گزارشی از وضعیت فضاهای آموزشی و مدارس سطح شهرستان سروآباد+تصاویر

ایمنی و بهداشت مدارس از اصول اولیه در سیستم آموزشی و مدارس است.مدرسه غیر بهداشتی و نامناسب شوق و اشتیاق را برای فراگیری به حداقل رسانده و امکان پویایی و بالندگی را کاهش می دهد. چنانچه در مدرسه آب سالم، سرویس های بهداشتی، فضای کافی، تجهیزات و وسایل مناسب و استاندارد، سیستم صحیح جمع آوری فاضلاب و زباله وجود نداشته باشد سلامتی دانش آموزان فراهم نمی شود.

 

مدارس فرسوده، بهداشت نامناسب، نبود آب در مدرسه و تحمل سرمای زمستان و گرمای تابستان در کلاس‌های درسی مهم‌ترین ویژگی برخی از مدارس روستایی شهرستان سروآباد است.

 

بارش های اخیر در این شهرستان باعث بروز پدیده ی طبیعی رانش شده و باتوجه به اینکه این شهرستان یک منطقه ی رانشی است موجب خرابی برخی از مدارس روستایی و ترک خوردن دیوار مدارس و امکان بروز اتفاقات نا گوار و حوادث غیر منتظره را افزایش داده است.

 

در همین مورد به سراغ برخی از اولیای دانش آموزان روستای حسین آباد از توابع شهرستان سروآباد رفتیم تا جویای وضعیت فضای آموزشی این روستا شویم.

 

در این خصوص یکی از اولیاء دانش ​آموزان از وضعیت نامناسب سرویس های بهداشتی گلایه داشت و گفت: برای 150 دانش آموز فقط دو سرویس بهداشتی وجود دارد و روشویی و آبخوری نامناسب و غیر بهداشتی آن بچه ها را آزار می دهد گاهاً در فصل سرما هم فرزندم را وادار میکنم تا قمقمه ی آب را برای شستشو و آشامیدن به همراه خود ببرد.

گزارشی از وضعیت فضاهای آموزشی و مدارس سطح شهرستان سروآباد+تصاویر

اولیا این دانش آموز از ساختمان مدرسه تخریبی و شبیه به منزل مسکونی کهنه میگوید که هر سال به دست یکی از خیرین و اهالی روستا تعمیر میشود.

 

یکی دیگر از اهالی روستای حسین آباد هم گفت: نگهداری سرویس‌های بهداشتی در اغلب مدارس وضعیت نابسامانی دارد به نحوی که دانش‌آموزان به دلیل وضعیت ناخوشایند سرویسهای بهداشتی از این مکان ها استفاده نمی کنند و سعی میکنند تا در منزل مشکل خود را برطرف نمایند که یکی از ابتدایی‌ترین عوارض نگه داشتن ادرار، عفونت ادراری است و منجر به از کار افتادن کلیه دانش‌آموزان می شود.

گزارشی از وضعیت فضاهای آموزشی و مدارس سطح شهرستان سروآباد+تصاویر

یکی دیگر از اولیا از سیستم گرمایشی و بخاری های نفتی و غیر استاندارد در فصل سرما گلایه میکند و می گوید: ترس از آتش سوزی بخاری نفتی در کلاس دانش آموزان با توجه به اینکه سالانه شاهد آتش سوزی مدارس و کلاس های درس توسط آن هستیم ما را آزار میدهد و اینکه هر بار با این ترس  و اضطراب باید کودکانمان را به مدرسه راهی کنیم زجر آور است.

 

او ادامه می دهد بوفه مدرسه بسیار غیر بهداشتی و در داخل یک اتاقک زنگ زده ی فلزی است که فروشندگی آن را بیشتر به دانش آموزان میسپارند و این جای رسیگی و پیگیری مسئولین بهداشت را دارد.

گزارشی از وضعیت فضاهای آموزشی و مدارس سطح شهرستان سروآباد+تصاویر

به سراغ یکی دیگر از مدارس سطح شهرستان و روستای ترخان آباد رفتیم این مدرسه علارغم اینکه دارای سرویس های بهداشتی بسیار بهداشتی و مناسبی بود اما به قول یکی از اهالی و اولیای دانش آموزان این روستا که مدرسه دانش‌آموز خود را این‌گونه توصیف می​کرد: این مدرسه همان مدرسه​ای است که ما در آن درس خواندیم و اکنون فرزند ما در آن درس می​خواند.

 

او ادامه می دهد: سرویسهای بهداشتی و آبخوری این مدرسه که به تازگی بازسازی شده اند بسیار بهداشتی و مناسب می باشند اما وضعیت نامناسب حیاط و پله های بدون حفاظ آن برایمان نگران کننده است.

 

یکی دیگر از اهالی نیز از قدمت بالای این مدرسه می گوید که بسیار قدیمی است و به جای بازسازی آن بهتر بود تخریب میشد که البته با این اعتبارات که آموزش و پرورش میبینیم امری بعید و دور از انتظار است مگر اینکه خیرین پا به عرصه بگذارند.

گزارشی از وضعیت فضاهای آموزشی و مدارس سطح شهرستان سروآباد+تصاویر

وی می‌گوید:​ تقاضا دارم که هر کس و به هر اندازه که می‌تواند از آموزش و پرورش شهرستان سروآباد حمایت کند حتی اگر کمک در حد تامین تجیهزات آموزشی یا یک کامپیوتر باشد. اگر آموزش و پرورش رشد نکند، رشد همه جامعه مختل می‌شود. اگر شادی و نشاط در مدرسه نباشد در هیچ جای دیگر نمی‌توان آن را پیدا کرد.

 

محمد عزیزی رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان سروآباد در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به تعمیر و تجهیز 60 چشمه سرویس بهداشتی در سطح شهرستان در سال گذشته گفت: امیدواریم با توجه به حسن انجام کار انجام شده در سال گذشته امسال نیز بتوانیم اعتبار تعمیر و تجهیز 60 چشمه ی دیگر را جذب کنیم.

گزارشی از وضعیت فضاهای آموزشی و مدارس سطح شهرستان سروآباد+تصاویر

گزارشی از وضعیت فضاهای آموزشی و مدارس سطح شهرستان سروآباد+تصاویر

وی با اشاره به اینکه از محل اعتبارات تملک و دارایی درصد ناچیزی از اعتبارات به بخش آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد، گفت:برای ساخت این سرویس ها مبلغ 70 میلیون تومان از محل اعتبارات محرومیت زدائی سپاه پاسداران شهرستان سروآباد تامین شده و مابقی آن با مشارکت اولیای دانش آموزان، خیرین تامین شده است.

 

وی ضمن تشکر و قدردانی از سپاه شهرستان سروآباد در مورد کمک های این نهاد به آموزش و پرورش گفت: کمک به دانش آموزان بی بضاعت، توزیع گوشت سفید و برنج برای خوابگاه ها و ... از دیگر کمک های انسان دوستانه بوده است.

 

عزیزی اظهار امیدواری کرد: با توجه به شناسائی خیرین در نقاط مختلف کشور برای امر نوسازی و بازسازی مدارس انشالا در آینده ای نزدیک امر نوسازی برخی از مدارس سطح شهرستان و روستای حسین آباد انجام خواهد شد.