قیمت زمین، مسکن و واحدهای تجاری در مرکز شهرستان کمتر از برخی از روستاها است

بیش از دو سال است که بازار مسکن در کل کشور دچار رکود شده و اگر بخواهیم به دلایل آن نگاهی اجمالی داشته باشیم میتوانیم یکی از آن دلایل را نگاه بدبینانه ی سرمایه گذاران به آینده ی ساخت و سازشان بیان کنیم.

 

البته این دلایل در استانها و شهرستان های مختلف به طور کلی میتواند یکسان باشد چرا که بسیاری از بساز و بفروش ها ت قبل از توافق هسته ای منتظر تحولی عظیم در این عرصه بودند اما پس از این دوران نیز وقتی که نتیجه ای قابل لمس حاصل نشد باز هم ترجیح دادند که سرمایه ی خود را در بانک ها بسپارند تا اینکه ریسک ساختن را تجربه کنند.

 

شهرستان سروآباد و البته شهر سروآباد نیز از این قضیه مستثنی نبوده بیش دو سال است که بازار خرید و فروش مسکن و زمین در آن کاملا به حالت رکود در آمده و کمتر کسی حاضر به خرید مسکن در این شهر شده است.

 

در رکود بازار مسکن در سروآباد عوامل زیادی میتوانند دخیل باشند که علاوه بر مشکلات و مسائل کشوری، این شهر به خاطر داشتن شرایط خاص خود میتواند دلایل دیگری را نیز در بر گیرد.

 

از دیگر عوامل میتوان به ناچیز بودن مقدار تسهیلات بانکی مسکن اشاره کرد که وقتی پای دردل سازندگان و متقاضیان اینگونه وامها نشستیم از کم بودن مبالغ به نسبت گرانی مصالح و نیمه کار ماندن منازل مسکونی و در درازمدت متضرر شدنشان سخن میگفتند.

 

یکی دیگر از ساکنین شهر سروآباد که برای ساخت مسکن اقدام کرده بود و از گرانی هزینه های اولیه ی و اخذ مجوز های لازم می نالید اضهار کرد: من هر چی پس انداز کرده بودم در همان شروع و استارت کارم هزیه کردم و اقعا هزینه نظام مهندسی و نقشه و جواز شهرداری اینقدر بالا بود که کلا از ساخت خانه منصرف شدم و همه ی برنامه ریزی هایم به هم ریخت.

 

شهر سروآباد از سال 83 که تبدیل به شهرستان شده تا کنون از لحاظ توسعه ی شهری و جمعیتی پیشرفت چندانی حاصل ننموده و افراد زیادی تمایل به سرمایه گذاری و ساخت مسکن در آن نکرده اند. بیشترین تراکم ساختمان های این شهر را ادارات دولتی و ساختمان ها و منازل سازمانی نظامی و انتظامی در بر گرفته است.

بیشتر کارمندان این ادارت نیز که در این شهر شاغل میباشند حاضر به سرمایه گذاری و ساخت و ساز مسکن و یا خرید مسکن در این شهر نبوده اند که این افراد نیز دلایل خاص خود مانند نبود امکانات شهری و عدم سرمایه گذاری مسئولین شهرستان در زیبا سازی و ایجاد فضاهای تفریحی و فرهنگی می دانند.

 

آقای خدامرادی یکی از مشاورین املاک داخل شهر سروآباد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بیش از یکسال است که تقریباً هیچ خرید و فروشی انجام نشده و مردم قدرت خرید مسکن را نداشته و اگر هم داشته باشند حداقل در سروآباد این کار را نمیکنند و ترجیح میدهند به شهرستان همجوار بروند.

 

وی افزود: در بسیاری از شرسهای استان و کشور این رکود حاکم بوده اما تصور نمیکنم در هیچ جای ایران به اندازه ی سروآباد بازار مسکن و زمین راکد بوده باشد و تقریبا صفر بوده است.

 

یکی دیگر از این مشاورین املاک افزود: البته به دلیل حضور افراد غیر بومی و کارمندان ادارات که در این شهر سکونت داشته و برای مدت معلومی ماندگار هستند خانه های اجاره ای تقریبا همیشه یافت نمی شود هر چند قیمت اجاره ی منازل به نسبت شهرستان های همجوار بسیار پایین است اما در حد خود چشم گیر می باشد.

 

سوران محمودی رئیس اتاق اصناف شهرستان سروآباد نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه اجاره بهای 95 در سروآباد به نسبت سال 94 افزایشی نداشته خاطر نشان کرد: درصد کمی از درآمد خانوار سروآبادی برای اجاره مسکن هزینه  می شود و با توجه به افزایش 12 درصدی حقوق و مزایا عملاً ظرفیت افزایش اجاره مسکن وجود ندارد.

 

وی همچنین به یکسان بودن و گاها کمتر بودن قیمت مسکن و زمین و اجاره مسکن شهر سروآباد به نسبت برخی از روستاهایش اشاره کرد و گفت: اجاره واحدهای تجاری واقع در خیابان اصلی شهر به طور متوسط بین 80 هزار تومان تا 200 هزار تومان است و این شاخص در روستایی مانند حسین آباد و دزلی از 50 هزار تومان تا 350 هزار تومان هم میرسد.

 

محمودی قیمت واحدهای تجاری روستاهای سروآباد را بیشتر از خیابان اصلی شهر دانست و گفت: قیمت مغازه ی 18 متری در روستای حسین آباد را حدود 200 میلیون تومان دانست و این در حالی است که همین متراژ مغازه در خیابان اصلی شهر گاهاً با 70 میلیون نیز خرید و فروش می شود.

 

وی همچنین قیمت هر متر مربع واحد تجاری در برخی از نقاط روستای دزلی از توابع این شهرستان را یک میلیون و پانصد هزار تومان برآورد کرد و این در حالی است که همین متراژ در بهترین نقطه ی شهر مانند دور میدان شهید مرادی و پمپ بنزین کمتر از یک میلیون تومان می باشد.

 

رئیس اتاق اصناف شهرستان در مورد خرید و فروش زمین در سروآباد گفت: قیمت هر قطعه زمین با سند ثبتی در تعاونی کارکنان دولت سروآباد و فاز2 سروآباد بطور متوسط از 10 تا 20 میلیون تومان بستگی به موقعیت ملک متغیر است که البته این گونه خرید و فروش ها از دو سال گذشته تا کنون به هیچ عنوان صورت نگرفته و فروشندگان این زمین ها حاضرند املاکشان را با هر چیزی معاوضه کنند که البته خرید وفروش همین املاک تا پایان سال 91 با رشد چشم گیری روبرو بوده و گاها تا 26 میلیون تومان هم معامله می شدند.

 

وی افزود: انجام معاملات ملکی و خرید، فروش، رهن و اجاره که در سامانه معاملات املاک ثبت می شوند به حدی در این شهرستان پایین بود که کمیسیون تخصصی مشاورین املاک کل کشور به صورت کتبی خواستار دلایل این کم کاری و رکود از اتحادیه اصناف شهرستان شدند.

 

محمودی همچنین به راهکارهایی برای خروج از این رکود در بازار مسکن سروآباد اشاره کرد و گفت: کمیته برنامه ریزی شهرستان تدابیری اتخاذ نمایند که اعتبارات جهشی بیشتری نسبت به سنوات گذشته به داخل شهر سروآباد تعلق گیرد و برای شهر سروآباد نگاه ویژه ای داشته باشند و همانند یک روست به آن اعتبار تخصیص نشود تا حداقل اگر مهاجرتی در روستاهایمان صورت می گیرد به سمت شهر سروآباد باشد نه شهرهای همجوار و احداث مراکز تفریحی و گردشگری مفرح در سطح شهر برای ماندگاری و اسکان افراد غیر بومی و شاغلین ادارت که ترددی هستند.