افتتاح پروژه کنارگذر اسدآباد معطل تخصیص اعتبار مصوب سفر ریاست جمهوری

ساخت کنارگذر و کمربندی در حواشی شهرهای بزرگ و پر ترافیک نقش بسزایی در کاهش حجم ترافیک در شهرها و از طرفی محفوظ ماندن زیرساخت‌های شهری دارد.

شهرستان اسدآباد از دیرباز به دلیل قرار گرفتن در محور مواصلاتی غرب و راه کربلا روزانه شاهد تردد خوروها، ماشین‌های سنگین و اتوبوس‌های زیادی است که از داخل این شهر عبور می‌کنند.

مسئولان شهرستان اسدآباد از سال 89 به فکر ساخت کنارگذری در حاشیه شهر اسدآباد افتادند تا از این طریق برخی از مشکلاتی را که به واسطه تردد خودروها و اتوبوس‌ها در داخل شهر اسدآباد پیش می‌آید، برطرف کنند.

این پروژه با وجودی که عملیات اجرایی آن از ساعت 89 آغاز شده است و با وجود 86 درصد پیشرفت فیزیکی همچنان اندر خم دریافت اعتبار بلاتکلیف باقی مانده است.

اختصاص اعتبار به پروژه کنارگذر در سفر ریاست جمهوری به همدان

فرماندار شهرستان اسدآباد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره مشکلاتی که ماشین‌های سنگین و اتوبوس‌ها برای ساکنان اسدآباد ایجاد می‌کنند، اظهار داشت: تردد ماشین‌های سنگین و اتوبوس‌های مسافربری که وظیفه حمل بار به کشور عراق را دارند در داخل شهر مشکلات فروانی از جمله تخریب معابر ‌و آسفالت، آلودگی صوتی و هوا، مخاطرات رانندگی، افزایش تصادفات در داخل شهر و غیره را ایجاد می‌کنند.

مسعود بکایی افزود: علاوه بر موارد ذکر شده طبق قوانین راهنمایی و رانندگی ورود اتوبوس و ماشین‌های سنگین به داخل شهر ممنوع است بر این اساس ساخت کنارگذر با هدف کاهش مخاطرات رانندگی در شهر اسدآباد و هدایت ماشین‌های سنگین به خارج از شهر انجام گرفته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پروژه کنارگذر دارای 86 درصد و تقاطع‌های غیرهمسطح پروژه نیز، 46 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که براساس پیش‌بینی‌ها این پروژه باید سه سال افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسید اما عملیات این پروژه تاکنون به طول انجامیده است.

فرماندار شهرستان اسدآباد تصریح کرد: کمبود اعتبار و تأخیر در تخصیص اعتبارات و تملک زمین‌های مسیر از مهمترین دلایل به طول انجامیدن این پروژه ملی است.

وی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از 14 کیلومتر پروژه کنارگذر برای یک شهر در 5 سال واقعا طولانی بوده است، عنوان کرد: پروژه کنارگذر در سفر ریاست جمهوری به استان همدان در اولویت پروژه‌های سفر قرار گرفته بود.

کنارگذر با تخصیص اعتبار تا پایان امسال زیر بار ترافیکی می‌رود

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان اسدآباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره جزییات پروژه کنارگذر اظهار داشت: قرارداد اجرای فاز نخست این پروژه 30 ماهه منعقد و از سال 89 آغاز شده است.

ساسان رستمی افزود: تحویل زمین برای اجرای فاز نخست پروژه کنارگذر اسدآباد به پیمانکار در 18 آبان سال 89 انجام گرفت و فاز نخست این پروژه به طول 10 کیلومتر آغاز شد که اعتبار این فاز از پروژه 6 میلیارد و 400 میلیون تومان بوده است.

وی با بیان اینکه زمین اجرای این پروژه در 23 مرداد سال 92 به پیمانکار تحویل شده است، گفت: فاز دوم پروژه کنارگذر اسدآباد با 21 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار به طول 4.5 کیلومتر و شامل تقاطع و پل خنداب است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان اسدآباد با اشاره به اینکه تاکنون برای این پروژه 17 میلیارد هزینه شده است، افزود: پیمانکار پروژه در حدود 7 تا 8 میلیارد تومان مطالبه دارد که هنوز پرداخت نشده است.

وی با اشاره به اینکه در سفر رئیس جمهور به استان همدان 17 میلیارد اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شد، تأکید کرد: اگر همه این مبلغ تخصیص پیدا کند تا پایان سال 95 یک باند از کنارگذر زیر بار ترافیکی می‌رود.

رستمی با بیان اینکه اگر تخصیص اعتبار سر موقع انجام می‌گرفت و تملک‎ها زودتر انجام می‏‎شد پیشرفت این پروژه نیز سرعت بیشتری داشت، بیان کرد: رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان اسدآباد 25 درصد پیشرفت دارد که مدت قرارداد این فاز 24 ماهه بوده است.

وی تصریح کرد: با ایجاد کنارگذر به طور حتم کسب و کار برخی از مشاغل داخل شهر با رکود مواجه می‌شود و از طرفی ساخت مجتمع‌های رفاهی در اطراف کنارگذر در اولویت قرار می‌گیرد.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان اسدآباد تأکید کرد: تاکنون درخواست کتبی از هیچ فردی برای تاسیس مجتمع رفاهی، خدماتی در حاشیه کنارگذر به دست ما نرسیده است.

 

اتمام پروژه کنارگذر نیامند عزم جدی مسئولان

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه به خبرنگار تسنیم گفت: پس از تأمین اعتبار این پروژه، نخستین اولویت ما پرداخت طلب کشاورزانی است که زمین‌های خود را برای ساخت کنارگذر به دولت فروخته‌اند.

اکبر رنجبرزاده افزود: پیمانکار پروژه دلسوزانه و با وجود تأخیر در پرداخت مطالبات کار را انجام می‌دهد، در این راستا اتمام پروژه کنارگذر نیازمند عزم جدی دولت، استان و مسئولان است.

وی ساخت کنارگذر را عاملی اساسی در کاهش ترافیک شهر دانست و عنوان کرد: امیدواریم با تزریق اعتبارات کار ساخت این پروژه امسال به پایان برسد.

به گزارش تسنیم، خودروهای باری و مسافری با تردد از معابر ورودی شهر اسدآباد علاوه بر ایجاد ترافیک‌های سنگین در برخی مواقع سبب وقوع تصادفات جرحی و فوتی بسیاری می‌شوند و یکی از مطالبات مردمی ساماندهی معبر ورودی شهر است که با پیگیری مسئولان و اتمام پروژه کناگذر به مطالبه به حق مردم پاسخ داده می‌شود.