بیکاری بیخ گوش کارگران مرزی قصرشیرین

کوله بری در مناطقی مرزی که اشتغال در آن پایین باشد یکی از روش های کسب درآمد مردم محسوب می شود. چند روزی است که دستور العمل های صادر شده از سوی وزارت کشور، نای کار کردن و فعالیت را از کوله بران مرز کوله بری قصرشیرین گرفته است و به گفته خودشان دیگر نمی توانند نانی حلال، سر سفره خانواده هایشان ببرند.

 

 قصرشیرین علاوه بر دو مرز رسمی صادرات و واردات با اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی یک مرز کوله بری را نیز داراست که غیرفعال شدن این مرزها خسارات زیادی به وضعیت معیشت مردم و رونق بازارچه های مرزی منطقه میزند. هر چند که تصمیمات گرفته شده می تواند در سطح کلان به تولید ملی کمک کند اما آنچه که در اینجا اهمیت دارد بیکار شدن تعداد زیادی از کوله بران است که می تواند معضلاتی را ایجاد کند.

 

مغازه داران و کاسب کاران بازارچه مرزی قصرشیرین منتظر چراغ سبز مسئولان امر هستند که مرزها مجدد پویایی گذشته را بدست بیاورند و رونق اقتصادی دوباره در بازار شکوفه کند.

 

اما در این میان نگاهی به اقلام مجاز اعلام شده از سوی مراجع مربوطه برای واردات کمی عجیب به نظر می رسد. اخیرا وزارت کشور در لیستی اقلام مجاز کوله بری را قاشق و چنگال، خوراک دام و طیور، قلاب ماهی گیری، موتور قایق، چلغوز، نخ دروگر، دستگاه شیر دوش و بسیاری اقلام بی مصرف دیگر را اعلام کرده است که عملا با این کار مرز کوله بری قصرشیرین را تعطیل کرده است.

 

 

غیر فعال شدن مرزها از حمل بار برایمان سنگین تر است

 

کوله بران در گفتگوهایی که با خبرنگار الوند خبر داشتند تاکید کردند که  غیر فعال شدن مرزها از حمل این بارهایی که بر می دارند برایشان سنگین تر خواهد بود.

 

 

 کوله بران ساعات زیادی را منتظر بار می مانند تا دستمزدی در مقابل حمل آن به دست آورند. فقط در مرز قصرشیرین چند هزار کوله بر مغازه دار، راننده نیسان و فروشنده فعالیت دارند و از این راه امرار معاش می کنند.

 

استکان و نعلبکی و موتور قایق به چه درد ما می خورد؟!

 

یکی دیگر از کوله بران به الوند خبر گفت: ما برای پیدا کردن لقمه ای نان حلال از اذان صبح به مرزها می رویم و هر روز دعا می کنیم که دست خالی به خانه بر نگردیم، حال اگر مرزها هم غیر فعال بماند دیگر زندگی برایمان پیش نمی رود.

وی گفت: نمی دانم استکان و نعلبکی و موتور قایق به چه درد ما می خورد که بخواهیم بیاوریم و یا خوراک دام و طیور را از مرز بیاریم که داخل مغازه هایمان یونجه بفروشیم؟

 

وی افزود: دولت به بهانه اینکه کوله بری نوعی قاچاق است جلوی اندک نان حلال مرزنشینان را گرفته است. آیا یک کوله بر به تولید کشور ضربه می زند یا برخی از قاچاق های گسترده؟

 

لیست جدید وزارت کشور تنها برای تنظیم بازار است

 

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری قصرشیرین در گفتگو با الوندخبر اظهار داشت: مرز کوله بری قصرشیرین بسته نشده است و فقط در لیست جدید ابلاغ شده از سوی وزارت کشور تنها 41 قلم کالا در سراسر کشور مجوز واردات از طریق کوله بری را دارند.

 

وی افزود: صاحبان بار در صورتی که بتوانند بازار فروش برای این اقلام پیدا کنند می توانند واردات از طریق مرز کوله بری داشته باشند.

وی تاکید کرد: این اقدام وزارت کشور در راستای تنظیم بازار کشور صورت گرفته و از ورود کالاهایی که در سطح بازار به اشباع برسد جلوگیری می شود.