تولد 48 سالگی «لیلا حاتمی»/ عکس

بازیگری را با حضور در آثار پدرش علی حاتمی آغاز کرد اما در ادامه مسیر خود در سینما ، با اتکا به توانمندی‌هایش، هم توانست صاحب جایگاه مستقل و منحصر به فرد در سینمای ایران شود و هم با اعتباری که به واسطه هنرش کسب کرده بود اصالت هنری خانواده‌ را حفظ کند.

لیلا حاتمی ۹ مهر ۱۳۵۱ در تهران متولد شد. سه دهه از حضورش در سینمای ایران می‌گذرد، اما همچنان محبوبِ مخاطبان و انتخاب اول کارگردانان برای ایفای نقش اصلی فیلم‌هایشان است.

از سن ۱۱ سالگی با ایفای نقش در فیلم‌ «کمال الملک»، وارد حرفه بازیگری شد.پس از یک دوره تحصیل در خارج از کشور، به ایران بازگشت و با بازی در «لیلا» ساخته داریوش مهرجویی، پرتره به یادماندنی از یک زن ایرانی در سینمای ایران ارائه کرد؛ نقشی که تاثیر زیادی در شناخت کاراکتر هنری و اجتماعی حاتمی داشت.

لیلا حاتمی در هر دهه، غافلگیرهای مهم برای سینمای ایران داشته است؛ یک نقش متفاوت و چالشِ بزرگ برای فاصله از شمایل شناخته شده خود در سینما، که نشانه‌ای از ظرفیت‌های تمام نشدنی و نهفته او در عرصه بازیگری دارد: از مریم درمانده «آب و آتش» و لیلای بلند پرواز «سالاد فصل» تا آذر هنجار شکن «من» و مینای بی‌آلایش «رگ خواب» و...

او که تا کنون پیشنهادهای مختلفی برای بازی در فیلم‌های غیر ایرانی داشته، به پنج زبان بین المللی مسلط است و به راحتی انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی، ایتالیایی، آلمانی صحبت می‌کند.

یکی از موفق‌ترین و تاثیرگذارترین هنرمندان زن ایرانی است، که انتخاب او به عنوان عضو هیئت داوران بخش اصلی شصت و هفتمین دوره اسکار، از افتخارهای سینمای ایران و اعتباری مهم در کارنامه هنری‌اش به حساب می‌آید.

حاتمی که تا به حال جوایز متعددی از جشنواره‌های داخلی و خارجی کسب کرده و به عنوان بازیگری گزیده کار شناخته می‌شود، سال گذشته در «قاتل و وحشی» حمید نعمت الله ایفای نقش کرد. طبق شنیده‌ها، لیلای سینمای ایران با نقش متفاوت خود در این فیلم، دوباره غافلگیرمان خواهد کرد.

لیلا حاتمی

تصویر شهاب جعفرنژاد