بیماران سرطانی چشم انتظار خدمت

چنورصادقی: انجمن حمایت از بیماران سرطانی به عنوان نهادی مردمی و غیر دولتی برای سازماندهی وضعیت بیماران مبتلا به سرطان و حمایت های مادی و معنوی از آنها در استان تشکیل شده است.

از آنجا که سرطان جزو بیماری های خاص محسوب نمی شود، هزینه های درمان آن بسیاربالا است و همین مسئله موجب شده که افراد مبتلا به این بیماری با مشکلات مادی فراوانی دست و پنجه نرم کنند. بنابراین برای حمایت از این قشر از سال ۸۶ انجمن بیماران سرطانی در استان آغاز به کارکرد.

همه چیز خوب پیش رفت و مردم خیر و نیکوکار داخل و خارج استان برای یاری رساندن به بیماران سرطانی آستین همت را بالا زدند تا جایی که در عرض چند سال درآمد این انجمن به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته و از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در سال ۸۶ به حدود ۵۰۰ میلیون تومان در سال ۹۳ رسید.

از سال ۹۳ بحث هایی در ارتباط با شفاف نبودن وضعیت مالی این انجمن مطرح و رسانه ای شد، بعد از برگزاری مجمع انتخاباتی در خرداد امسال و قرائت عملکرد مالی انجمن از سوی موسسه حسابرسی بهروزان تا حدودی از تب و تاب اخبار منتشرشده کاسته شد.

اما خبرهایی در رابطه با حمایت نکردن این انجمن از بیماران سرطانی به گوش می رسد، افرادی که در روزهای پایانی سال ۹۴ بجای اینکه هم چون دیگر شهروندان این سرزمین، در تدارک نوروز باشند دغدغه تامین هزینه داروهای خود یا یکی از اعضای خانواده شان را دارند.

حساب‌های انجمن در پایان سال بسته شده است

یکی ازبیماران مبتلا به سرطان که چند ماهی است در این انجمن تشکیل پرونده داده است،  گفت: برای دریافت نامه ای از سوی انجمن با عنوان معرفی به داروخانه و دریافت دارو با هزینه کمتر، به انجمن مراجعه کردم که متاسفانه گفتند، حساب ها را بسته ایم و تا ۱۵ فرودین نمی توانیم خدمتی در این رابطه ارائه کنیم.

وی عنوان کرد: به ناچار به معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان مراجعه کردم و آنها حدود ۴۰ درصد هزینه دارو را متقبل شدند.

یکی دیگر از بیماران مبتلا به سرطان که دو سالی است در این انجمن پرونده تشکیل داده است، دل پری از عدم پاسخگویی و حمایت این انجمن داشت.

وی گفت: در این دو سال بارها فاکتورهای هزینه هایی را که کرده ام به انجمن برده ام ولی متاسفانه آنها اعلام کردند که ما تنها می توانیم معرفی نامه هایی بدهیم که آزمایشگاه ها، آزمایش ها را به صورت رایگان انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه تمام هزینه های ما مربوط به آزمایش نمی شود، ادامه داد: در یکی ازمراجعات خود به تهران ۵۰۰ هزار تومان هزینه کردم و فاکتور آن را به انجمن بردم که با اصرار استانداری ۱۵۰ هزار تومان آنرا به من برگردانند.

این بیمار مبتلا به سرطان اظهارداشت: علاوه بر حمایت نکردن آن ها، چندین بار که مراجعه کردم با برخورد نامناسب افراد شاغل در انجمن مواجه شدم، به گونه ای که یکبار هم مرا تهدید به حذف پرونده‌ام از انجمن کردند.

وی بیان کرد: در این پایان سال گذشته هم که باردیگر مراجعه کردم، گفتند که حساب ها را بسته ایم و اصلا نمی توانیم حمایتی داشته باشیم.

برای اطمینان بیشتر از صحت و سقم مطلب مذکور، به عنوان بیمار با انجمن تماس گرفت و از آنها درخواست حمایت مالی کرد، ولی  منشی این انجمن بیان کرد که از ۲۵ اسفندماه امسال حساب انجمن بسته شده و هم اکنون امکان صدور معرفی نامه را به هیچ داروخانه و مرکز درمانی نداریم.

حال این سوال مطرح است که آیا حساب های این انجمن برای خیران هم بسته شده  و آنها تا موعد مقرر نمی توانند کمک مالی خود را به حساب های انجمن واریز و یا به طور مستقیم تحویل دهند؟

توقیف رایانه های انجمن

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی کردستان  به بیان دلایل مسائل پیش آمده در این انجمن پرداخت و گفت: در حدود یک ماه پیش تمام رایانه های انجمن با حکم دادگستری به اتهام کلاهبرداری و اختلاس توقیف شدند.

منوچهر احمدی ادامه داد: این درحالی است که تاکنون سه بار درخصوص گزارش مالی انجمن حسابرسی صورت گرفته و تاکنون هیچ موردی هم مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچکدام از اعضای هیئت مدیره انجمن متهم نشده و کسی هم به دادگاه احضار نشده است، افزود: قرار شده تمامی گزارش ها و صورت‌های مالی انجمن از سوی کارشناسان دادگستری، حسابرسی شوند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی کردستان اظهار داشت: با توجه به مسئله پیش آمده و همچنین حسابرسی پایان سال شاید انجمن مجبور شده باشد حساب ها را مسدود کند و گرنه به هیچ وجه ارائه خدمات را قطع نکرده و نخواهد کرد.

مدیرعامل سابق انجمن هنوز هم رییس است

تمامی کارها و اقدامات انجمن هنوزهم توسط مدیرعامل سابق این انجمن که خیلی ها نسبت به عملکرد او اعتراض داشته و دارند، انجام می شود.

احمدی در این رابطه عنوان کرد: اگر شخصی را سراغ دارید که ۲۴ ساعت وقت خود را به انجمن اختصاص دهد به ما معرفی کنید.

وی که حتی از تعداد حدودی افراد تحت پوشش انجمن هم اطلاعی نداشت، گفت: آماری از تعداد افراد تحت پوشش ندارم ولی روزی نیست بیمار جدیدی به انجمن معرفی نشود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این بازه زمانی که حساب های انجمن به روی بیماران بسته شده، خیرین امکان پرداخت کمک مالی به انجمن را دارند، گفت: فعلا خیرین هم نمی توانند به انجمن کمک مالی کنند.

با مدیرعامل سابق انجمن هم، تماس گرفتیم که متاسفانه بعد از پیگیری های مختلف وی حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان  تمامی موارد ذکر شده را تکذیب کرد ولی بعد از شنیدن جزئیات ماجرا، برای جویا شدن صحت مسئله، وعده پیگیری آن را از اعضای هیئت مدیره این انجمن داد.

جمال ارشدی هم ارائه توضیحات مربوط به پیگیری و اقدامات انجام شده را به یکی از کارشناسان سازمان های مردم نهاد استانداری سپرد که این کارشناس بابت اطلاعاتی که به ما داد خواست نامی از او برده نشود.

وی با بیان اینکه انجمن تنها در سطح شهرستان سنندج ۷۰۰ صندوق خیریه دارد، گفت: در حال حاضر پنج هزار بیمار تحت پوشش این انجمن قرار دارند و در آن تشکیل پرونده داده اند.

دفتر امور اجتماعی استانداری کردستان عامل تشکیل نشدن مجمع عمومی انجمن

یکی از مسائل مورد اعتراض مربوط به عدم عضویت بیماران در این انجمن است و اعضای این انجمن را تعدادی از خیرین و پزشکان تشکیل داده اند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی کردستان در این رابطه  توپ را به زمین استانداری انداخت و گفت: اولین دستورکار هیئت مدیره جدید انجمن تدوین اساسنامه انجمن بود که شرایط عضویت در آن را بخوبی تدوین کردیم.

احمدی عنوان کرد: اساسنامه مذکور را تحویل دفتر امور اجتماعی استانداری دادیم ولی متاسفانه تاکنون پاسخی از سوی آنها به ما داده نشده است.

وی ادامه داد: شرایط دقیق تری را برای اعضای انجمن تعریف کردیم و چون تاکنون در مجمع عمومی عنوان نشده، نمی توانم آنرا به صورت کامل تشریح کنم.

وی افزود: این عدم پاسخگویی سریع دفتر امور اجتماعی استانداری کردستان موجب شد که کار عقب بیافتد و  مجمع عمومی هم تشکیل نشود.

مراجعه ۳۶۰۰ بیمارصعب العلاج برای دریافت کمک هزینه دارو

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز به ساز و کار کمک هزینه به بیماران صعب‌العلاج توسط این معاونت اشاره کرد و گفت: افراد مبتلا به بیماری های صعب العلاج را که برای دریافت کمک هزینه دارو به ما مراجعه می کنند به واحد مددکاری مستقر در بیمارستان های بعثت و توحید ارجاع می دهیم که نیازمند بودنشان تایید شود.

کامبیز حسن‌زاده با اشاره به اینکه پولی به بیمار بابت دارو داده نمی شود، افزود: براساس نسخه پزشک پیش فاکتوری برای داروخانه صادر می کنیم و ۴۰ تا ۵۰ درصد از هزینه ها را هم متقبل می شویم.

وی عنوان کرد: در حال حاضربرای ۲ هزار و ۳۰۰ بیمار صعب العلاج پرونده تشکیل داده ایم که بالغ بر۹۵ درصد این بیماران مبتلا به سرطان هستند.

وی میزان اعتبار هزینه شده در خصوص داروهای بیماران مذکور را در سال جاری ۸۵۰ میلیون تومان ذکرکرد و اظهار داشت: سال گذشته هم ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار برای کمک هزینه داروی این بیماران از سوی وزارت بهداشت به ما اختصاص یافت و ۱۰۰ درصد هم هزینه شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: در سال گذشته ۳ هزار و ۶۰۰ نفر به ما مراجعه کردند که تعدادی از آنها پرونده داشتند و برای عده ای هم پرونده تشکیل داده شد.

حسن‌زاده ادامه داد: بیشتر بیمارانی که به ما مراجعه می کنند از طرف انجمن‌هایی هم چون انجمن حمایت از بیماران سرطانی، ام اس و غیره معرفی نامه داشته اند.

انجمنی که به منظور حمایت مالی و معنوی از بیماران مبتلا به سرطان در استان تاسیس شد، انتظار می رفت در راستای نیل به این اهداف حرکت و رضایت افراد تحت پوشش خود را جلب کند و هم چون سایر انجمن ها بدون حاشیه پیش رود و تنها دغدغه اش هم حمایت از بیماران مبتلا به سرطان باشد نه اینکه باری را بردوش این بیماران اضافه کند.

در حالی حاشیه های پیرامون انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان کردستان همچنان ادامه دارد که متاسفانه بیماران مبتلا به سرطان که اکثر قریب به اتفاق آنها از پرداخت هزینه های درمانی خود عاجز اند همچنان چشم انتظار کمک های خیرین و این انجمن به انتظار نشسته اند.