مشکلات روستای پالنگان با برنامه‌های روتین رفع نمی‌شود

مسعود روحانی بعد از ظهر امروز در کارگروه گردشگری کردستان که با محوریت رفع مشکلات روستای گردشگری پالنگان در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: بحثی که از سوی مدیر شیلات و آبزیان استان کردستان در زمینه تجاوز برخی افراد به حریم کانال رودخانه پالنگان مطرح شده است را با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه انتظار داریم اطلاعاتی در مورد متجاوزین به این کانال در اختیار فرمانداری کامیاران قرار گیرد، خاطرنشان کرد: آمادگی هر گونه همکاری را برای جلوگیری از تجاوز افراد سودجو به این کانال هستیم.

فرماندار کامیاران با اشاره به اینکه موضوع گردشگری در پالنگان با توجه به شناختی که مردم از زیبایی‌های این روستا پیدا کرده‌اند قابل کنترل نیست، اضافه کرد: حتی اگر دور پالنگان هم دیوار هم بکشیم، گردشگران بازهم به این روستا می‌آیند.

روحانی ورود فاضلاب به حریم رودخانه را مهم‌ترین مشکل در این منطقه دانست و تصریح کرد: باید تمهیدات لازم برای ساماندهی فاضلاب روستای پالنگان اندیشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: جلسات زیادی در بحث ساماندهی و رفع مشکلات روستای پالنگان برگزار می‌شود ولی در حد مصوبات اجرانشده باقی می‌ماند.

فرماندار کامیاران وجود راهنمای گردشگری به منظور راهنمایی گردشگران در روستای پالنگان را ضروری دانست و افزود: اینکه انتظار داشته باشیم همه کارها را دهیاران انجام بدهند انتظار درستی نیست.

روحانی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه روستاهای هدف گردشگری و رفع مشکلات آنها ضروری است که باید بیشتر به این مهم توجه شود.

وی با اشاره به برنامه ممنوع کردن ورود خودرو به شیلات پالنگان گفت: اگر قرار است این برنامه اجرا شود باید ورود تمام ماشین‌ها حتی ماشین خود مزرعه‌داران ممنوع شود.

فرماندار کامیاران افزود: نمی‌شود اجازه ورود ماشین گردشگران به مجتمع داده نشود و خود مزرعه‌داران اجازه بردن ماشین را داشته باشند، چرا که این موضوع موجب بروز مشکلات خواهد شد.

روحانی ایجاد زیرساخت‌ها به ویژه راه دسترسی را از مشکلات اصلی در روستای پالنگان عنوان کرد و اظهار داشت: برای آسفالت حدود 800 متر راه ورودی پالنگان اعتباری بالغ بر یک‌میلیارد و 300 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: بر اساس مصوبات صورت گرفته یک‌میلیارد تومان از این اعتبار قرار است از طریق استان تامین و ما نیز از محل اعتبارات شهرستانی 600 میلیون تومان را تامین خواهیم کرد.

فرماندار کامیاران با بیان اینکه مسؤولان و متولیان امر باید پالنگان را در وضعیت و شرایط بحران تصور کنند، گفت: همانگونه که در زمان بحران برای رفع مشکلات عزم همگانی شکل می‌گیرد برای نجات امروز پالنگان نیز باید همین دیدگان بر مسؤولان ما حاکم باشد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: مشکلات روستای پالنگان با برنامه‌های روتین و عادی رفع نمی‌شود و باید با ایجاد عزم ملی و پای کار آمدن تمام توان و تجهیزات همه را پای کار آورد.