بحران بیکاری در اسلام آبادغرب نیازمند اقدامات ویژه

به نقل از مرصاد سفر آتی رئیس جمهور به استان کرمانشاه فرصتی است که بایستی از آن حداکثر استفاده را برد و با استفاده از آن مطالبات جدی مردم را مطرح کرد.

 

بر این اساس هر یک از شهرستان های استان کرمانشاه طی چند سال گذشته مطالبات جدی داشته اند که تاکنون محقق نشده است. شناسایی هر یکی از این نیازها می تواند در روند مطالبه گری از رئیس جمهور مورد استفاده قرار بگیرد.

 

در ادامه نیازها و مطالبات شهرستان های اسلام آباد غرب و دالاهو بررسی شده است.

 

مطالبات شهرستان اسلام آبادغرب

 

به گزارش اسلام آبادخبر، مردم شهید پرور شهرستان اسلام آبادغرب مشکلات عدیده ای دارند که مسئولین شهرستان با بیان اولویت ها، مطالبات شهرستان اسلام آبادغرب از سفر ریاست جمهوری به استان کرمانشاه را مطرح کردند.

 

امام جمعه شهرستان اسلام آبادغرب در گفتگو با خبرنگار اسلام آبادخبر اظهار داشت:  یکی از انتظارات به حق رسیدگی به معیشت مردم است و با توجه به آمار بالای بیکاری شهرستان اسلام آبادغرب و استان کرمانشاه در کشور، ایجاد زمینه های اشتغال یکی دیگر از انتظارات مردم است.

 

حجت الاسلام سیدامیر محمدی پور با بیان اینکه منظور از ایجاد اشتغال این نیست که همه استخدام دولت شوند، خاطرنشان کرد : ایجاد شرایط اشتغال از طریق تحقق اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد. یعنی هم جوانان حرفه ای یاد بگیرند و دولت هم وام و تسهیلاتی برای ایجاد اشتغال در اختیار آنان قرار دهد.

 

وی افزود: این امر باعث می شود مشکل فقر گام به گام از بین برود و شدنی هم هست.

 

 

امام جمعه شهرستان گفت: استاندار در کنار حمایت از طرح های تولیدی و عمرانی، توجهی ویژه به فرمایشات مقام معظم رهبری به خصوص در بحث اقتصادمقاومتی و تحقق شعار سال یعنی همدلی و همزبانی دولت و ملت داشته باشد.

 

وی افزود: علاوه بر مردم دولت هم موظف است با مردم همدل و همزبان باشد. مردم وقتی شعار مرگ بر آمریکا می دهند یعنی حاضر نیستند با دشمنان خود توافق کنند و از اهداف شهدا کوتاه بیایند.

 

باید نقش اسلام آبادغرب در اقتصاد و بازرگانی منطقه غرب استان و کشور مشخص شود

 

در این رابطه فرماندار شهرستان اسلام آبادغرب نیز در گفتگو با خبرنگار اسلام آبادخبر اظهار داشت: اگر بعنوان یک شهروند و فرماندار شهرستان اسلام آبادغرب بخواهم مطالبات را اعلام کنم این است که باید نقش اسلام آبادغرب در اقتصاد و بازرگانی منطقه غرب استان و غرب کشور مشخص شود.

 

وی افزود: اسلام آبادغرب در کریدور مرکز- غرب - جنوب کشور نقش اساسی دارد و با توجه به اینکه مسیر مرز مهران و مرز قصرشیرین از هر دوجانب از اسلام آبادغرب می گذرد می تواند پتانسیل این را داشته باشد که در بحث تجاری سهم مهمی داشته باشد که اکنون از آن سهم برخوردار نیستیم.

 

افشین کریمی گفت: امیدواریم با اعلام برنامه های مدیرعامل جدید منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب توجه ویژه و جدی تری به این منطقه ویژه اقتصادی بشود و مسئولین استان هم با صدور مجوزهای لازم و تسهیل در مسائل قانونی می توانند کمک کنند تا شاهد رونق گرفتن بحث اقتصادی در شهرستان باشیم.

 

 

وی با اشاره به راه آهن غرب، گفت: امیدواریم که این پروژه که مدت هاست به علت مشکلات اعتباری رشد خیلی کندی دارد، عملی بشود زیرا با ارتباط ریلی با سایر نقاط کشور کمک جدی به اقتصاد شهرستان اسلام آبادغرب خواهد کرد.

 

کریمی با بیان اینکه اسلام آبادغرب با 100 هزار نفر جمعیت شهری باید با دید متفاوتی دیده شود، گفت: در بحث مسائل فرهنگی و مسائل عمران شهری می توان گفت که  اسلام آبادغرب از لحاظ جمعیت و قدمت دومین شهر استان کرمانشاه است و نباید شهرستان های دیگر که جمعیت کمتر، سبقه شهری کمتر و شرایط اقلیمی متفاوتی دارند، آنها را با اسلام آبادغرب مقایسه کنیم.

 

وی افزود: با توجه به اینکه آسیب های زندگی شهری در اینجا هم دیده می شود، نیاز هست که توجه ویژه تری چه در بحث عمران شهری و در مسائل فرهنگی، اجتماعی در آن صورت بگیرد.

 

اسلام آبادغرب قطب سلامت در غرب استان کرمانشاه

 

فرماندار اسلام آبادغرب  با بیان اینکه امروز اسلام آبادغرب قطب سلامت در غرب استان کرمانشاه است، بیان داشت: اما باید توجه داشته باشید که آیا ظرفیت بیمارستانی ما پاسخگو خواهد بود یا خیر.

 

وی افزود: خوشبختانه بیمارستان 130 تختخوابی در حال طی کردن مراحل پایانی است اما نیاز به تخصیص اعتبار داریم که تا پایان سال 94 به اتمام برسد و وارد مدار کار بشود و این نیازمند است که استاندار محترم به راه و شهرسازی تاکید بکنند که تخصیص هایش کامل باشد تادر بحث سلامت به نتیجه برسیم.

 

کریمی خاطر نشان کرد: با توجه به جمعیت بالا و پتانسیل های خوب فرهیختگان، نخبگان، دانشگاهیان و حوزویان خوب در شهرستان نیاز به ارتقاء تشکیلاتی داریم زیرا شهرستان اسلام آبادغرب از لحاظ ظرفیت در بحث مسائل امنیتی و اجتماعی که در آن موجود است می تواند جایگاه دستگاههای مختلف آن ارتقاء پیدا کند.

 

وی تاکید کرد: از لحاظ اداری و جذب نیروی انسانی و تجهیز ماشین آلات نقلیه، باید توجه ویژه تری به اسلام آبادغرب بشود.

 

پیگیری کلنگ زنی پتروشیمی/ حمایت از سرمایه گذاران

 

وی افزود: با تلاش هایی که نماینده مردم در مجلس و دولت انجام دادند مراحل اولیه احداث پتروشیمی طی شده و منتظریم وزیر نفت، استاندار، مجموعه دولت، کلنگ زنی پتروشیمی اسلام آبادغرب را همانند مجموعه آناهیتا انجام بدهند.

 

کریمی گفت: برای رشد رونق اقتصادی و صنعتی در این منطقه نیازمندیم که از صندوق ذخیره ارزی توجه ویژه تری به شهرستان اسلام آبادغرب بشود. سرمایه گذار در این مناطق از سوبسید هایی برخوردار باشد چون سرمایه گذاران حاضر نیستند به این منطقه بیایند و در جاهای دیگر سرمایه گذاری می کنند.

 

وی افزود: ما باید زمینه ها را برای سرمایه گذاران فراهم کنیم تا صنایع موجود در شهرستان تقویت شوند چون در بحث تحریم خیلی آسیب دیده اند.

 

فرماندار شهرستان اسلام آبادغرب خاطر نشان کرد: با شناختی که از آقای رازانی هست و با تدبیری که خواهند داشت کمک بکنند تا شهرستان اسلام آبادغرب رونق شایسته و بایسته این مردم را بگیرد.

 

کریمی تصریح کرد: رسانه ها با یک نگاه دلسوزانه باید مسائل شهرستان را به مسائل استان و کشور تبدیل کنند و مشکلات شهرستان را برای مسئولین و تصمیم سازان بولد بکنند که ما بتوانیم با این مسئله سازی، راهکار و پیشنهاد بدهیم تا مشکلات مردم رفع شود.

 

 

اداره کار:  13964 بیکار ثبت نام شده داریم

 

بهمن صفری مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان اسلام آبادغرب در این رابطه به خبرنگار اسلام آباد خبر گفت: بر اساس سرشمای سال 90 و آمار رسمی مرکز آمار ایران 13964 بیکار ثبت نام شده داریم که از این تعداد به تفکیک 10866 نفر مرد و 3098 نفر خانم هستند.

 

وی افزود: از تعداد فوق 1687 نفر تحصیلات ابتدایی و 3053 نفر راهنمایی، 5305 نفر متوسطه و 122 نفر پیش دانشگاهی و 2324 نفر هم دارای مدارک عالی دانشگاهی هستند.

 

وی با بیان اینکه جمعیت فعال (آماده به کار) شهرستان 5303 نفر در کلیه حوزه های دولتی و غیر دولتی هستند، گفت: جمعیت شاغل شهرستان 36357 نفر هستند که در ادارات دولتی و واحد های کارگری کار می کنند.

 

 

 

صفری با بیان اینکه ممکن است برخی افراد بیکار در کاریابی ها ثبت نام نکنند، خاطرنشان کرد: تا پایان سال94 بیش از 9170 نفر جویای کار در مراکز کاریابی غیردولتی شهرستان ثبت نام کرده اند.

 

وی گفت: دولت شرایط تشویقی مانند ماده 80 را در برنامه ششم تمدید کرده که بخش عمده حق بیمه کارگر را از کارفرما اخذ نمی شود و علاوه بر آن تمام همت دولت بر روی فعال سازی واحدهای نیمه فعال و راکد گذاشته شده است.

 

رییس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی اسلام آبادغرب با اشاره  به مزیت های فعال سازی واحدهای نیمه فعال و راکد، بیان کرد: اولا" این واحدهایی که قبلا" تأسیس شده و مدتی فعالیت داشته اند نیازی به اخذ مجوز مجدد و طی کردن بروکراسی اداری مدت دار را ندارند و ثانیا" ممکن است یک واحدی همه امکانات را داشته باشد و فقط مبلغ اندکی نقدینگی لازم داشته باشد.

 

وی افزود: طبق دستورالعمل سیاست های اقتصاد مقاومتی، کارگروه های لازم تشکیل شده و کارگروه رفع موانع تولید متشکل از کمیته ای شامل نماینده استانداری، صنعت،معدن و تجارت، شهرک های صنعتی و دستگاه های اجرایی، تشکیل شده است که با هدف حفظ اشتغال و کمک به تولید با استفاده از منابع بانک های در حال فعالیت هستند.

 

وی افزود: صندوق کار آفرینی امید در حال حاضر با رویکرد جدیدی تسهیلات کم بهره اشتغالزایی مناسبی را در سه حوزه خوداشتغالی، کارفرمایی و پشتیبانی پرداخت می کند.

 

نماینده: علت اصلی بیکاری در استان کرمانشاه ضعف مدیران است

 

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با خبرنگار اسلام آباد خبر اظهار داشت: علت اصلی بیکاری در استان کرمانشاه به ضعف مدیران دولتی برمی گردد و به عبارتی یک ظلم تاریخی در استان کرمانشاه صورت گرفته و این ظلم کماکان ادامه دارد.

 

 

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه در دفاع مقدس بعنوان مرکز پشتیبانی غرب کشور به وظیفه خود عمل می کرد، گفت: در آن ایام خیلی از استان های دیگر کشور با دلار 7 تومانی کارخانجات مختلف را به حوزه های خودشان می بردند و بعد از جنگ که دیگر بهانه ای وجود نداشت بلافاصله در قالب سیاست های اقتصادی جدید عملا" انتقال سرمایه، کارخانه و حتی عمران به مناطق جنگ زده با دلار ارزان قیمت محقق نشد و حتی دولت هیچ تعهدی برای جبران عقب ماندگی کرمانشاه نپذیرفت.

 

فلاحت پیشه گفت: به نظر بنده نخستین روزنه های امید  که در قالب محرومیت های بعد از جنگ شکل گرفت مربوطه به خدمات سفرهای چهارگانه به استان کرمانشاه بود. 3 سفر دولت قبل(احمدی نژاد)  و سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه مصوباتی را به همراه داشت که در زمینه رشد استان را فراهم کند.

 

وی افزود: زمینه اول ایجاد مناطق ویژه، تقویت شهرک های صنعتی و مهمتر تقویت زیر ساخت های حمل و نقل که 30 تا 40 درصد است اثر گذاری مستقیم در اشتغال جامعه ما دارد. متاسفانه در بخش مصوبات صنعتی کم کاری آشکار دولت ها به چشم می خورد.

 

نماینده مردم اسلام آبادغرب و دالاهو در مجلس گفت: مقام  معظم رهبری در جلسه هیئت دولت در استان کرمانشاه خطاب به دولت قبلی فرمودند "شما در مقابل جمعیت پر شور کرمانشاه چه کار کردید" و معظم له تأکید فرمودند که "مصوباتی را بگذارید که این مصوبات استان کرمانشاه را نجات بدهد" و حتی اعلام فرمودند "شعار نشود و بودجه بگذارید".

 

وی تصریح کرد: طبق قانون بودجه های سفر رهبری باید 100 درصد تحقق یابد. یک مورد اساسی که 300 میلیارد تومان بودجه راه آهن غرب کشور بود، در طول 4 سال گذشته از آن مقدار فقط  28میلیارد تومان (کمتر از یک دهم ) آن محقق شده است.

 

وی با اشاره به کم کاری مسئولین در زمینه مصوبات سفر رهبری افزود: همین طور که منافع ملی و حتی مصوبات سفر رهبری هم گم شد در سایر مصوبات و بودجه ها نیز چنین شرایطی اتفاق افتاد و دولت در قبال استان کرمانشاه به وظیفه خود عمل نکرد.

 

کمیته بحران برای استان کرمانشاه تشکل شود

 

وی افزود: موضوع دوم این است که باید برای استان کرمانشاه یک کمیته بحران تشکیل شود که برای نجات صنایع استان از اختیارت ویژه ای برخوردار باشد.

 

فلاحت پیشه خاطر نشان کرد: 4 سال پیش 33 واحد صنعتی در اسلام آبادغرب اغلب فعال بودند اما در جلسه ای که هفتم فرودین 95 قبل از آغاز رسمی نمایندگی مجلس دهم، مشاهده کردم که تقریبا همه آن واحد های صنعتی ورشکسته شده اند. در شرایطی که دولت از این اختیار برخوردار هست که با سرمایه در گردش و استمهال(مهلت دادن) و ... باید کاری کند که این صنایع روی پا بمانند.

 

 

وی افزود: وقتی کارخانجاتی هستند که سرمایه خود را برای ایجاد کارخانه هزینه کرده اند اما اکنون برای تولید به مشکل برخورده اند، بانک ها (ربا خواران رسمی کشور) بنگاه داری می کنند و به جای اینکه به تولید کمک کنند عملا" به رقیب و عامل ورشکستگی کارنجات تولیدی مبدل شده اند. اکنون بجای حرف زدن از گذشته باید اقدام و عمل کرد.

 

دولت متعهد به مصوبات دولت گذشته باشد

 

وی افزود: طبق قانون دولت جدید وارث دولت گذشته است، حتی اگر از لحاظ خط و ربط اختلاف نظر داشته باشند و اگر دولت دکتر روحانی در این سفر از زیر بار تعهدات سفر های دولت قبل شانه خالی کند این سفر نه تنها سودی به استان نمی رساند بلکه ظلم تاریخی دیگری به استان کرمانشاه خواهد بود.

 

فلاحت پیشه گفت: متاسفانه دولتمردان جدید  تحت عنوان اختلاف مدیریتی حاضر نیستند بخش های از تعهدات دولت قبل را بپذیرند و این نسبت به استانهایی مانند کرمانشاه ظلم است.

 

وی افزود: بعد از سفر دکتر احمدی نژاد، سفر پر برکت مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه صورت گرفت که در این سفر مصوبات سفرهای دولت گذشته مورد تایید قرار گرفت و قرار بر این شد که مصوبات اجرا شود. دولت آقای روحانی موظف است که در این سفر خودش را ملزم بداند که  مصوبات سفرهای چهارگانه گذشته را اجرا کند.

 

مطالبات شهرستان دالاهو

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از کرندکرد، مسکن مهر با همه خوبی ها و کاستی هایی که داشت در دولت گذشته کلید خورد. این پروژه راهگشا در دولت یازدهم با برخی از بی توجهی ها روبرو شد که باعث شد تا بسیاری از متقاضیان به حقوق خود نرسند.

 

تهیه مسکن همواره به عنوان یکی از نیازهای اساسی در جامعه مطرح بوده و مسکن مهر امیدی برای همه کسانی بود که خانه نداشتند؛ به ویژه اقشار متوسط و ضعیف جامعه طوری که با اقدامات انجام شده، بسیاری از اقشار کم درآمد جامعه خانه دار شدند که این اقدامی ارزشمند است.

 

ولی ساز بی‌مهری مسئولین دولت یازدهم با مسکن مهر بسیاری را درگیر خود کرد و شمار زیادی از متقاضیان با وجود اینکه دارایی خود را به وجه نقد تبدیل کرده و در قالب آورده یا ودیعه به تعاونی‌ها و پیمانکاران پرداخت کرده‌اند همچنان خانه به دوش هستند.

 

پروژه مسکن مهر شهرستان دالاهو نیز از جمله پروژهایست که نیمه کاره رها شده و صاحبان امتیاز واحد های مسکونی آن همچنان بلاتکلیف هستند. با توجه به در پیش بودن سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه نیاز است که پروژه مسکن مهر دالاهو به عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم این شهرستان مطرح شود تا چاره ای برای آن اندیشه شود.

 

6 سال انتظار برای مسکن مهر دالاهو

 

یکی از متقاضیان مسکن مهر دالاهو در گفتگو با خبرنگار کرند کرد اظهار داشت: متقاضیان طرح مسکن مهر این شهرستان از سال 1389 برای 294 واحد ثبت نام کردند و در سال 1389 زیرسازی این واحدها آغاز شد، ولی تاکنون این واحدها به مالکان تحویل داده نشده است.

 

وی افزود: صاحبان خانه های مسکن مهر دالاهو پس از گذشت پنج سال هنوز خانه به دوش و بی سرپناه هستند.

 

یکی دیگر  از مالکین مسکن مهر دالاهو با اشاره به اینکه قرار بوده تا سال 94 واحد های مسکن مهر این شهرستان  را تحویل دهند، گفت: طی چند سال گذشته مشکلات زیادی را تحمل کردیم تا صاحب خانه شویم اما مدتی است شاهد تعطیلی  فعالیت در این پروژه هستیم.

 

وی افزود: آنچه که وعده داده بودند انجام نشده و امروز همچنان باید در انتظار مسکن مهر باشیم در حالیکه بنیاد مسکن به ما قول تحویل داده بود.

 

معضل همیشگی آسفالت!

 

از دیگر انتظارات اهالی شهرستان دالاهو  وضعیت نابسامان راه های درون شهر کرند غرب و حتی بخش های گهواره و ریجاب است.

 

مدتی است به علت انجام حفاری های طرح فاضلاب صنعتی در شهرستان دالاهو و بخش مرکزی کرند غرب وضعیت خیابان های سطح شهر از حال عادی خارج شده وبعضا علی رغم چندین بار روکش آسفالت هنوز به حال نرمال باز نگشته است. آسفالت معابر به شکلی غیر قابل قبول برای شهروندان در آمده که این هم نشان از بی لطفی مسئولین است.

 

جمعی از شهروندان شهر کرند غرب که عمدتا از رانندگان خودروهای عمومی و شخصی بودند در مصاحبه با خبر نگار کرند کرد از وضعیت موجود ابراز گلایه کردند.

 

ایوب.ع در این زمینه به خبرنگار کرند کرد گفت: وضعیت خیابان های سطح شهر به گونه ای است که داد هر رهگذری با عبور از آن در خواهد آمد و واقعا رنج آور است. اقدامات غیر فنی و صرف هزینه های بیت المال در این زمینه ناراحت کننده است.

 

همچنین تعداد دیگری از شهروندان در گفتگوهایی که با کرندکرد داشتند از فعالیت ادارات متولی امر گلایه داشتند.

 

در شهرستان دالاهو مشکلات مختلفی وجود دارد اما مسکن مهر و وضعیت راه های درون شهری معضلاتی است که نیازمند توجه فوری در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه دارد.