آغازی خوش یُمن برای اهل سنت در مجلس اصولگرا

کشور ایران از گذشته تاکنون ترکیبی از مذاهب و اقوام مختلف بوده که همواره در جریان های حساس سیاسی و اجتماعی بصورت یکپارچه حضور بهم رسانیده اند تا سرنوشت میهنشان را با همدلی و وحدت به دور از هر تفرقه ای رقم بزنند.

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه تاکیدات امام خمینی (ره) بر وحدت و یکپارچگی اسلامی، ارتباط  و همبستگی اقوام ایرانی رنگ و بوی اسلامی به خود گرفت و بیش از پیش محمکتر شد.

 

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، فضای همزیستی مسالمت آمیز پیروان مذاهب گوناگون اسلامی را در کشور فراهم کرده و از سویی دیگر حاکمان نظام نیز از حداکثر امکانات برای تامین هر چه بیشتر آسایش و امنیت آنها استفاده نموده اند.

 

موضوع مهمی که همواره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در میان اقوام و مذاهب ایرانی به ویژه اهل سنت مطرح بوده است شرکت دادن نخبگان اهل سنت در پست های کلان سیاسی کشوری و استانی است.

 

موضوعی که در قانون اساسی نیز به آن پرداخته شده و استفاده از نخبگان اقوام مختلف ایرانی که موجب توسعه همه جانبه اقتصادی و اجتماعی جامعه می شود به عنوان یک مطالبه برحق آمده است.

 

در آغاز بکار مجلس دهم و انتخاب یکی از نمایندگان اهل سنت به عنوان اعضای هیئت رئیسه مجلس، گامی بی سابقه و البته موثر در شرکت دادن مذاهب دیگر اسلامی در پست های کلیدی کشور است.

 

محمدقسیم عثمانی، منتخب مردم بوکان در مجلس دهم به عنوان نخستین نماینده اهل سنت در تاریخ انقلاب اسلامی به  عنوان ناظر موقت به هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی راه یافت.

 

هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بوسیله رای مستقیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای یک دوره یک ساله انتخاب می‌شود، رئیس مجلس، رئیس هیئت رئیسه نیز می‌باشد، رئیس مجلس وظیفه اداره مجلس را به عهده دارد و در صورت حضور نداشتن وی در جلسه به ترتیب نواب اول و دوم رئیس عهده دار این سمت هستند.

 

با وجود تمام فراز و نشیب های تبلیغاتی در انتخابات مجلس دهم، نمایندگان استان ها از سراسر کشور از احزاب سیاسی گوناگون اصولگرا، اصلاح طلب، اعتدال و مستقل به مجلس راه یافتند و 7 خرداد 95 مجلس دهم آغاز بکار کرد.

 

از سوی دیگر رنگ و بوی انتخابات در کردستان مقداری متفاوت از سال های گذشته بود؛کشیده شدن انتخابات به دور دوم و تبلیغاتی که کاندیداها را به دو دسته دولتی و مردمی تقسیم کرده بود و نهایتا بینش و شعور بالای سیاسی مردم به انتخابی کاملا مردمی منجر شد.

 

دوره دهم مجلس را می توان برای مردم کردستان از این لحاظ خوش یمن دانست که از دل فضای آلوده تبلیغاتی، انتخابی آگاهانه و مردمی صورت گرفت و از سویی دیگر انتخاب یکی از نمایندگان اهل سنت به عنوان اعضای هئیت رئیسه مجلس برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی بر خوش یمنی آغاز بکار مجلس دهم برای اهل سنت نیز افزوده است.

 

جمعیت اهل سنت در ایران به ویژه مردم اهل سنت کردستان به دفعات در شرایط حساس و سرنوشت ساز وفاداری خود را به نظام جمهوری اسلامی ثابت کرده اند و  وجود 5 هزار و 421 نفر شهید پیشمرگ کُرد در استان کردستان گواهی بر این جانفشانی ها در راه جمهوری اسلامی است.

 

نظام اسلامی هیچ تفاوتی بین شهروندان خود قائل نیست و همه در چارچوب قانون اساسی از حقوق تعیین شده خود برخوردارند و علی رغم دسیسه های استکبار مبنی بر ایجاد اختلاف بین برادران اهل سنت و شیعه خوشبختانه همه توطئه ها نقش برآب شده و آرزوی بدخواهان برای جدائی و بدبینی اهل سنت به مسولین نظام راه به جایی نبرده است.

 

با توجه به اینکه ترکیب مجلس دهم در اختیار جریان اصولگرایان قرار گرفته است و این اقدام بی سابقه را بی شک می توان از نتیجه آرای حداکثری نمایندگان مجلس در نظر گرفت لذا امید است که این امر چشم اندازی روشن در برابر اقوام اهل سنت در ایران به ویژه اهل سنت کردستان نیز قرار دهد.