۶ پروژه گازرسانی در سقز به بهره‌برداری رسید

سید‌امیر رضوی در آخرین روز از هفته دولت در مراسم افتتاح 6 پروژه گازرسانی به روستاهای سقز اظهار داشت: در آخرین روز از هفته دولت 6 پروژه گازرسانی به روستاهای نورآباد، جنیان، ماهیدر علیا، تمبر بیگ، اینچکه و شمسه شهرستان سقز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی گفت: برای گازرسانی به این روستاها، 33 کیلومتر شبکه پلی‌اتلین در قطرهای مختلف اجرا شده و 450 انشعاب نیز واگذار شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان تصریح کرد: جمعیت این روستاها 540 خانوار و 2 هزار و 700 نفر از نعمت گاز بهره‌مند شدند و توسعه گازرسانی روستاها در راستای پیشرفت خدمت‌رسانی وسیع به استان است.

وی گفت: در حال حاضر 152 روستا در شهرستان سقز از نعمت گاز برخوردار، 8 روستا در دست اجرا و گازرسانی به 9 روستا دیگر در مرحله مناقصه و گازرسانی به 83 روستای دیگر این شهرستان در دستور کار شرکت گاز استان است.

رضوی افزود: تا یک ماه آینده عملیات گازرسانی به روستاهای جوشن، خرمتا، دره‌آبی، سر سیف، سماقلو، قشلاق‌پل، عرب‌لنگ، کس‌نزان و گوره‌قلعه شروع و  27 روستای دهستان میرده نیز برای گارزسانی به مناقصه گذاشته می‌شود.

وی اظهار کرد: تا پایان سال 98 تمام روستاهای بالای 20 خانوار شهرستان سقز و 20 روستای شهرستان بانه نیز تا سال 97 از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان گفت: از یک هزار و 703 روستای استان کردستان، یک هزار و 36 روستا دارای گاز طبیعی و یک هزار و 503 روستای آن نیز دارای قابلیت گازرسانی هستند.

وی گفت: در استان کردستان 126 هزار خانوار روستایی از نعمت گاز بهره‌مند و در زمان حاضر ضریب نفوذ گاز در روستاهای کردستان 75 درصد و در شهرهای استان 99 درصد است.

مدیر عامل شرکت گاز کردستان گفت: در راستای خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان، به‌زودی در شهرهای بویین بانه و صاحب سقز، نمایندگی شرکت گاز راه‌اندازی می‌شود.

کردستان در صنعت طیور جزو قطب‌های مهم کشور است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خالد جعفری اظهار داشت: در حال حاضر 718 واحد مرغ گوشتی با ظرفیت 14 میلیون و 252 هزار، در هر دوره 900 قطعه یعنی حدود 57 میلیون قطعه در سال با توان تولیدی 95 هزارتن گوشت مرغ در استان وجود دارد.

وی افزود: 12 واحد مرغ‌مادر گوشتی با ظرفیت 300 هزار قطعه و 13 واحدمرغ تخم‌گذار به ظرفیت 555 هزار قطعه در استان دارای پروانه‌بهره‌برداری هستند و 88 درصد دانه‌خوری و 90 درصد آبخوری واحدهای مرغداری استان اتوماتیک می‌باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: در 6 سال گذشته ظرفیت مرغداری‌های گوشتی استان سه برابر افزایش یافته و از نظر ظرفیت تولید گوشت مرغ کردستان جزو قطب‌های مهم کشور است و در سال 94 با 3/8 درصد تولید در منطقه غرب و شمال‌غرب کشور رتبه اول و در سطح کشور رتبه دهم را کسب نمود.

وی گفت: کارخانه جوجه‌کشی با ظرفیت 2 میلیون عدد تخم‌مرغ نطفه‌دار و توان تولید 20 میلیون قطعه جوجه یک روزه در سال نشان از ظرفیت بالا و نوسازبودن تجهیزات این صنعت در استان باعث شده که کردستان جزو استان‌های برتر کشور باشد.

جعفری افزود: در استان کردستان 7 کشتارگاه صنعتی مرغ به ظرفیت 18 هزار قطعه درساعت، 9 کارخانه اختصاصی خوراک طیور به ظرفیت سالانه 240 هزار تن،یک واحد تولید مکمل خوراک طیور به ظرفیت 15000تن درسال، 4 واحد ذرت خشک‌کنی به ظرفیت 62 هزار تن و 3 واحد فراوری کود مرغی به ظرفیت 50 هزار تن در سال وجود دارد.

وی اظهار کرد: میزان اشتغال‌مستقیم در بخش طیور استان 3 هزار و 425 نفر است و اگر برای هر شغل‌مستقیم 3 نفر غیرمستقیم در نظر گرفته شود در مجموع 10هزار و 400 نفر به طور غیرمستقیم در این بخش فعالیت کرده و 13 هزار و 825 نفر نیز به این بخش وابسته‌اند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در این حوزه 8 هزار و پانصد میلیارد ریال معادل 850 میلیارد تومان برآورد شده است.

وی با بیان اینکه مصرف سرانه گوشت مرغ در استان 26 کیلوگرم است، گفت: با وجود جمعیت یک میلیون و 500 هزار نفری استان کردستان و مصرف سرانه گوشت مرغ در مجموع 39 هزار تن تولید گوشت مرغ در استان داریم که با توجه به تولید 71 هزار تن در سال 94، 32 تن تولید مازاد داریم که به استان‌های دیگر کشور صادر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: پیش‌بینی شده است که تولید گوشت مرغ در سال 95، به 75 هزار تن برسد.

توسعه راه‌های کردستان در اولویت قرار دارد

شهرام ملکی در نشست با انجمن پیمانکاران استان کردستان اظهار داشت: توسعه راه‌های کردستان در اولویت و تمام تلاش بر این است که از همه ظرفیت‌ها برای محقق‌شدن این مهم استفاده کنیم و در این راستا اولویت ما استفاده از پیمانکاران بومی استان است.

وی افزود: هم‌اندیشی، تعامل متقابل و بررسی مشکلات پیش‌روی توسعه و ارائه راهکارهایی به منظور رفع موانع از جمله اهداف تشکیل جلسات بود.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان خاطرنشان کرد: تاکنون سه جلسه اختصاصی با وزیر محترم راه و شهرسازی برای مشکلات راههای کردستان برگزار شده و هدف ما ارتقای شاخص راه در استان است که بصورت جدی آن را دنبال می‌کنیم.

وی گفت: استان کردستان در بحث برخورداری از راه مناسب جزو استان‌های آخر است و برای توسعه راه‌های کردستان از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.

در ادامه این نشست پیمانکاران نیز به بیان مشکلات حوزه کاری خود از جمله معارض موجود در راه‌ها، عدم اختصاص اعتبار لازم، مشکلات حقوقی قراردادها، عدم ثبت مطالبات در سامانه، مشکلات مربوط به بیمه، امورمالیاتی و ارزش‌افزوده اشاره کردند و خواستار مساعدت اداره کل راه وشهرسازی برای رفع این مشکلات شدند.

شهدا با پیروی از ولایت‌ فقیه در برابر توطئه‌های استکبار جهانی ایستادگی کردند

احمد امینی در مراسم یادواره شهدا که با عنوان "آبروی محله" در مریوان برگزار شد، اظهار داشت: شهدا با پیروی از ولایت‌ فقیه در برابر توطئه‌های استکبار جهانی ایستادگی کردند و جان خود را در راه دفاع از ارزش‌های والای نظام اسلامی در طبق اخلاص گذاشتند تا جامعه را از گمراهی نجات دهند.

وی افزود: راه شهداء تا ابد در تاریخ ماندگار خواهد بود و شهیدان با اهداء خون خود امنیت‌کنونی را برای ما و نسل‌های آینده به ارمغان آوردند.

فرمانده حوزه مقاومت بسیج شهید مینایی مریوان خاطرنشان کرد: شهدا تنها آبروی یک محله نیستند بلکه افتخاری برای تمام آحاد جامعه و نسل جوان ما باید با عمل‌گرایی و توجه به منویات مقام معظم رهبری راه پر افتخار شهدا را ادامه دهند.

وی گفت: یاد و خاطره شهداء دلهای ما را زنده نگه می‌دارد و توفیقی بسیار ارزشمند است که در خدمت شهدا باشیم و بتوانیم قدم کوچکی در راه زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره پر افتخار این عزیزان داشته باشیم.

امینی افزود: این یادواره با همت حوزه اجتماعی سپاه پاسداران شهرستان مریوان و با حضور مسئولان و قشرهای مختلف مردم در راستای گرامیداشت یاد و خاطره شهید عبدالله صفایی و سرور صفایی برگزار گردید.

وی اظهار کرد: شهید عبدالله‌ صفایی و سرور صفایی اهل روستای "انجمنه" شهرستان مریوان بودند.

در پایان این مراسم دختر شهید عبدالله صفایی به بیان خاطرات خود از پدر و برادرش پرداخت و سپس با اهداء لوح‌تقدیر قدردانی به‌عمل آمد.