طنین دف نوای رحمت در کردستان

صبح امروز و با حضور دف نوازانی از سراسر کشور، ششمین جشنواره سراسری دف نوای رحمت به همت حوزه هنری استان کردستان در شهر سنندج آغاز شد و قرار است که طی سه روز در دو بخش دف نوازی و گروه نوازی جشنواره ادامه داشته باشد.

سابقه اولین دوره برگزاری جشنواره دف نوای رحمت در کردستان به حدود یک دهه قبل باز می گردد که بعد از چند سالی وقفه طی سه سال اخیر و به همت حوزه هنری استان کردستان، بار دیگر این جشنواره به عنوان یک برنامه ثابت فرهنگی به صورت سالانه به میزبانی سنندج برگزار می شود.

کردستان از گذشته های دور تاکنون به عنوان یکی از استانها و مناطق برتر کشور در حوزه دف به شمار می رفته و به همین دلیل امروز نیز این ساز عرفانی در میان مردم این دیار از ارزش و جایگاه ویژه ای برخوردار است و هر سال شمار زیادی از جوانان و نوجوانان با حضور در کلاس های آموزشی نوزاندگی دف را یاد می گیرند.

دف که تا دیروز بیشتر در تکایا و خانقاهای سنندج جایگاه داشت امروز از این مرزها عبور کرده و شهره ای جهانی پیدا کرده و به همین دلیل امروز شهرت و آوازه شمار زیادی از هنرمندان کردستان به دلیل چیره دستی در نوازندگی ساز دف است.

رئیس حوزه هنری استان کردستان با اشاره به جزئیات برگزاری جشنواره ششم دف نوای رحمت به میزبانی شهر سنندج، عنوان کرد: خوشبختانه بعد از اعلام فراخوان گروه ها و افراد زیادی از سراسر کشور برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی کردند که در نهایت و بعد از ارزیابی های صورت گرفته افراد برتر راهی بخش مسابقه این دوره از جشنواره دف نوای رحمت شدند.

امین مرادی بیان کرد: رده  سنی ۱۳ تا ۱۹ سال با حضور ۳۴ هنرمند راه یافته به بخش نهایی در دو بخش آقایان و خانم ها برگزار می شود و در پایان نفرات برتر این بخش تقدیر و تجلیل می شود.

دبیر ششمین جشنواره دف نوازی دف نوای رحمت افزود: همچنین در بخش گروه نوازی نیز گروه های برتر از استانهای مختلف کشور حضور دارند و البته در بخش تک نوازی بزرگسال نیز در مجموع ۱۲ هنرمند از استانهای مختلف کشور با هم رقابت می کنند.

وی با اشاره به برگزاری برنامه های جنبی در کنار برگزاری بخش اصلی و مسابقه دف نوای رحمت در استان کردستان، یادآور شد: بر اساس هماهنگی های صورت گرفته از ساعت ۱۷ روز پنجشنبه بزرگترین تجمع هنرمندان دف نواز در کردستان با حضور ۱۰۰۰ دف نواز و نوازندگی همزمان به رهبری استاد سید علاء یاسینی در محل عمارت خسروآباد سنندج برگزار می گردد.

رئیس حوزه هنری استان کردستان افزود: هماهنگی های اولیه برای اجرایی کردن این برنامه صورت گرفته است و علاوه بر دعوت از هنرمندان دف نواز کردستانی، تمامی شرکت کنندگان در این دوره از جشنواره از استانهای مختلف کشور در این برنامه حضور دارند.

وی به اسامی استانهای شرکت کننده در جشنواره ششم دف نوای رحمت اشاره کرد و گفت: ششمین جشنواره دف نوای رحمت با حضور هنرمندانی از استان های آذربایجان غربی، خراسان رضوی، فارس، لرستان، زنجان، اصفهان، کرمانشاه، فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، تهران، گلستان، یزد، مرکزی، خوزستان، چهارمحال وبختیاری، گلستان، البرز، گیلان و کردستان برگزار می شود.

استاد بیژن کامکار یکی از هنرمندان برجسته کردستانی و رئیس هیات داوران این دوره از جشنواره دف نوای رحمت نیز به اهمیت برگزاری این رویداد فرهنگی در سنندج اشاره کرد و گفت: سنندج خواستگاه اصلی دف نوازی در کشور و حتی جهان است.

وی با اشاره به جایگاه این ساز عرفانی در بین مردم، گفت: من بسیار خوشحالم که امروز به بهانه برگزاری جشنواره ای این چنین شمار زیادی از افراد هنرمند و علاقمندان به این ساز در کردستان و سنندج دور هم جمع می شوند و باید از متولیان این جشنواره هم تقدیر کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان نیز در مراسم افتتاحیه این جشنواره بیان کرد: کردستان به معنی واقعی کلمه ظرفیت های بسیار خوبی در اختیار دارد که حوزه فرهنگ یکی از ظرفیت های این استان است و باید از آنها به بهترین شکل ممکن بهره برداری شود.

بهرام نصراللهی زاده افزود: به راستی باید از رئیس حوزه هنری کردستان که یکی از مدیران فرهنگی و دلسوز استان است تقدیر کرد که در برگزاری برنامه های فرهنگی در این سطح همواره موفق است و انتظار می رود که این برنامه ها زمینه برای خروج فرهنگ از مسائل زینتی و دکور در استان کردستان را فراهم کند.

جشنواره ششم دف نوای رحمت در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در پردیس سینمایی بهمن سنندج طی روزهای چهارشنبه تا جمعه ادامه دارد و حضور برای علاقمندان آزاد است.