دولت یازدهم ۴۰ هزار میلیارد تومان بدهکار است

منصور مرادی عصر امروز در نشست با مدیران عامل بانک‌های استان کردستان و نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اکنون دولت یازدهم 40 هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف بدهکار است.

وی گفت: میزان بدهکاری دولت به پیمانکاران 20 هزار میلیارد تومان است و 7 هزار میلیارد تومان دیگر بدهی دولت مربط به بخش کشاورزی است و بقیه بدهی‌ها در سایر بخش‌هاست.

رئیس مجمع نمایندگان مردم کردستان در مجلس تصریح کرد: متاسفانه امسال در کشور با مشکل فیش‌های نجومی کارکنان بانکی مواجه بودیم که همین امر دغدغه مردم و نمایندگان را بالا برد و در خصوص حقوق و مزایای کارکنان بانک‌های کشور مشکلاتی به وجود آمده است.

وی گفت: خوشبختانه در این دوره از مجلس، 5 نفر از نمایندگان این دوره خودشان بانکی هستند.

کردستان در زیرساخت‌ها مشکل دارد

مرادی افزود: با توجه به اینکه یکی از مشکلاتی که ما در کردستان داریم در بحث زیرساخت‌های منطقه است این مسائل زیرساخت‌ها موجب مشکلاتی در زمینه مسایل بانکی، تخصیص منابع اداری و وصول مطالبات شده است.

وی با اشاره به مشکل رکود اقتصادی حاکم برجامعه اظهار کرد: همین رکود اقتصادی موجب شده که افراد وام‌گیرنده نتوانند وام خود را پرداخت کنند.

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس گفت: 45 درصد مطالبات ما مربوط به افرادی است که نمی‌توانند وام خود را پرداخت کنند.

تسهیلات و مصارف بانکی در سرفصل‌های مشخص هزینه نمی‌شود

وی گفت: متاسفانه تسهیلات بانکی و مصارف بانکی در سرفصل‌های مربوطه توسط وام گیرنده‌ها مصرف نمی‌شود و با این رکود اقتصادی که در جامعه شاهد آن هستیم تسهیلات پرداختی بانک‌ها هم وصول نمی‌شود و این امر بر توسعه کشور و وصول مطالبات تاثیر مهمی دارد.

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس با تاکید بر اینکه کارشناسان بانکی باید به صورت‌های مالی بانک‌ها توجه داشته باشند، خاطر نشان کرد: در سودآوری شرکت‌هایی که بانک‌ها تسهیلات پرداخت می‌کنند صورت‌های مالی بسیار مهم است.

بانک‌ها در تسهیلات ازدواج جوانان کم‌کاری می‌کنند

وی به تسهیلات ازدواج جوانان و کم‌کاری بانک‌ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: این تسهیلات برای پرداخت به جوانان بسیاری از بانک‌ها در اعطای آنها سرباز می‌زنند و ضامن‌هایی که بانک‌ها از وام گیرنده‌ها می‌خواهند آنها را با مشکل مواجه کرده است.

مرادی تاکید کرد: با توجه به شرایطی که جوانان ما در زمینه ازدواج و اشتغال دارند باید به آنها کمک کنیم.

وی اظهار کرد: استان کردستان در زمینه گردشگری و توریستی دارای استعدادهای فراوانی است که می‌تواند در جذب و بازپرداخت تسهیلات کمک کند و به ازای هر 5 توریست خارجی می‌توانیم یک شغل را در استان کردستان ایجاد کنیم.

محصولات کشاورزی و معادن کردستان خام‌فروشی می‌شود

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس با اشاره به ظرفیت‌های استان کردستان در بخش کشاورزی و معادن، گفت: عمده مشکلات ما در بخش کشاورزی و معادن کردستان این است که محصولات خام‌فروشی می‌شود نه فرآوری و باید کاری کنیم که برای این محصولات با پرداخت تسهیلات به صنعتگران و کشاورزان جلوی خام فروشی آنها را بگیریم.

وی گفت: 80 درصد تسهیلات پرداختی بانک‌های کشور در بخش صنعت است اما متاسفانه با مسایل رکود مواجه هستیم که این تسهیلات از طرف وام گیرنده‌ها بازپرداخت نمی‌شود.

با گذشت بیش از 7 ماه از سال هنوز بودجه استان‌های کشور جذب نشده است

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس به مشکل جذب بودجه کشور اشاره داشت و تصریح کرد: با گذشت بیش از 7 ماه هنوز بودجه استان‌های کشور جذب نشده است و هدف دولت این است که وابستگی به نفت را کاهش دهد و در سایر بخش‌ها درآمدزایی کند.

وی تاکید کرد: بانک‌های عامل استان کردستان تلاش کنند در زمینه اعطای تسهیلات به ازدواج جوانان موانع را بردارند.

انتهای پیام/