زنگ خطر مهاجرت در روستاهای کردستان

کردستان یکی از استان‌های کشور است که در چند دهه گذشته بسیاری از روستاهای آن به دلیل کمبود امکانات و خدمات رفاهی تخلیه شده است . اکنون هم فقط  حدود 30درصد جمعیت آن در روستاها ساکن هستند.

 

کاهش آمار جمعیت روستاهای استان یکی از مشکلات و معضلات کردستان است  که سبب ایجاد حاشیه نشینی و پدید آمدن مشکلات در عرصه تولید محصولات کشاورزی و باغی شده است. به همین دلیل  مسئولان برای حل همه این مشکلات تصمیم گرفته اند امکانات رفاهی در این روستاها ارائه دهند . یکی از متولیان این بخش،  بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کردستان است که تاکنون توانسته در حد توان و اعتبارات موجود گام‌هایی را برای توسعه روستاهای استان بردارد.

 در این زمینه با «رضا قادری» مدیر کل بنیاد مسکن گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

    ابتدا  در مورد مهم‌ترین  فعالیت‌های بنیاد مسکن در استان توضیح دهید.

مطالعه وضع موجود روستا ها، پیش بینی برای میزان گسترش روستاها و نحوه استفاده از زمین برای یک افق 10ساله، صدور پروانه های ساختمانی، اسناد مالکیت روستایی، اجرای طرح هادی  و بازنگری و بازسازی از فعالیت‌های بنیاد مسکن استان است

 

    یکی از طرح‌های بنیاد در روستاها اجرای طرح هادی است ؛این طرح از چه سالی شروع شده و تا حال چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است؟

این طرح از سال 1369 شروع شده و تاکنون در 370 روستای استان به اجرا در آمده است.  به عنوان مثال در دهه فجر سال گذشته 4 طرح را در روستاهای شوی بانه، اوچ گنبد خان بیجار، شهابیه قروه و بلان کامیاران با 22 میلیارد ریال اعتباربه بهره برداری رساندیم. همچنین باید اذعان کنم طرح هادی قرار است در روستا های بالای 20خانوار استان نیز به اجرا در آید.

 

    در زمینه صدور اسناد مالکیت چه اقداماتی انجام داده اید؟

63 هزار جلد سند مالکیت روستایی برای 914 روستا و 4هزار جلد سند شهری در 21 شهر زیر 25 هزار نفر جمعیت صادر شده است . تا سال 1404هم باید برای همه روستاها سالانه 5هزار جلد سند صادر شود.

   یکی از اهداف بنیاد مسکن در حوزه تامین مسکن محرومان و خانوارهای بی‌بضاعت جامعه است. شما در این زمینه چه اقداماتی در استان انجام داده‌اید؟

در این زمینه در حد توان و اعتبارات موجود اقدامات مناسبی  برای تامین مسکن محرومان و اقشار کم در آمد انجام شده است که می‌توان به مسکن محرومان، اقشار کم درآمد و مهر در قالب 7370واحد مسکن شهری اشاره کرد. همچنین اکنون هم در این رابطه 500واحد مسکونی دیگر را  در دست اجرا داریم.

 

   چه تعداد بازسازی مسکن در شهر ها و روستاها انجام شده است؟

 طی این 37 سال 76 هزارو 220 واحد مسکونی  علاوه بر طرح هادی را بازسازی و همچنین سالانه بیش از 200 واحد مسکونی را بدون تحمیل هزینه ای بر دولت احداث کرده ایم.

   

در حال حاضر چه پروژه‌هایی در دست اجرا دارید؟

8 پروژه ساختمانی با بیش از  26هزار متر مربع و با 20میلیارد تومان اعتبار را در دست اجرا داریم که عبارت اند از کتابخانه امام خامنه ای سنندج، مدرسه علوم دینی اهل سنت، توسعه مرکز بزرگ اسلامی استان، مدرسه علوم دینی سفیران و دانشگاه بین‌المللی علوم قرآنی سنندج.