غبار سفیران فرهنگی کردستان پشت ویترین کالاهای چینی

استان کردستان با بیش از چند هزار سال قدمت در زمینه هنرهای دستی و فرهنگ غنی از جمله استان‌های پیشکسوت در حوزه صنایع دستی است، در واقع طبیعت کوهستانی و سرمای زیاد منطقه از یک‌سو و فقدان ارتباطات و قرار نگرفتن بر سر راه‌های بازرگانی داخلی یا بین‌المللی از سوی دیگر، موجب شد تا مردم نیازهای اولیه خود از قبیل منسوجات، پوشاک، پای‌پوش و لوازم منزل را شخصاً تامین کنند، تنوع زیاد صنایع دستی در زمینه تولیدات کالاهای ضروری زندگی روزمره مردم، نتیجه همین عوامل و شرایط است. کالاهایی از قبیل موج، شال، جانماز، جاجیم، گلیم، نمد، سفال، کلاش) پوستین، فرنجی، کاسه و قاشق چوبی نمونه‌هایی از تولیدات صنعتی این استان در گذشته است که در حال حاضر نیز به نفس های آخر خود ادامه می‌دهند.

 

 

صنایع دستی و سوغات صنایع دستی استان بخشی از فرهنگ مردم استان کردستان است که براساس نیاز و خلاقیت در طی زمان شکل گرفته است.

 

 

با نگاهی به ویترین مغازه‌ها و انبوه صنایع دستی ساخت کشورهایی نظیر چین و تایلند، پی به حکایت پر غصه صنایع دستی کشور و مهجوریت آن خواهیم برد و این پرسش در ذهن متبادر می‌شود که چگونه از تولیدکننده صنایع دستی به مصرف‌کننده و واردکننده این محصولات تبدیل شدیم.

 

 صنایع دستی طی سال‌های اخیر در جهان جایگاه خود را یافته و مشتاقان بسیاری دارد و حتی در کشور خودمان نیز که یکی از قطب‌های تولید صنایع دستی است، علاقه مردم به صنایع دستی هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.

 

لزوم توجه صنعت و هنر صنایع دستی در کشور

اما این علاقه و احساس نیاز، به جای گرایش به بازار داخلی به سمت صنایع دستی کشورهایی نظیر چین و تایلند هدایت شده است.

 

به همین دلیل لزوم توجه به این صنعت در کشور روز به روز بیشتر احساس می‌شود زیرا کشور ما که در زمان‌هایی نه چندان دور تولیدکننده ده‌ها نوع هنر و صنعت دستی ارزشمند بود، امروز بیش از گذشته در حسرت توجه جدی به هنرمندان خود است.

 

از آن جایی که صنایع دستی داخلی هستند و حدود 80 در صد ارزش سهم آورده آن نظیر نیروی کار، مواد اولیه، ابزار تولید و ... از داخل کشور تأمین می شود، هر گونه افزایش در میزان تولید و فروش آن تأثیر مستقیم در افزایش درآمد ناخالص ملی خواهد داشت.

 

 

ابتکارات هنرمندان کردستان قربانی ابتکار بازار چینی ها

بیان امیری یکی از بانوان استان کردستان است که مدت 6 سال است که در زمینه کارهای صنایع دستی مشغول به کار است و هم اکنون در خانه صنایع دستی مشغول به ساخت انواع کیف و کمربند چرم و هر نوع وسایل دستی و طبیعی استان کردستان است.

 

وی می گوید؛ در کشور ما ، صنایع دستی بسیاری وجود دارد که به دست هنرمندان ایرانی خلق می شود که از اهمیت بالایی نیز برخوردار می باشد و صنایع دستی هر شهر و منطقه ای یکی از بهترین جلوه های میراث هنری و سنتی مردم همان اقلیم است که تمام یا قسمتی از مراحل تولید آن با دست انجام می شود و به تعبیر دقیق تر جزیی از فرهنگ ملی کشور و یادگار ارزشمندی از نیاکان ماست .

 

کالاهای چینی صنایع دستی استان را به ورشکستگی می کشانند

وی اظهار کرد:  متاسفانه این روزها با ورود کالاهای چینی بازار صنایع دستی استان کردستان رو به کسادی می رود به طوری که دیگر رمقی برای هنرمندان باقی نمانده است و اگر همین طور پیش برود کالاهای چینی صنایع دستی استان را به ورشکستگی می کشانند.

 

این هنرمند کردستانی گفت: با برچیده شدن کارگاه های کوچک هنرهای دستی و  با ورود صنایع چینی کارگاه های بزرگ هم باید به فکر برچیدن کارشان باشند چون هر کالایی به مرور زمان می تواند در بیکاری جوانان بسیار تاثر گذار باشد.

 

 

بازاریابی نیاز امروز صنایع دستی

 حمایت از هنرمندان صنایع دستی باید جنبه عملی داشته باشد و حمایت های شعاری هیچ گاه و در هیچ عرصه ای حلال مشکلات نبوده است.

 

بازاریابی برای فروش این محصولات به خصوص در شهرهای کوچک از جمله این حمایت ها است که می تواند با حمایت از هنرمندان اینگونه شهرها برای شرکت در نمایشگاه های برگزار شده در کشور شکل عملی به خود بگیرد.