سالک روستایی یک بیماری بومی در مناطق گرمسیری کرمانشاه است

مهندس رکن الدین مهدی زاد در گفت و گوی اختصاصی با پاک پرس، درباره بیماری سالک به عنوان یکی از بیماری های بومی در مناطق گرمسیری کرمانشاه اظهار داشت: از آنجا که درمان و بهبود این بیماری معمولا کمتر از یک سال به طول می انجامد بیماری مذکور به نام سالک شناخته شده است.

 

کارشناس مسئول بیماری های مشترک بین انسان و حیوان مرکز بهداشت و درمان استان کرمانشاه بیان کرد: بیماری سالک از طریق گزش پشه خاکی آلوده به انسان منتقل می شود و احتمال انتقال بیماری در شهرستانهای گرمسیری استان نظیر گیلانغرب، قصر شیرین و سرپل ذهاب که محل زاد و ولد پشه خاکی بوده بیشتر است.

 

مهندس مهدی زاد با اشاره به اینکه بیماری سالک به دو نوع شهری و روستایی تقسیم می شود گفت: مخزن بیماری سالک روستایی موش صحرایی است بدین ترتیب که پشه از طریق گزش موش صحرایی ناقل بیماری می باشد.

 

وی خواستار انجام اقدامات مقتضی توسط جهاد کشاورزی جهت مبارزه با مخزن سالک روستایی شد و افزود: این بیماری به صورت زخم بر روی پوست دست و صورت که در معرض گزش پشه است ایجاد می شود که البته کشنده نیست اما به دلیل باقی ماندن آثار زخم بر روی پوست ناراحتی های روحی و روانی را به دنبال دارد.

 

مهندس مهدی زاد پوشیدن لباس آستین بلند و یقه بسته، استفاده از پشه بند، نصب توری فلزی، استفاده از پمادهای ضد حشره را در کنار مواردی نظیر جمع آوری خاک و مصالح ساختمانی از محیط زندگی، بهسازی مناطق روستایی، پرهیز از انباشت زباله، جمع آوری زباله در سطل های درب دار و سمپاشی مناطق کانون بیماری را جهت پیشگیری از ابتلا به سالک الزامی دانست.