طرح کمربند حفاظتی برای مشخص کردن مرز اراضی ملی و غیر ملی انجام شد

بهزاد شریفی پور رئیس اداره منابع طبیعی دهگلان اظهارداشت: این پروژه در سطح 42 هکتار ودر 3 کیلومتر از مرز اراضی ملی و مستثنیات شهرستان دهگلان انجام شد.

 

وی افزود: در فاز اول این طرح که در دو روستای سعیدآباد و حسن آباد اجرا و اعتباری بالغ بر 300 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی هزینه خواهد شد

 

شریفی پور  گفت: اجرای طرح کمربند  به‌عنوان یکی از پروژه‌های نمونه ملی در شهرستان دهگلان  محسوب می‌شود.

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان  دهگلان با اشاره به اهداف اجرای این پروژه، تعیین حدودوثغور اراضی ملی و دولت در شهرستان و نیز آگاهی دادن به کشاورزان و بهره‌برداران همان منطقه در تعیین حدود و ثغور اراضی ملی و دولت در برابر افراد فرصت‌طلب و سودجو را ازجمله مهم‌ترین هدف آن برشمرد.

 

شریفی پور جلب مشارکت مردم را یکی از مهم‌ترین رمزهای موفقیت اجرای طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری بیان کرد و گفت: در راستای تحقق سیاست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مبنی بر اجرای مشارکتی پروژه‌های منابع طبیعی  پروژه کمربند حفاظتی اجرا شد.

 

وی اظهار داشت: پروژه کمربند حفاظتی با توجه به اهمیت حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و ضرورت مالکیت قطعی دولت بر روی این عرصه‌ها و نیز به‌منظور جلوگیری از ادامه تخریب و تصرف و تجاوز به این عرصه‌ها اجراشده و درواقع یک اقدام پیشگیرانه جهت حفظ منابع طبیعی است.

 

به گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهگلان در اجرای طرح کمربند حفاظتی که برای مشخص کردن مرز بین اراضی ملی و غیر ملی انجام می‌شود و متناسب با شرایط اقلیمی و توپوگرافی، از روش‌هایی چون حفر کانال، ایجاد خاک‌ریز، فنس کشی، بنچ مارک و نوار سبز حفاظتی با استفاده از کاشت گونه‌های درختان مثمر و غیر مثمر استفاده می‌شود.

 

 شریفی پور با اشاره به دیگر ویژگی‌های کمربند حفاظتی در دهگلان اجرای طرح کمربند حفاظتی ضمن  کاهش احتمال تصرف اراضی ملی موجب افزایش پوشش گیاهی منطقه را هم به دنبال دارد.

وی با اشاره به توجه بیشتر به مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و استفاده از  ظرفیت‌های مردمی و اجرای طرح‌های مشارکتی گفت: بسیاری از مشکلات در زمینه حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی با مشارکت مردم به‌راحتی قابل‌حل است؛ به شرطی که  در این زمینه اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم انجام شود.