم باورشان کرده اند، ولی کیفیت کارشان نشان می‌دهد که در واقع آن چه تبلیغ می‌کنند پوچ است و واقعیت ندارد.

انتهای آرزو‌های تان چیست؟

مردم از ما به نیکی یاد کنند. بازیگری شغل ماست و دلم می‌خواهد در سطح جهانی بتوانم کار کنم و کیفیت کارم را در حد بازیگران معروف دنیا ببرم و این آرزویی است که در باره شغل ام دارم، اما مهم‌تر از آن خود انسانیت است که امیدوارم هیچ وقت شغل ام آن را تحت الشعاع قرار ندهد.