کشاورزان برای دریافت تسهیلات کشاورزی کشت پاییزی اقدام کنند

دارا مرادی عصر ‌امروز در نخستین جلسه ستاد زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در سال زراعی 96-95 اظهار داشت: در حال حاضر موجودی سرمایه در گردش بانک کشاورزی استان 125 میلیارد تومان است.

وی گفت: کشاورزان می‌توانند برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش ویژه کشت پاییزی به شعبات بانک کشاورزی در شهرستان‌ها اقدام کنند.

معاون اعتباری بانک کشاورزی کردستان تصریح کرد: حدود 70 درصد بیمه در زمینه باغات به باغداران پرداخت نشده است.

وی گران شدن تعرفه بیمه‌ای برای محصولات باغی و زراعی را نشانه زنگ خطر دانست و گفت: در برخی موارد 80 تا صددرصد تعرفه‌های بیمه محصولات کشاورزی و باغی افزایش یافته است.

افزایش 51 درصدی بارش‌ها در سال زراعی جاری

کارشناس هواشناسی کردستان در ادامه این جلسه از افزایش 51 درصدی میزان بارش‌ها در سال زراعی 95-94 نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: این میزان بارش‌ها در مقایسه با مدت مشابه دوره بلند 29 درصد رشد داشته است.

علی‌پناهی اظهار داشت: میزان بارندگی و نزولات جوی در سال زراعی 95-94 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در شهر سنندج 73 درصد، قروه 52 درصد، مریوان 53 درصد، بانه 22 درصد، کامیاران 98 درصد، سروآباد 79 درصد و دهگلان 127 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه تا اواخر مهر ماه جاری پدیده خاصی از بارندگی در استان شاهد نخواهیم بود، خاطر نشان کرد: بر‌اساس پیش‌بینی‌های کوتاه مدت 15 روز آینده فعلا بارش بر استان پیش‌بینی نشده است.

کارشناس هواشناسی‌ کردستان در مورد پیش‌بینی‌های فصلی هواشناسی که توسط مرکز علمی اقلیم شناسی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: از مهر، آبان و آذر ماه امسال میزان بارش برای منطقه ما وضعیت نرمال یا تمایل به کاهش پیش‌بینی می‌شوند.

وی به کاهش دما و سرمای زودرس استان اشاره کرد و گفت: در اوایل مهرماه جاری از نظر دمایی اگر چه سرما زودتر شروع شده بود در برخی ایستگاه‌های هواشناسی دمای هوا در روزهای 4 و 5 مهرماه حتی به منفی سه درجه گزارش شده بود.