نگاهی به برخی از مشکلات آب شرب روستای حسین آباد(بیه کره) سروآباد +تصاویر

به نقل از اورامانات، کمبود آب، نداشتن لوله کشی مناسب و منبع آب متناسب با جمعیت روستا و روبرو شدن با مشکلات بهداشتی کارگران کوره های آجر پزی از جمله دغدغه هایی بود که سالهای گذشته روستاییان حسین آباد با آن مواجه شدند و اکنون در این سه راه حیاتی شهرستان و استان کردستان زمزمه هایی از جنس آب شنیده می شوند.

 

یکی از اهالی روستای حسین آباد گفت: عدم توجه به زیر ساخت های آب شرب در روستای حسین آباد باعث شده تا با افزایش جمعیت مشکل آب نیز افزایش یابد چرا که  انشعاب آب لوله کشی و منبع آب روستای حسین آباد در آن زمان نهایتاً برای 30 خانوار تعبیه شده ولی در حال حاضر با افزایش جمعیت به بالای 300 خانوار دیگر این انشعاب جوابگوی جمعیت بالای روستا نمی باشد.

 

وی افزود: خوشبختانه روستای حسین آباد به دلیل قرار گرفتن در سه راهی شهرستان سروآباد، مریوان و پاوه و البته مسیر اصلی محور توریستی اورامانات نیز می باشد لذا به عنوان یک روستای مهاجر پذیر شناخته شده و بیشتر از آنکه جمعیت خود را ازدست بدهد همچنان به آن افزوده شده است.

 

او می گوید: طی سنوات گذشته با توجه به پایین بودن نزولات آسمانی این مشکل بسیار نمود پیدا می کرد ولی امسال با توجه وفور نعمت انتظار میرفت با همت مسئولین باری از مشکلات این مردم برداشته میشد و با این معضل روبرو نمیشدیم اما تابستان است و هنوز اقدام جدی صورت نگرفته است.

یکی دیگر  از اهالی روستا به مشکلات بهداشتی و غیر مناسب انشعاب لوله کشی اشاره کرد و افزود: در این روستا برخی از ساکنین از آب شرب لوله کشی بهره مند و برخی دیگر محروم هستند و همین موضوع باعث نگرانی و درگیری مردم روستا با هم میشود.

 

 

وی ادامه داد: هر کدام از ساکنین که آب نداشته باشند از پشت کنتور اصلی روستا به سمت خانه خود لوله کشی کرده و این گونه بی نظمی ها باعث درگیری اهالی با هم میشود.

 

او در مورد پیگیری های انجام شده در مدیریت آبفار می گوید: علارغم مراجعه ی دست جمعی اهالی این روستا در دوره ی فرماندار قبلی یعنی بیش از دو سال پیش قول تکمیل این پروژه تا پایان آن سال را دادند اما تا کنون اقدام جدی صورت نگرفته و هر ساله در حد 100 تا 200 متر لوله کشی برای 4 تا 5 خانه انجام می دهند و هر سال نیز به مشکلات ما اضافه می شود.

 

یکی دیگر از اهالی این روستا که البته کارگر کوره آجر پزی نیز می باشد با ابراز نگرانی از این موضوع گفت: چندین سال است که داغ یک حمام  درست حسابی به دلمان ماند و برخی از شب ها باید با تن کثیف سر بر روی بالین بگذاریم و البته وقتی هم که برای اعتراض نزد مسئولین میرویم انتظار استفاده کمتر از آب را دارند ولی خودشان برای یک پشت میز نشستن هر روز قبل از رفتن به سر کار و بعد از کار دوش می گیرند چه انتظاری از ما دارند.

 

او ادامه می دهد: بیشتر روزها البته در فصل گرما به خاطر نبود آب بچه هایمان را وادار به مسافرت های ناخواسته به خانه ی پدری به روستاهای همجوار بخاطر داشتن آب و استحمام می کنیم و این بسیار آزار دهنده می باشد.

 

مدیر آبفا روستایی شهرستان سروآباد در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مصرف بیش از حد آب در روستاهای شهرستان سروآباد تصریح کرد: میانگین مصرف آب در خانوارهای روستایی شهرستان سروآباد 2 برابر مصرف خانوارهای شهری است.

 

به گفته وی مصرف آب آشامیدنی در خانوار روستایی در طول شبانه روز 800 لیتر بوده که این مصرف در خانوار شهری 400 لیتر در شبانه روز است.

 

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان سروآباد، دلیل اصلی کم آبی در روستاها را، استفاده از آب شُرب در امورات کشاورزی، دامداری و آبیاری باغچه  و باغات کوچکی که بیشتر در محدوده خانه های روستایی است، دانست و خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی نحوه مصرف صحیح آب شُرب بین روستانشینان برای مقابله با کمبود آب آشامیدنی الزامی است.

 

مدیر آب و فاضلاب روستایی سروآباد، با اشاره به کمبود آب در روستای حسین آباد این شهرستان گفت: به منظور رفع کمبود آب و تامین آب شُرب ساکنان روستای حسین آباد امسال برای 17 خانوار لوله کشی آب شده که با استقبال این اهالی روبرو شد.

 

وی می افزاید: با توجه به عدم مراجعه ی اهالی این روستا برای مطرح کردن چنین مشکلی لذا با مراجعه ی جمعی از این اهالی به این مدیریت و اطلاع از این مشکل اقدام به برنامه ریزی برای رفع این معضل نمودیم.

 

خلاق در پایان اظهار امیدواری کرد: با پیگیری های انجام شده و برآورد هزینه ی ساماندهی آب لوله کشی این روستا در آینده نزدیک در صورت تامین اعتبار نیم میلیاردی آن مشکل آب شرب روستای حسین آب حل خواهد شد.