کلاش نماد فرهنگ کُردی است+عکس

اگر گذرتان به خیابان امام در سقز افتاده باشد قطعا اولین مغازه کلاش فروشی توجه شما را جلب خواهد کرد. بله کلاش فروشی دو برادر هوراملنی که کسب و کارشان را در بازار سقز سر و سامان داده اند.

 
وقتی وارد مغازه شدم چندین پوستر از طبیعت بکر مریوان و هورامان روی دیوار بود که ناخودآگاه توجه مرا جلب کرد و پس از گذشت ساعتی که مغازه از حضور مشتریان خالی شد با دو برادر هورامانی هم صحبت شدیم.
 
***ابتدا از استاد جلال خواستم که خود را بیشتر به ما معرفی کند؟
 
جلال خوش تامن اهل روستای دل در منطقه هورامان می باشم که به مدت 15 سال است که در شهرستان سقز مغازه کلاش فروشی دارم .
 
***چطور که کلاش بافی را یادگرفتید و در سقز ماندگار شدید؟
 
 کلاش بافی را از پدرم یاد گرفتم و قبل از آن نیز پدرم به مدت 25 الی 30 سال در سقز این مغازه را اداره کرد ولی هم اکنون به هورامان برگشته و ما کار وی را ادامه داده ایم.

 

 
***از خصوصیات و ویژگی های کلاش برای مخاطبان ما بگویید؟
 
کلاش کفشی سبک ، راحت ، مقاوم ، خنک و در عین حال ارزان می باشد که تولید آن عموماً در منطقه هورامانات رایج است و امروزه در تمام مناطق کردستان چه در ایران و عراق و ترکیه و حتی برخی از نقاط ایران علاقه به استفاده از این کفش زیاد است.
 
کلاش از صنایع دستی مهم هورامان است که نماد فرهنگ کوردی است و نمیخواهیم به هیچ عنوان این فرهنگ کم رنگ شود و راه پدران و مادران خود را در این زمینه ادامه خواهیم داد.
 
***از مراحل ساخت کلاش بگویید؟
 
بخشی از مواد اولیه مورد مصرف در کلاش در محل تهیه می شود و بخشی نیز از نقاط دیگر آورده می شود.
 
مراحل ساخت یک کلاش شامل رنگ آمیزی، برش پارچه، نم زدن ، فتیله کردن، تعین اندازه یا شماره زیرکلاش ، پی که نه کردن، آماده سازی چرم یا دوال، آماده سازی قظیف، تیغ زدن تیرکها، قدبر، چرم کشی ، نقشه ونقشه کشی، تیغ زدن پرگه ما وپرگه ما دادن ، برش کلاش، کتیرا زدن، میخ کوبی و کلاش چنی می باشد.
 
من خودم که در فصل پاییز و زمستان در روستای دل هستم کف کلاش را شخصاً درست می کنم و کلاش چنی یا همان کلاش بافی را به چند نفر دیگر واگذار می کنم که ساخت یک جفت کلاش تقریبا 3 الی 4 روز طول می کشد.
 
 
***چه کسانی از کلاش استقبال می کنند؟
 
کلاش بازار بسیار داغی در بین جوانان وحتی کهنسالان کرد زبان دارد اما گاهاً پیش آمده که مسافرینی از اصفهان و تهران نیز با توجه به مزیت های این کفش سنتی از آن استقبال کرده و بعنوان سوغات با خود برده اند.
 
***به نظر شما کلاش بافی یک شغل به حساب می آید؟
 
کلاش علاوه بر اینکه یکی از صنایع دستی منطقه ماست بعنوان یک شغل و پیشه در مریوان و هورامان و روستای دل نیز به شمار می آید. در روستای ما چندین جوان تحصیل کرده وجود دارد که هم اکنون مشغول به همین کار هستند و بهترین کلاش هم مربوط به روستای دل است.
 
کلاش بافی برای منطقه هورامان یک سفره برکت است که در عین حال چندصد نفر برای تامین امرار معاش زندگی خود از آن استفاده می کنند.
 
***تاکنون مسئولین از شما حمایتی کرده اند؟
 
متاسفانه تا کنون هیچ مسئولی از کلاش بافان حمایتی نکردند و ما نیز به نوبه ی خود دوس داریم تمامی افراد از دارا و ندار از پوشش کلاش برخوردار باشند و حمایت مسئولین را در کنار کار خود از لحاظ تهیه مواد اولیه ساخت کلاش با کمترین هزینه داشته باشیم.