کرایه تاکسی ها سوار بر مرکب نارضایتی

چند روزی است که نرخ های جدید کرایه تاکسی از سوی سازمان تاکسیرانی سنندج به رانندگان تاکسی اعلام شده است و لیست نرخ‌ها در سال جاری رشد 15درصدی را نشان می دهد.

این افزایش نرخ هر سال باتوجه به افزایش نرخ تورم در کشور از سوی سازمان تاکسیرانی اعلام می‌شود. از رده خارج شدن پول‌های خرد در بازار یکی از مشکلات در  تعیین نرخ کرایه تاکسی است، زیرا در برخی از مسیرها رانندگان در بازپرداخت پول خرد به دلیل نبود آن در بازار اقتصادی کشور با مشکل روبه رو می شوند.  برای پیگیری این موضوع سراغ شهروندان و رانندگان تاکسی رفتیم تا از نزدیک با مشکلات آنها آشنا شویم.

 نرخ‌ها را رند کنند

یکی از شهروندان سنندجی می‌گوید: با وجود اینکه کرایه مشخص شده است، ولی برخی رانندگان به بهانه‌های مختلف از جمله تورم و استهلاک خودرو کرایه بیشتری از مسافران می گیرند.

«محمود اصلانی» با اشاره به برخی مشکلات عنوان می‌کند: در تعیین نرخ‌ها هیچ توجهی به نبود پول خرد نشده، به طوری که در برخی مسیرها کرایه 50تومان  است . وقتی که از راننده بقیه پولمان را طلب می کنیم می گوید پول خرد ندارم .

وی از رشد 15درصدی کرایه تاکسی در سال جاری می‌گوید و ادامه می‌دهد: در برخورد با برخی رانندگان متوجه می‌شویم که باوجود این که نرخ‌ها در برخی از مسیرها افزایش یافته است، اما آنها به این نرخ هم راضی نیستند و می گویند که باید به ما هم حق بدهید.

حقوق رانندگان

یکی از رانندگان تاکسی با اشاره به برخورد مناسب رانندگان با مسافران  می گوید: رانندگان تاکسی در سنندج توانسته‌اند هم با مسافران وهم مسئولان تعامل وهمکاری لازم را داشته باشند.لازم و ضروری است که به حقوق رانندگان نیز توجه ویژه شود.

 

«فاتح کرمی»  با اشاره به افزایش نرخ‌ کرایه تاکسی در چند روز گذشته عنوان می‌کند: در هنگام افزایش کرایه تاکسی ها، مسئولان با آگاهی  از نبود پول خرد ، نرخ های جدید را مصوب کردند. بنابراین چون سکه همیشه در دسترس مردم نیست ما هم در برخی از موارد ناچاریم آن را رند کنیم . همچنین افزایش نرخ کرایه های تاکسی با توجه به تورم روز و وضعیت اقتصادی جامعه باید افزایش یابد.

 

وی در ادامه اضافه می‌کند: در چند سال گذشته تورم به صورت نجومی و نرخ کالاها صددرصد رشد داشته ، درحالی که  افزایش کرایه تاکسی چندان با این شرایط  متوازن نبوده است.

مشکل رانندگان با افزایش کرایه حل نمی  شود

یکی دیگر از رانندگان تاکسی در سنندج اظهار می‌کند: بالا بردن نرخ کرایه ها مشکل رانندگان را حل نمی کند. واقعیت این است که در این مقطع زمانی که افزایش نرخ کرایه ها را شاهد بودیم هنوز در آمد ناشی از این افزایش نرخ کرایه نتوانسته است هزینه های ناشی از افزایش نرخ سوخت و روغن خودرو و دیگر خدمات خودرویی را تأمین کند.

 

«عبید زندکریمی» از مشکل مسافربر‌های شخصی می‌گوید وادامه می‌دهد: از طرف دیگر به دلیل رعایت نشدن حریم صنفی رانندگان تاکسی توسط مسافربرهای شخصی که آزادانه در شهر اقدام به حمل مسافر می کنند و با توجه به درآمد رانندگان تاکسی درون شهری، اغلب رانندگان تاکسی زیر خط فقر زندگی می‌کنند، البته این مساله شامل کلیه رانندگان تاکسی در کل کشورمی شود.

 

وی اضافه می‌کند: هزینه‌های زندگی بالاست. افزایش 15درصدی کرایه  برای مسیرهای داخل شهری واقعا عادلانه نیست ، زیرا کرایه تاکسی با خدمات و هزینه‌های تاکسیرانان تناسب ندارد.

زند‌کریمی به وضعیت درآمدی رانندگان اشاره می‌کند و می‌گوید: درآمد ما در فصول مختلف متفاوت است و مدتی است که درآمد روزانه نیز کاهش پیدا کرده است.

متناسب نبودن کرایه ها با افزایش تورم

نماینده رانندگان تاکسی در سنندج از افزایش نرخ‌های تاکسی در این شهر ابراز نارضایتی می‌کند و می‌گوید: هرسال براساس نرخ تورم کشور باید کرایه تاکسی نیز افزایش پیدا کند، اما در سال جاری فقط افزایش 15درصدی کرایه را شاهد هستیم که متناسب با تورم نیست.  

«اسماعیل مکری» ادامه می‌دهد: نرخ‌های کرایه تاکسی در سنندج با هزینه‌های جانبی زندگی و هزینه های تاکسی سنخیت ندارد.

وی با اشاره به اعلام نارضایتی رانندگان  و انتقال  این موضوع به اعضای شورای اسلامی شهر سنندج عنوان می‌کند: حتی تعدادی از اعضای شورای اسلامی در اعلام نرخ‌های جدید اظهار کرده‌اند که نرخ‌ها مناسب نیست.

این نماینده رانندگان تاکسی در سنندج اضافه می‌کند: در صورتی ما این نرخ‌ها را قبول داریم که در مقابل هزینه‌های دفترچه تاکسی داران، پروانه بهره‌برداری و عوارض سالانه نیز به میزان 10 تا 15درصدی افزایش پیدا کند، اما کاملا این موضوع برعکس است.

مکری می‌گوید: هر  تاکسی در روز 100 تا120 مسافر جابه‌جا می‌کند که اگر مجموع آن را حساب کنیم میزان افزایش درآمدهای هر تاکسی در روز چیزی در حدود 10هزارتومان است. این در حالی است که هزینه‌های جانبی بیش از اینهاست.

وی تصریح می‌کند: هزینه‌های خدمات خودرویی از جمله دستمزد استادکاران و صنعتکاران و قطعات یدکی خودرو همچنان در حال افزایش است و با این وضعیت درآمدی جوابگو نیست.

نماینده رانندگان تاکسی در سنندج به خط فقر اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: درحال حاضر سقفی برای خط فقر در کشور واستان تعیین کرده‌اند و باتوجه به اینکه سقف درآمدهای هر راننده کمتر از یک میلیون تومان است ما کجای این خط قرار گرفته‌ایم.

مکری از مسئولان می‌خواهد از رانندگان حمایت بیشتری داشته باشند و تصریح می‌کند: رانندگان از اقشار زحمتکش جامعه هستند، اما از کمترین خدمات بهره‌مند هستند و باید مسئولان بیشتر از این قشر حمایت کنند.