۱۵ درصد تخفیف گمرگی وارادات در مرزباشماق هنوز تحقق پیدا نکرده است

منصور مرادی در دیدار با علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی به مشکلات مرز باشماق مریوان اشاره کرد وگفت: باتوجه به اینکه بخش زیادی از صادرات، واردات و خدمات به کشور عراق از طریق مرز باشماق انجام می شود، زیرساخت‌های لازم در این مرز هنوز به صورت کامل فراهم نشده بنابراین نیازمند توجه ویژه است.

وی عنوان کرد: به دلیل وجود برخی از مشکلات در این مرز میزان صادرات کالا و خدمات در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی اظهارداشت: مرز باشماق به عنوان یکی از مرزهای بین المللی و معتبر کشور با ایجاد زیرساخت های لازم و رفع مشکلات آن می تواند باعث ایجاد درآمد پایدار برای منطقه و ایجاد اشتغال شود.

رییس مجمع نمایندگان کردستان افزود: مرز باشماق به دلیل فاصله بسیار کم با شهر مریوان هزینه حمل کالاها و محصولات به آن بسیار پایین است که همین امر باعث افزایش درآمد و ارزآوری شده است.

مرادی به مصوبه معاون اول رئیس جمهوری اشاره کرد و گفت: اسحاق جهانگیری در سفرش به شهرستان مریوان از ۱۵ درصد تخفیف گمرگی وارادات در این مرز خبر داد که تاکنون این امر تحقق نیافته است.

وی بیان کرد: پیگیری اجرای مصوبه معاون اول رئیس جمهوری از طریق وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری و در حال بررسی است.

وی اضافه کرد: عدم وجود صنایع تبدیلی و نبود سردخانه در شهرستانهای مریوان و سروآباد باعث خام فروشی محصولات باغی و زراعی و افزایش سود دلالان شده، بنابراین ایجاد صنایع تبدیلی در استان کردستان یک ضرورت است.

گفتنی است، در این دیدار مهمترین مشکلات و موانع موجود بر سر راه اشتغال جوانان استان کردستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.